Українська правда

Контрабанда сигарет: розмах, наслідки, уроки сусідніх країн та план боротьби

Контрабанда сигарет: розмах, наслідки, уроки сусідніх країн та план боротьби
Фото: dpsu.gov.ua

Основний товар, який нелегально перетинає кордон, — це сигарети. З року в рік доля контрабандних сигарет на ринку України постійно зростає. І якщо у 2017 році рівень нелегальних сигарет складав 2,3%, то у 2019 році від досяг позначки 6,6%.

Бій з тінню, тобто — товарною контрабандою, став в останні роки постійним рефреном влади. Останнім часом він лунає трохи частіше, ніж зазвичай. 

Різниця прогнозу курсу національної валюти, на якому побудували бюджет-2020, і реальний курс цього року призводять до очікуваних недонадходжень від митниці. 

"Дірку" в такий складний для бюджету час могла б хоча б трохи перекрити успішна боротьба з контрабандою.

Та й не тільки державний бюджет опинився б "в плюсі", але й "білий" бізнес, який платить податки і створює робочі місця — від контрабанди, яка потурає недобросовісній конкуренції на ринку, бізнес страждає не менше, ніж державний кошторис.

Основний товар, який нелегально перетинає кордон, — це сигарети. З року в рік доля контрабандних сигарет на ринку України постійно зростає.

І якщо у 2017 році рівень нелегальних сигарет становив 2,3%, то у 2019 році він досяг позначки 6,6%. За три роки, як повідомляє сайт "Ні — контрабанді", втрати державного бюджету становили 8,5 млрд грн.

ЕП вирішила з’ясувати, яка ситуація з контрабандою сигарет складається у нинішньому році. 

Чому росте контрабанда

2,5 тисячі — приблизно стільки випадків спроб товарної контрабанди зафіксувала в січні-липні цього року Державна прикордонна служба.

Схоже, що на контрабандистів карантинні обмеження з тимчасовим закриттям кордонів не дуже вплинули  торік за цей період було зафіксовано близько 2,4 тис. спроб незаконно перемістити товари через державний кордон.

"Якщо говорити про факти незаконного переміщення товарів по всім ділянкам державний кордон, лінія розмежування, Крим то ми фіксуємо збільшення кількості спроб незаконного переміщення товарів.

І, власне, бачимо збільшення вартості тих товарів, які намагаються незаконно перемістити", розповідає спікер Державної прикордонної служби Андрій Демченко.

"Через карантинні обмеження був певний спад кількості спроб перемістити товари через кордон, особливо на пунктах пропуску,  але з послабленням карантину активність відновилася", додає він.

Демченко не вживає слова "контрабанда", адже за часів Віктора Януковича, у 2012 році, відколи її декриміналізували, це лише незаконне переміщення товарів через кордон.

Офіційно логіка декриміналізації полягала в гуманізації покарання, але за фактом колишній президент розширив джерела нелегального прибутку.

І це пом’якшення покарання дало свої плоди у вигляді втрат бюджету та бізнесу та збагачення контрабандистів, бо зараз за контрабанду вони не потрапляють за ґрати, а лише платять штрафи та в них конфісковують транспорт та нелегальний товар.

До того ж розмір штрафів надто мізерний, щоб він когось зупиняв. Очікувати, що через такі рішення контрабанда не зросте, було б дуже наївно.

Найактивніше намагаються нелегально перемістити через кордон саме цигарки.

"У більшості випадків це, звісно, сигарети, контрафактна алкогольна продукція.

Далі ідуть товари народного споживання.

Але домінують сигарети, алкоголь, готівка, бурштин", констатують у Держприкордонній службі.

Підписавши Угоду про асоціацію з ЄС, Україна взяла на себе зобов’язання поступово підвищити ставки акцизного податку на цигарки до європейських.

Тобто легальні цигарки останні роки зростають в ціні, проте нелегальні завжди дешевші за легальні, тому й вони становлять загрозу для законних виробників сигарет.

При цьому 75-80% вартості пачки легальних цигарок — це податки. У країні, до якої надходить контрабанда, податки не сплачуються.

Тому такі сигарети дешевші, і конкурувати з ними легальним компаніям надто складно.

Скасування кримінальної відповідальності та зростання акцизних податків у сукупності й призвели до того, що контрабанда стала менш ризикованою і більш вигідною порушникам закону.

Але не державі, не легальним виробникам та навіть не споживачам, бо серед контрабанди є і контрафактна продукція, за якість якої ніхто не несе відповідальності.

Споживачі часто-густо не можуть відрізнити оригінальну продукцію від підробок і обирають ту, що дешевша тобто контрабанду або підробку. І злочинці цим користуються.

"Звичайний споживач, напевно, не зможе відрізнити контрабандну продукцію від контрафактної.

І курець ніколи не може бути впевнений, що він курить.

Куріння саме по собі шкідливо для здоров'я, але, коли люди курять підроблені сигарети, у них немає ані найменшого розуміння, з чого ці сигарети зроблені", розповідає директор з корпоративних питань компанії JTI Україна Гінтаутас Диргела.

Директор з корпоративних питань компанії JTI Україна Гінтас Диргела
Директор з корпоративних питань компанії JTI Україна Гінтаутас Диргела

Що ж стосується так званої "білої контрабанди" сигарет (тобто сигарет, які вироблені легально, але нелегально перетинають кордони), то, каже Диргела, в цьому випадку незрозуміло, за яких умов вони зберігалися та в яких умовах перевозилися.

"Є багато різних прикладів, коли контрабандні сигарети перевозяться навіть в баках для палива вантажних автомобілів або закопаними під вугіллям. Все це впливає на їхню якість", — сказав представник компанії JTI Україна.

Куди і як везуть цигарки

У Державній митній службі кажуть, що виявляють спроби контрабанди цигарок практично двічі на день.

"Майже 20 млн грн — така загальна вартість цигарок, незаконному переміщенню яких запобігли митники у 2020 році.

За сім місяців поточного року працівники митниці виявили та припинили 390 порушень незаконних перевезень цигарок", — розповідають у відомстві.

З України контрабандисти намагаються провезти сигарети через європейський кордон — тамтешній акциз вищий за вітчизняний.

В основному, пункт призначення — Польща.

За словами Сергія Демченка, із 5,5 млн пачок, спроби контрабанди яких було зафіксовано за сім місяців цього року, тільки трохи більше ніж 1 млн — призначалися як "поставки" в ЄС. Решта — це спроби завезти сигарети до нас.

Цигарки ввозять по-різному — і через пункти пропуску, намагаючись приховати незадекларовані товари в фурах і багажниках, і через "зелену зону".

В Україну нелегальні цигарки приїжджають з Білорусі, Молдови (Придністров’я), Росії та зони ООС. При чому контрабандні потоки тютюнових виробів з Білорусі цього року активізувалися.

"Тільки за липень і серпень з невеликими перервами зафіксовані спроби переміщення п'яти фур зі значними партіями цигарок.

В одній з них була рекордна партія — понад півмільйона пачок", — розповідає спікер Держприкордонної служби.

Мова йде про 531 тисячу пачок цигарок, які могли незаконно потрапити в Україну 7 серпня через пункт "Нові Яриловичі" (кордон з Білоруссю).

Але найрезонансніший випадок — виявлення 30 червня майже 747 тис. пачок цигарок, які надійшли з Китаю до Одеського морського торговельного порту. Контрабанда була захована у контейнері з тканиною.

Гривні йдуть повз бюджет

Згідно з останніми дослідженнями компанії Kantar TNS, датованими лютим 2020 року (дослідити ситуацію навесні завадив карантин), нелегальний ринок цигарок лише на початку поточного року складав майже 6% ринку.

22% контрабанди потрапляє з Білорусі, кажуть дослідники.

Досвід країн ЄС демонструє, що як тільки частка ринку нелегальної торгівлі сягає 10% і перевищує її, боротися з контрабандою і контрафактом стає дуже важко, підкреслює він.

За оцінками Kantar TNS, торік через контрабанду цигарок майже 4,7 млрд грн пройшли повз державний бюджет.

Один зі шляхів вирішення проблеми — посилення відповідальності за контрабанду підакцизних товарів. Останній рік воно активно обговорюється.

"Можливо, і треба — але від якого розміру? Садити людину за пачку цигарок безглуздо і викликає корупцію.

Якщо від 10 тис. долл, то це вже велика партія і може спрацювати", — вважає заступник голови парламентського комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Ярослав Железняк ("Голос").

Торік у Держмитниці, де головував на той час Максим Нефьодов, напрацювали навіть законопроєкт про криміналізацію підакцизної контрабанди.

"Той варіант законопроєкту містив критерії та суми, в яких випадках яке покарання має бути. В такому разі є що обговорювати", — каже Железняк.

Але, на його думку, для ефективної боротьби з "тінню" криміналізації замало.

"Тільки впровадження нормальних систем, обмін інформацією з різними країнами, реформування митниці, рандомна перевірка митних декларацій різними митними постами, тобто електронізація процесів в комплексі зменшить рівень контрабанди, —  вважає народний депутат.

"Все це планувалося на початку реформи митниці", — додає він.

Ще три роки тому Уряд затвердив Стратегію боротьби з нелегальною торгівлею сигаретами.

Але не було розроблено плану дій, тому Стратегія лишилася лише папірцем.

План, в якому прописані самі дії, відповідальні органи й терміни, було прийнято лише цього року. Проте і за цим планом майже нічого не робиться.

Наприклад, планом передбачене введення кримінальної відповідальності за контрабанду тютюновими виробами, але це питання не зрушило з місця до нині.

Як відомо, в Україні був прийнятий план підвищення акцизу на 8 років. Якщо його не змінювати щороку, то це, як каже Диргела, дає бізнесу можливість планувати свою діяльність, а споживачам не створює одноразового шокового ефекту, який міг би підштовхнути їх купувати нелегальні цигарки

Весь цей час втрачати будуть і легальні виробники, і держава.

 

Уроки сусідів

Для України уроком може послужити досвід Румунії.

2009 року тут різко підняли акцизні ставки на сигарети, намагаючись максимально швидко увідповіднити їх з європейськими.

Це призвело до різкого подорожчання сигарет і такого ж різкого зростання нелегальної торгівлі. Тому вже у 2010 році її рівень досяг астрономічних 36,2%.

Після цього уряд країни посилив боротьбу з контрабандою з одночасними зниженням акцизного податку та ефективною співпрацею бізнесу і правоохоронних органів.

Лише у 2019 році Румунія знизила контрабанду до 13,7% і продовжує боротися.

Подібне відбувалося й у Польщі. Після підвищення мінімального акцизу на сигарети нелегальна торгівля почала зростати, досягнувши у 2015 році 19%. Минулого року — після цілого ряду заходів та зниження акцизів — контрабанда впала до 8,5%.

"Коли для споживачів сигарети стають занадто дорогі занадто швидко, попит на нелегальні цигарки різко зростає і зростає готовність споживачів купувати такі продукти поза магазинами і будь-яких інших звичайних точках продажів.

Виникає замкнуте коло — чим більший попит, тим більше пропозиція, чим більше пропозиція, тим більше людей наважуються купувати продукти на нелегальному ринку.

І в такому випадку нелегальну торгівлю дуже складно зупинити.

Тоді потрібні дії, спільні зусилля не тільки правоохоронних органів, законодавчої влади, а й виробників легального продукту", — вважає Диргела.

Проблема контрабанди сигарет — це не лише проблема тютюнової галузі, а й всій країни.

Окрім бюджетних втрат, Україна втрачає і властну репутацію у світі, бо, як свідчать дослідження Euromonitor та KPMG, останніми роками Україна посіла лідируючі позиції в контрабанді сигарет в Європу. Поступово символами України, за яким її розпізнають у світі, стають саме нелегальні цигарки.

Тому на додачу до посилення відповідальності за контрабанду та виконання плану дій з боротьби з нею, експерти галузі та учасники легального ринку очікують від влади впровадження системи відстеження кожної пачки сигарет, виробленої в Україні — Track & Trace.

Ця система вже використовується в країнах ЄС, і завдяки їй можна відстежити шлях кожної пачки від виробника до кінцевого споживача.

Система також допомагає знайти слабку ланку в разі виявлення контрабанди.

Оскільки відомі причини росту контрабанди, відчутні її наслідки, є приклади успішної боротьби з контрабандою та зрозуміло, що з цим треба робити, то, як сказав Диргела, лишилося дві речі: "Не вдавати, що проблеми нема або що вона зникне сама по собі, та діяти вже зараз".