Інвестиції під час війни: як бізнес з Херсона знаходить нові можливості в Карпатах

СПЕЦПРОЄКТ
29 жовтня 2025
Відпочинок в тиші, серед гір і красивої природи – те, що так необхідно кожному українцю, щоб продовжувати боротись і працювати попри виклики, які несе повномасштабна війна. А щоб такий відпочинок був ще і комфортним, необхідні певні умови та гарна інфраструктура навколо. 
З метою побудувати комплекс, який стане гарним місцем для відновлення та відпочинку, а разом з цим і можливістю для інвестицій, компанія "Стройінвест Херсон" релокувала бізнес з Херсону в Карпати. Після переїзду з прифронтового міста команда взялася за будівництво готельного комплексу Green Rest у селі Нижня Рожанка, поблизу Славсько. Тут поєднали інвестиції, екологічні стандарти та інклюзивність.
"Економічна правда" поспілкувалась зі співвласниками компанії та дізналась, чому комплекси рекреації важливо створювати саме зараз, в яких аспектах слід орієнтуватись на досвід європейських країн, а також як працює інвестиційна модель і що саме Green Rest може запропонувати інвесторам.
01 Питання
– Як з’явилась ваша будівельна компанія та коли? 
– "Стройінвест Херсон" було засновано у 2006 році як будівельну компанію. Перші невеликі проєкти ми виконували як підрядники, пізніше перейшли на генеральний підряд. З 2019 року, досягнув певного рівня, "Стройінвест Херсон" стала компанією-забудовником.
Першим проєктом, в який ми увійшли як забудовники та співвласники, став готельний комплекс біля Буковелю. У 2021 році придбали ділянку біля селища Славсько й почали будувати проєкт Green Rest.
Коли почалась повномасштабна війна, комплекс був на стадії проєктування, концепт був готовий, тому зупинятись ми не збирались. Згодом отримали всі необхідні дозволи та документи, й в кінці 2023 року почали будівництво. Будівельний етап плануємо завершити цього року, а наступного – в серпні / вересні – вже запустити проєкт в технічному режимі.
Ратушний Сергій
02 Питання
– Як загалом релокація з Херсону вплинула на ваш бізнес і на ваші плани?
– Релокацією бізнесу я займався сам, бо про те, що держава може допомогти, дізнався запізно.
Це був важкий і дорогий процес. Ми перевезли з Херсону майже 350–360 тонн обладнання – це досить велика кількість. Іноді через прильоти це було робити неможливо, тому чекали, поки все завершиться. Основну частину перевозили в період, коли Херсон був вже деокупований.

Як побудувати інвестиційно привабливий комплекс відпочинку. Досвід компанії

03 Питання
– Як взагалі виникла ідея створити Green Rest саме в Карпатах?
– За моїми спостереженнями, тренд на відпочинок у горах почав активніше розвиватися під час великої війни. Однак ми придбали ділянку ще у 2021 році. 
04 Питання
– Як ви до цього прийшли?
– Перша думка про це виникла ще у 2019 році. Буковель активно розвивався, й ми ухвалили рішення з одним із партнерів придбати ділянку неподалік – за 9,5 км до витягу. Коли сформувалось бачення, що зона рекреації стане основною позицією для будівництва, а Буковель – вже достатньо був забудований, почали шукати інші локації. Таких місць, щоб нам підходили, – небагато, але є. Наприклад, Східниця, Славсько. 
Територія курорту, який ми обрали, має надію на розвиток. Тому, якщо ми будемо першими, – будемо більш привабливими.

Green Rest – новий готель для сучасного українця: інвестиції, які змінюють туристичний ринок

05 Питання
– Зараз у світі та Україні зокрема є тренд на зелений підхід. Що це у вашому розумінні?
– Зелений підхід – це насамперед піклування про екологію. Це очисні споруди, розумний вибір матеріалів для будівництва. Ми використовуємо максимально природні матеріали, наприклад, керамоблок, базальт. Це впливає на навколишнє середовище і на наше майбутнє.
Важливою частиною зеленого підходу є енергоефективність – це і опалення, і споживання електроенергії, і якісне утеплення об’єктів. До цього ми також ставимось дуже уважно.
06 Питання
– Чи є якісь певні аспекти, яким ви будете приділяти багато уваги?
– Наша особливість – це європейські стандарти щодо сервісу. Це чеклісти, прописані нормативи, які діють вже багато років. Я вважаю, що потрібно робити не лише так, як бачить власник, а зважати на досвід європейських країн.
Зробити яскравий дизайнерський проєкт – недостатньо. Без сервісу – не буде майбутнього. 
Коли проєкт наближатиметься до відкриття, перші два місяці будуть технічними: будемо проводити навчання й тестування працівників, відпрацьовувати різні моменти. Надалі це буде на постійній основі.
07 Питання
– Як працює інвестиційна модель, що саме купує інвестор і на чому та як він може заробити?
– Мережу готелів Green Rest ми почали будувати вже із власною керуючою компанією, яка має своє бачення розвитку та високий рівень сервісу, який ми хочемо давати клієнту. Проєкт в Нижній Рожанці вже добудовується. Після цього почнемо реалізовувати ще три готелі Green Rest в селі Волосянка – ближче до підйомників.
Існують варіанти, коли забудовник будує об’єкт, а потім передає його в іншу керуючу компанію. Деякі забудовники націлені на прибутковість від самого процесу будівництва, а надалі – здають проєкт керуючій компанії й знімають з себе відповідальність. Якщо щось зламається чи клієнта не влаштовуватиме управління – це вже буде відповідальність не забудовника.
Ратушний Сергій
Інвестор може обирати – комусь подобається, коли забудовник має власну керуючу компанію, а комусь – ні.
Наша перевага в тому, що ми, як забудовник, реалізовуємо проєкт як для себе, так і для інвестора. Інфраструктура залишається у нашій власності, і ми заздалегідь все прогнозуємо: як та з яких матеріалів побудувати об’єкт так, щоб потім керуючій компанії та інвесторам не довелось вкладатись в ремонт чи експлуатаційні витрати комплексу. Будувати мережу готелів із власною керуючою компанією – це велика відповідальність, бо це несе за собою репутаційні ризики.
Стосовно бізнес-моделі та концепції.
Проєкт Green Rest – це рекреаційна нерухомість, або готельна нерухомість, або дохідна нерухомість – її називають по-різному. На ринку є така тенденція, однак у нас своє розуміння. Ми вважаємо, що в Україну прийшла окрема ніша нерухомості, яка нині набуває популярності. Коли ця хвиля стабілізується, це буде як один з видів нерухомості.
Зокрема, в країнах ЄС така модель вже давно працює. Вона об’єднує вигідні умови для всіх: керуюча компанія заробляє на управлінні, інвестор – на здачі в оренду. Водночас інвестор не має зайвих клопотів, пов’язаних з орендою, бо він купує повністю готовий номер з ремонтом під ключ, включно з інфраструктурою, яка є в комплексі.
08 Питання
– А яка ціна?
– Ціна за квадратний метр змінюється. Поріг входу – від 80 тис. дол. за стандартний номер площею 24,5 кв. м і до 250 тис. дол.
Інвестор купує готельний номер, який потім може здавати або перепродати. Зокрема, нерідко інвестори купують номер за найменшою ціною на стадії будівництва і потім перепродають, коли комплекс здається в експлуатацію або повністю запрацює.
Капіталізація нашого проєкту зараз – 25-30%. Чому так? 
По-перше, комплекс вже буде збудований, матиме інфраструктуру – клієнт зможе приїхати й власноруч оцінити. По-друге, Green Rest позиціонує себе як п’ятизірковий комплекс – перший в регіоні в такому сегменті. І по-третє, інфраструктура, яка навколо, – зокрема гірськолижний курорт Goro Mountain Resort, який підіймає вартість квадратних метрів у цьому регіоні.
09 Питання
– Як це саме працює далі?
– Інвестор укладає договір із керуючою компанією та домовляється про певні умови. Одна з гарних умов, які пропонує ринок, – розподіл прибутку, що вираховується від чистого прибутку: 75% отримує інвестор, а 25% – керуюча компанія.
Слід врахувати, що у ці 25% входять витрати на ремонт номерів і амортизацію комплексу. Тобто інвестор, який купив номер, в майбутньому не буде витрачати додаткові кошти. За це буде відповідати керуюча компанія, яка щомісячно робитиме дрібний ремонт і відкладатиме гроші в резервний фонд на амортизацію комплексу.
Щодо умов для інвестора від Green Rest. 
Інвестор матиме 30 бонусних днів відпочинку на рік. Також для інвестора будуть доступні всі розваги комплексу: спа, ресторани, падел-корти, басейни, тренажерна зала, зала для йоги тощо.
10 Питання
– У чому головна відмінність / особливість комплексів від інших курортних регіонів?
– Насамперед високий рівень сервісу. А крім цього, наш комплекс будується в дуже гарній локації – серед двох гірських вершин і річки. Це дуже тихе та мальовниче місце. Ми розуміємо, що українці потребують особливих умов для якісного відпочинку, тому спеціально вибираємо локації, віддалені від гучних міст, де можна перезавантажитись.
Разом з цим важливо, щоб поряд була розвинена інфраструктура. Зокрема, за 10 хвилин їзди від нашого комплексу реалізується гірськолижний курорт Goro Mountain Resort, який стане справжнім центром тяжіння для туристів.
Крім цього, ми створюємо власну комфортну інфраструктуру навколо Green Rest.
Два ресторани (в готелі та на території), літня тераса з видом на річку, двоповерхова гриль-зона з терасою біля басейну забезпечуватимуть гостей смачною їжею. Банкетний зал і конференц-зали створюватиму можливість проводити як важливі бізнес-конференції, так і затишні особисті свята, як-от весілля чи дні народження.
Як ми вже зазначали, наш комплекс позиціонуватиме себе як п’ятизірковий, а це передбачає наявність в ньому перукарні. Також для гостей будуть доступні косметологічні процедури, спа-зона, джакузі та лазні.
Окрему увагу приділяємо дитячій інфраструктурі, оскільки розуміємо, що комплекс буде використовуватись і для сімейного відпочинку. Плануємо відкрити двоповерхову дитячу кімнату з розвагами для найменших гостей, а також дитячий майданчик на свіжому повітрі. 
Для тих, хто навіть на відпочинку підтримує активність, також будуть створені всі умови: повноцінний тренажерний зал і зал для йоги під відкритим дахом і з панорамними вікнами. Бігова доріжка навколо комплексу і воркаут-зона просто неба, а також лижна кімната для зимових розваг.
Все, що потрібно для комфортного відпочинку в сучасних реаліях, буде доступно в комплексі Green Rest.

Яким має бути комплекс відпочинку, щоб привабити інвесторів і задовольнити гостей

11
Питання
– Яке головне враження має залишитися у людей після перебування в готельному комплексі?
– Найважливіше для нас – досягти такого рівня сервісу, щоб гості повертались до нас знову і знову. Саме повторні бронювання є доказом якісного сервісу. Коли людям подобається відпочинок і вони обирають те саме місце наступного разу.
Для цього необхідно працювати над сервісом: вивчати інформацію про клієнтів, про їхні вподобання й смаки – який сніданок обирають, на якій подушці сплять тощо. Це є преміумсервіс і саме так ми плануємо працювати.
12 Питання
– Яку роль green rest може відігравати у повоєнному відновленні – і туризму, і регіону загалом?
– Зараз в Україні, за статистикою, близько трьох мільйонів поранених та людей з інвалідністю. І кожен з них потребує відновлення та відпочинку. Наш комплекс якраз є таким місцем рекреації. Зокрема, ми обладнали чотири інклюзивних номери й будемо надавати їх тим, хто цього потребує. 
Також плануємо розробляти програми відпочинку для військових.
Ратушний Сергій
13 Питання
– Ви наразі втілюєте якісь соціальні проєкти в Херсоні?
– Так, така робота ведеться постійно. З моменту деокупації я був у Херсоні 30 разів – кожен місяць по 7–10 днів. Нині я обіймаю посаду голови правління Херсонської асоціації бізнесу, і ми ведемо активну діяльність у напрямі благодійності.
Авто для військових ЗСУ від компанії Green Rest Development
Наприклад, один з останніх проєктів – організація відпочинку в Карпатах для дітей-сиріт, дітей загиблих захисників і захисниць та дітей з багатодітних родин. Буквально 2 червня ми відправили на відпочинок у Славсько 18 дітей і двох супровідників із Херсону. Також ми співпрацюємо з військовою адміністрацією, постійно в контакті – всі одне одного знаємо.
Діти захисників і захисниць на відпочинку в селищі Славсько