Тестування митників як крок до нової, європейської митниці
Митниця – важлива інституція кожної незалежної держави та одна з ланок забезпечення національної економічної безпеки. Функції митниці – сприяти транскордонній торгівлі, запобігати та протидіяти контрабанді.
Митниця не просто на 40% наповнює держбюджет України. Протидія контрабанді та "сірим" схемам захищає чесний бізнес від недобросовісної конкуренції, а відтак – від послаблення і знищення.
Фаховість, доброчесність та суворе дотримання законів – такими проголосили в Україні засадничі принципи державної служби, дотримання яких має наблизити Україну до світових стандартів.
Реформа держслужби триває не перший рік, і нехай поступово, але її результати стають відчутними. Органи державної влади потроху впроваджують нові для України, проте звичні для багатьох західних держав правила.
Нові умови конкурсного відбору на службу, атестація працівників для підтвердження їхньої відповідності посадам крок за кроком перетворюють традиційно корумповані та забюрократизовані установи на прозорі державні інституції, які поступово отримують суспільну довіру. Цей шлях уже пройшли Патрульна поліція та Держприкордонслужба.
На черзі – Державна митна служба. Нині її імідж формують переважно історії про "схеми", "оборудки" та корупцію на всіх щаблях. Повернути довіру громадян керівництво Держмитслужби та держави здатне лише шляхом докорінних змін.
Мета – створити професійний та надійний сервіс, що слугуватиме інтересам людей, які перетинають кордон, та чесного бізнесу. Службу, яка захищатиме економічні інтереси держави та запобігатиме порушенню законів.
Перший крок уже зроблений: Міністерство фінансів спільно з Держмитслужбою, Національним агентством з питань державної служби за сприяння Посольства США та представництва Міжнародної організації з міграції в Україні організували та провели тестування працівників територіальних підрозділів митної служби з питань кваліфікації та благонадійності.
У рамках проєкту митники пройшли тестування на знання антикорупційного й митного законодавства, на загальні здібності, зокрема, абстрактне, числове та вербальне мислення, а також на благонадійність – психометричний тест для виявлення осіб, що можуть бути схильні до непродуктивної поведінки на робочому місці та порушення встановлених правил.
Не вигадувати "кадровий велосипед"
Будь-яка реформа залежить від інституційних змін, але вона просто неможлива без перезавантаження кадрової основи. Тому визначення рівня професійності службовців – це першочергове завдання. Саме для цього і потрібне тестування.
Тестування службовців – поширена процедура в європейських державах. Різні країни адаптували правила екзаменування чиновників до своїх реалій, проте основний принцип залишається незмінним: встановити набір компетенцій, якими має володіти майбутній службовець, і перевірити, чи відповідають кандидати на держпосади цим вимогам.
Відмінності зазвичай формальні: відомство, що проводить конкурс, способи екзаменування, кількість запитань, порядок оцінювання.
Деякі країни для рекрутингу державних службовців створили спеціальні служби (наприклад, Австрія, Велика Британія, США, Швеція). В інших країнах найманням займаються відомства, що потребують співробітників.
При відборі на посади державних службовців найчастіше використовують конкурсну систему (так відбувається в Австрії, Литві, Латвії, Польщі, США, Туреччині та Франції).
Наприклад, у Литві за відбір відповідає Департамент державної служби. Для претендентів проводять обов'язковий письмовий іспит. Він складається з двох частин: загальні та юридичні знання і питання, що стосуються конкретної посади.
Крім того, перевіряють знання іноземної мови: англійської, французької або німецької. Результати тестів оцінюють і впорядковують за рейтингом. Після цього відбувається співбесіда, на якій перевіряють лідерські навички кандидатів.
У Латвії вимагають сертифікат зі знання латиської мови. Після тестування атестаційна комісія рекомендує одного або кількох кандидатів до співбесіди.
В Австрії до тесту включають перевірку логічних здібностей (завдання на встановлення логічних зв'язків), "відчуття" мови та орфографію, математичні здібності, аналіз діаграм і текстів. Також майбутній держслужбовець має довести свою вправність у практичних завданнях, де моделюються реальні ситуації, а потім – пройти співбесіду.
Схожа модель відбору діє в Польщі. Крім тестування, там можуть проводити психологічні тести або тести на моделювання. Кандидати, які отримали найвищі бали, запрошуються на додаткову співбесіду з директором Департаменту державної служби та членами відбіркового комітету. У Польщі кваліфікаційна процедура обов'язкова для всіх кадрових чиновників.
Досвід іноземних держав, особливо пострадянських, дозволяє українській владі не витрачати час на вигадування "кадрового велосипеда". Потрібно лише обрати найбільш вдалі варіанти та адаптувати наявний досвід до наших реалій.
"Міжнародна організація з міграції вивчає успішний досвід впровадження реформ у країнах Європи. Скрізь тестування показало гідні результати і стало початком якісних змін. В Україні ми спільно з Держприкордонслужбою успішно реалізували такий проєкт – "Нове обличчя кордону".
До роботи в проєкті з тестування українських митників ми залучили експертів, що вивчали міжнародний досвід і брали участь у схожих проєктах в Україні. Запропонований ними алгоритм найбільше відповідає потребам формування професійної та сервісної митниці", – наголошує координатор Програми управління міграцією та кордонами представництва МОМ в Україні Франц Пруч.
Європейські практики – шлях до європейських перетворень
Тестування – лише один із кроків реформи Державної митної служби. Як і тестування поліції та прокуратури, воно дозволило визначити рівень працівників, що перебувають на службі.
Основним завданням кадрової складової реформи є не докорінна зміна всіх працівників, а забезпечення митниці професійними кадрами, здатними якісно виконувати свої функції, не толерувати будь-які прояви корупції та надавати якісний сервіс європейського рівня.
Саме тому реформа почалася з тестування тих, хто вже працює на митниці, оцінки кваліфікації та доброчесності посадових осіб митних органів. Процес торкнувся всього особового складу територіальних підрозділів митної служби, включно з керівництвом.
"Одна з головних змін, яку ми здійснюємо в Держмитслужбі, – повернення довіри суспільства до митниці як одного з найважливіших державних інститутів. Без серйозного кадрового перезавантаження досягнути цієї мети неможливо.
Тестування працівників Держмитниці стало ефективним інструментом відбору не просто фахових кадрів. Чи не найважливішим стало тестування на доброчесність, адже перелом у ставленні суспільства до митниці почнеться з кардинальних змін у ставленні до митників.
Тому необхідно, щоб у нас працювали добропорядні і вмотивовані люди з нульовою толерантністю до корупції", – наголошує очільник Державної митної служби Павло Рябікін.
Заступник міністра фінансів Юрій Драганчук теж підкреслює виняткову значущість кадрової реформи митниці.
"У всьому світі митні адміністрації відіграють ключову роль у сприянні торгівлі, збиранні податків, захисті національної безпеки. Таким чином, відсутність професійності та доброчесності в митних органах може спотворити можливості торгівлі та залучення інвестицій, підірвати довіру громадськості до державної служби та поставити під загрозу добробут усіх громадян.
Професійність та доброчесність є необхідною умовою належного функціонування митної служби.
З ухваленням у 1993 році Арушської декларації Всесвітньої митної організації щодо доброчесності на митниці міжнародне митне співтовариство продемонструвало прагнення дотримуватися норм, що регулюють доброчесність з метою усунення можливостей для корупції та для забезпечення довіри з боку суспільства.
Реалізація експериментального проєкту щодо тестування посадових осіб митних органів України з питань кваліфікації та благонадійності є лише першим кроком на шляху до впровадження нової кадрової політики, яка базуватиметься на підвищенні ефективності установ, стимулюванні посадових осіб митниці до доброчесного виконання обов'язків, забезпеченні справедливих умов просування по службі, зниженні корупціогенних факторів.
Процес підготовки та проведення тестування посадових осіб митних органів забезпечували Мінфін, Держмитслужба, Національне агентство України з питань державної служби (НАДС) за сприяння Посольства США та представництва Міжнародної організації з міграції в Україні із залученням експертів, що мають міжнародний та український досвід кадрових реформ та оцінки професійності й доброчесності персоналу органів державної влади".