Кадровий голод vs інновації:
як аптеки перетворюють виклики на можливості

promoted
10 вересня 2025
Попри війну та всі складнощі, з якими зіткнувся фармацевтичний ринок – люди виїжджають, не вистачає кадрів, конкуренція зростає, – українські аптечні мережі не припиняють інвестувати в розвиток своїх співробітників.
Компанії, навпаки, вдосконалюють освітні програми, розвивають роботу навчальних центрів і розширюють можливості для професійного розвитку. Адже розуміють: сьогодні ринок праці належить кандидату, який стимулює змінювати вектор управління, адаптуватись до зовнішніх умов, бути інноваційними, привабливими та унікальними для зовнішнього та внутрішнього клієнтів. Часи, коли співробітник був ресурсом, пройшли. Сьогодні працівник стає головним капіталом компанії. 
Аптечні ритейлери будують цілі навчальні екосистеми: від програм для новачків до підготовки майбутніх керівників, від онлайн-курсів до унікальних аптек-музеїв, від внутрішніх тренінгів до співпраці з десятками вишів.
Як зазначає Ірина Суворова, директорка ГС "Аптечної професійної асоціації України", учасники АПАУ об’єднуються навколо ключових викликів галузі та беруть активну участь у формуванні майбутнього аптечного сектору через стратегічну роботу з людьми – фахівцями галузі. Завдяки фокусу на розвиток персоналу, створення освітніх ініціатив і підтримку професійного зростання фармацевтів, учасники асоціації продовжують діяти на випередження задля забезпечення якісної фармацевтичної послуги та сталого функціонування аптечної інфраструктури навіть в умовах кризи.
Як саме провідні українські аптечні мережі долають кадрову кризу? Зібрали потужні кейси інноваційних підходів до розвитку фармацевтів.

Мережа аптек "Подорожник"

Платформа професійного розвитку фармацевтів мережі аптек "Подорожник" охоплює всі етапи кар’єрного зростання – від першого дня стажування до керівних посад у регіонах. Це онлайн- та офлайн-формати: внутрішні школи, вебінари, тренінги з фармацевтичної опіки та комунікацій, дистанційні курси, менторські програми.
Фармацевти та завідувачі аптек щомісяця проходять обов’язкове дистанційне навчання про нові препарати, внутрішні бізнес-процеси, стандарти сервісу та обслуговування клієнтів. Для новопризначених керівників діє програма розвитку в межах "Школи завідувача", яка охоплює головні аспекти операційного управління, командної взаємодії та забезпечення високих стандартів роботи. 
1000+співробітників
беруть участь в програмах розвитку
25+ вебінарів за участі партнерів
про новітні тенденції в галузі та специфіку препаратів
240+ фармацевтів
проходять програму адаптації та стажування "Твій START"
Понад 97% персоналу
беруть участь в онлайн-навчанні

90% рівень завершення курсів 
Ефективність освітніх ініціатив вимірюється реальним кар’єрним зростанням працівників. Лише в травні 2025 року понад 65 співробітників здійснили перехід на вищі посади завдяки проходженню відповідних програм. Загалом за перші 5 місяців в мережі аптек "Подорожник" професійне зростання в компанії пройшли понад 320 працівників (завідувачі аптек, фармацевти, регіональні та дивізійні директори).
Окрім фахових навчальних курсів, компанія також ініціює розвиток особистісних компетенцій: емоційного інтелекту, лідерства, ефективної комунікації, управління стресом і фінансової грамотності. Це допомагає працівникам почуватися краще та легше справлятися з роботою, особливо в складних умовах постійних змін і великого навантаження.
В компанії усвідомлюють, як змінилася роль фармацевта. Сьогодні це не лише фахівець, який відпускає ліки. Фармацевт є консультантом, порадником, а часом і першою психологічною підтримкою для клієнта. Це вимагає набагато більше навичок і водночас сильно виснажує емоційно. Фармацевти сьогодні працюють в надскладних умовах, але не припиняють вчитися. Щодня їм доводиться опрацьовувати величезну кількість інформації з різних джерел. Складність у тому, що багато наукових матеріалів публікують англійською, а українських перекладів або немає, або вони не відповідають сучасним потребам практики.
Через такі навантаження частина молодих спеціалістів втрачає мотивацію, вирішує змінити професію або взагалі піти з галузі. Тому аптечним бізнесам важливо створювати умови, де професійне зростання буде доступним, якісним і дійсно підтримувати кожного фармацевта.
До кінця 2025 року в планах компанії розширити перелік освітніх програм, орієнтуючись на актуальні виклики у фармацевтичній галузі та на запити самих працівників. Особливу увагу буде приділено розвитку проєкту "Навчальна аптека «Подорожник»". Це навчальні хаби, де стажисти мережі під наставництвом досвідчених фармацевтів здобувають необхідні знання і навички для роботи в аптеці. Вже дві таких аптеки працюють у Львові та Івано-Франківську. 

Аптека "АНЦ"

Навчання співробітників в компанії – це безперервний процес. Щодня відбуваються тренінги, а щомісяця проходять обов’язкові курси для кожної посади, які необхідно пройти протягом перших пів року роботи. Тренінги та унікальна програма кар’єрного зростання діють у межах "Корпоративного Університету", який допомагає новачкам швидше інтегруватися в команду.
Розуміючи, що безпека співробітників – понад усе, аптеки "АНЦ" зробили акцент на онлайн-навчанні. У Learning Management System (LMS) доступні інтерактивні курси та онлайн-тренажери для відпрацювання важливих навичок, які дозволяють одразу перевірити й закріпити теоретичні знання на практиці.
Оцінку ефективності навчання експерти з розвитку персоналу вимірюють за допомогою eNPS – індексу рівня задоволеності та комфорту співробітників. За 6 років системної роботи з eNPS є стабільне зростання цього показника. Це не просто цифри, а великий індикатор довіри до компанії. У часи, коли стрес та невизначеність стали новою нормою, довіра до роботодавця і впевненість у стабільності – головні орієнтири, що тримають команду разом і мотивують рухатись вперед.
Заохочення команди відбувається не лише новими знаннями, а й приємними бонусами. В корпоративному магазині мерчу можна придбати стильні речі за бали, які співробітники заробляють під час навчання.
Ключовою інвестицією 2025 року в кадровий резерв компанії "АНЦ" є масштабна програма "Лідерство, що надихає" для розвитку майбутніх лідерів керівного складу. Вона стартувала в липні й триватиме до лютого 2026 року. Учасники вивчають все, що потрібно для управління у фармацевтичній галузі. Водночас компанія вкотре покращує програму для наставників – досвідчені співробітники регулярно навчають новачків і діляться своїми знаннями. 
Масштабування системи мікронавчання та кар’єрного розвитку – один із пріоритетів на цей рік. Компанія випускає власні онлайн-системи для прискорення адаптації нових співробітників і підготовки їх до ролі керівника.

"Аптека 9-1-1"

Коли фармацевтична галузь переживає трансформацію, особливо важливо забезпечити безперервний розвиток і професійне зростання фахівців. За 28 років роботи "Аптека 9-1-1" побудувала потужну систему навчання співробітників, яка постійно розвивається. Зараз у компанії близько 1 700 аптек по всій Україні та 10 000 працівників. І навіть з такими масштабами вона не припиняє інвестувати у найцінніший актив – людей.
У 2023 році компанія всі освітні ініціативи об’єднала в єдину програму "UPTEKA: Академія розвитку 9-1-1", яка готує фахівців до реальної роботи. Її серце – Навчальний центр, який працює вже 10 років і має навчальні класи з усім необхідним обладнанням для повноцінної підготовки. Модель справжньої аптеки з касовими програмами створена, як у реальних аптеках мережі. Після інтенсивного тижня навчання (40 годин теорії та практики) можна відразу йти працювати. І вчитися офлайн у центрі або онлайн вдома, встановивши програму на свій пристрій.
У 2024 році "Аптека 9-1-1" зробила визначний крок, відкривши у незламному Харкові PHARM HUB. Це унікальне поєднання аптеки-музею та освітнього простору.
PHARM HUB органічно поєднує в собі модель сучасної аптеки, музей історії фармації та освітній простір для зустрічей зі студентами та співробітниками. Тут проводяться лекції та навчання від фахівців компанії та галузі.
PHARM HUB став платформою, де народжуються нові ідеї, формуються тренди та зростає нове покоління фармацевтів.
Програми зростання "Вища Ліга" та "Кар'єрний ліфт" – для тих, хто хоче розвиватися далі. Проєкт "Кар’єрний ліфт" передбачає поетапний розвиток фахівців від рядових посад до керівних ролей і надає можливість закривати керівні посади компанії професійним внутрішнім резервом. Цю ініціативу доповнює внутрішня програма "Вища Ліга", орієнтована на підвищення кваліфікації співробітників компанії.
Трирівнева система оцінки та розвитку професійних компетенцій фармацевтів забезпечує безперервне професійне зростання та високу якість фармацевтичної допомоги.
Перший рівень: персоналізовані KPI. Формування індивідуальної "скарбнички досягнень" через відстеження персональних метрик для оцінки: своєчасність виконання обов’язків, досягнення цільових показників, системного підходу до завдань, оптимального розподілу ресурсів і часу.
Другий рівень: технічні компетенції та стандартизовані процедури (hard skills). Оцінка дотримання розроблених скриптів та алгоритмів через цифрові підказки для розвитку відповідальності за фармацевтичні рекомендації, цілеспрямованості до результатів у кожній взаємодії з пацієнтом та командної синергії.
Третій рівень: фармацевтична опіка як вища компетенція. Комплексна оцінка здатності забезпечувати якісну фармацевтичну опіку через глибоке знання фармакотерапії та її практичне застосування, етичний та персоналізований підхід до пацієнтів, донесення складної інформації доступною мовою, здатність рекомендувати оптимальні терапевтичні альтернативи.
10 років
ефективного навчання та адаптації співробітників
12 000+ 
випускників
40 годин
на тиждень
200+
слухачів щомісяця
Pharmacy Training Center – ще один крок у розвитку освітньої екосистеми "Аптеки 9-1-1". Восени 2024 року компанія разом з Київським медичним університетом відкрила навчальну аптеку, яка повністю копіює реальні умови роботи. Тут є все, як у справжній аптеці: каса, касовий апарат, комп’ютер зі сканером штрихкодів і робочі програми мережі. Майбутні фармацевти вчаться правильно викладати товари за фармгрупами, підтримувати порядок і відпускати ліки. Широкий вибір у вітринах дозволяє фармацевтам-початківцям детально вивчати препарати, їхню взаємодію та отримувати справжній досвід роботи.
Офлайн-навчання дає можливість спілкуватися, ставити питання й отримувати відповіді. Атмосфера надихає і допомагає краще адаптуватися до роботи. Гнучка система розвитку з офлайн- та онлайн-форматами забезпечує доступ до якісного навчання всім співробітникам мережі, незалежно від їх місцеперебування.
Важливою частиною розвитку корпоративної культури є залучення співробітників усіх рівнів до волонтерського руху "Аптеки 9-1-1", який охоплює підтримку дитячих будинків по всій Україні та участь працівників компанії в благодійному забігу "Пробіг під каштанами".

"Аптека Доброго Дня" 

Одним з ефективних рішень для вирішення кадрової кризи є продовжувати оптимізувати робочі процеси, створювати сприятливі умови праці для співробітників, мотивувати їх. 
У мережі "Аптека Доброго Дня" понад 700 аптек, в яких працюють 2000+ співробітників. Система комунікацій в компанії будується на емпатії, підтримці та відкритості. Головним адептом цінностей є топменеджмент в особі власника, СЕО та HRD. Вони формують і транслюють культуру внутрішньої взаємодії, є прикладом для колег і задають вектор на результативність. 
Щоб компанія розвивалась, кожен співробітник має бути успішним новатором і мати можливість відкрито обговорювати поточні досягнення, виклики та стратегічні питання з лінійними керівниками мереж. HR на постійній основі виїздить до аптек і спілкується з фармацевтами та завідувачами. Вони відстежують настрій, емоційний стан, продуктивність та за необхідністю проводять зустрічі віч-на-віч.
Фармацевти мають надавати якісну експертну консультацію та проявляти емпатію до клієнтів. І це починається з корпоративної культури всередині, яку "Аптека Доброго Дня" назвали "Клієнтолюб". Вона насамперед людиноцентрична на всі 360° як всередині компанії, так і у ставленні до клієнта. 
"Аптека Доброго Дня" має кілька активних програм для розвитку фармацевтів.
Програма "Наставник" спрямована на супровід новачків досвідченими колегами, щоб швидко та якісно адаптуватись до нової посади та функціоналу, дізнатись про компанію, її цінності та принципи роботи. Фахівці кожного департаменту постійно на зв’язку з новими співробітниками: супроводжують їх на етапі адаптації в телефонному режимі та проводять зустрічі. 
Програма "Кадровий резерв" формує базу досвідчених працівників з метою їхнього подальшого кар’єрного зростання. Компанія надає можливість внутрішнім співробітникам розвиватись горизонтально та вертикально.
Проєкт "12 місяців з фармопіки з Фармастор" дає поглиблене вивчення фармацевтичної опіки, закріплення здобутих знань через гейміфікацію та участь у щоквартальних фахових батлах з мотиваційним фондом.
Внутрішня платформа для навчання співробітників – корпоративний університет – охоплює обов’язкові та рекомендовані тренінги, презентації, тестування рівня знань. Розвинута система внутрішніх каналів комунікацій допомагає переглядати навчальні відеоматеріали, отримувати нагадування про призначений курс, записуватися на навчання. Крім стандартних корпоративної пошти та телефону, співробітники активно користуються чат-ботом, внутрішнім простором "Фармастор спейс", корпоративним порталом та інформаційним вісником.
Як результат такого комплексного підходу до розвитку фахівців, співробітники знають цілі компанії та мають свої показники ефективності. Виконуючи КРІ, розуміють та оцінюють свій внесок у досягнення стратегічних цілей компанії.  eNPS-опитування показує оцінку лояльності співробітників щодо компанії та впроваджених проєктів. Нещодавно опитування понад 3000 співробітників показало, чого потребує внутрішній клієнт для персональної ефективності.

Мережа аптек "Бажаємо здоров’я"

В компанії створили освітню систему для своїх співробітників, де можна вчитися, коли зручно, де зручно і саме того, що потрібно для роботи. Власна онлайн-платформа дозволяє проходити навчання у вільний час і поєднувати навчання з роботою, обираючи оптимальний для себе темп і ритм. Офлайн-тренінги проводять регулярно по всій країні з виїздом внутрішніх тренерів. Онлайн-тренінги спрямовані на розвиток як професійних навичок, так і особистісних якостей. Для курсів підвищення кваліфікації мережа аптек "Бажаємо здоров’я" співпрацює із зовнішніми експертами (партнерами та виробниками ліків).
Щомісяця проводиться понад 40 онлайн-семінарів та близько 10 офлайн-тренінгів. І головне, що 100% співробітників проходять призначене навчання на онлайн-платформі – всі без винятку.
З метою оцінки ефективності навчання, в мережі використовують три інструменти:
тестування після кожного курсу;
форми зворотного зв’язку для оцінки задоволеності;
аналіз продуктивності аптек до та після навчання.
Іноді трапляється, що співробітник не розуміє, навіщо йому вчитися. У такі моменти команда швидко реагує: аналізує зворотний зв’язок, з’ясовує справжні потреби спеціалістів і адаптує програми так, щоб навчання було цікавим, корисним і легко застосовувалося на робочому місці.
© 2005-2025, Економічна правда. Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на "Економічну правду".

"Всі матеріали, які розміщені на цьому сайті із посиланням на агентство "Інтерфакс-Україна", не підлягають подальшому відтворенню та/чи розповсюдженню в будь-якій формі, інакше як з письмового дозволу агентства "Інтерфакс-Україна". Назва агентства "Інтерфакс-Україна" при цьому має бути оформлена як гіперпосилання.

Матеріали з плашкою PROMOTED та НОВИНИ КОМПАНІЙ є рекламними та публікуються на правах реклами. Редакція може не поділяти погляди, які в них промотуються.

Матеріали з плашкою СПЕЦПРОЄКТ та ЗА ПІДТРИМКИ також є рекламними, проте редакція бере участь у підготовці цього контенту і поділяє думки, висловлені у цих матеріалах.

Редакція не несе відповідальності за факти та оціночні судження, оприлюднені у рекламних матеріалах. Згідно з українським законодавством відповідальність за зміст реклами несе рекламодавець.