Від видобувної компанії до національної енергетичної платформи: "Нафтогаз" представив стратегію до 2030 року
Днями "Нафтогаз" вийшов з новою стратегією, якою заявив, що прагне стати ефективною енергетичною платформою для споживачів.
Реалізовуючи цей план, компанія рухатиметься трьома напрямками: збільшення видобутку газу в Україні, реалізація ініціатив, пов'язаних із зменшенням впливу на зміну клімату, та покращення своїх компетенцій в частині роботи із споживачами.
Попередні шість років діяльності компанії були віддані реформам ринку газу, але тепер, коли ринок поступово стає на ноги, час для "Нафтогазу" змінитися і зробити великий крок уперед.
У разі успіху українці виграють від збільшення доходів бюджетів усіх рівнів на 361 млрд грн, а держава – від зростання ВВП на 438 млрд грн.
Що саме підштовхнуло держкомпанію до такого рішення та яким буде "Нафтогаз" майбутнього? Аналізуємо стратегію змін компанії до 2030 року.
Україна – єдина країна, чия ресурсна база дозволить збільшити видобуток газу в найближчі роки
Цьому є переконливе пояснення. Поки інші країни, традиційно визнані лідерами газовидобутку у Європі, розробляли свою ресурсну базу, в Україні видобуток не особливо зростав. У минулі роки це було втратою, однак тепер це стає можливістю.
"Україна є країною з надзвичайними запасами газу. Ми про це знаємо, але і міжнародні експерти це визнають. Нафтогазовий сектор України пропонує нам надзвичайні можливості.
Якщо ми подивимося на інші країни Європи, видобуток газу там знижується. Те саме ми бачимо в Україні протягом останніх років. Але лише Україна має потенціал нарощувати видобуток, адже вона має ресурсну і резервну базу.
Залучивши інвестиції, ми зможемо зростати. Ми є зоною зростання в рамках всього Євросоюзу. Визнаючи це, міжнародні інвестори та компанії планують згодом стати нашими партнерами.
Наразі ми перебуваємо в процесі переговорів з кількома сторонами", – пояснює головний виконавчий директор "Нафтогазу" Отто Ватерландер.
Видобуток вуглеводнів у Європі сильно постраждав від цінових коливань на ринку у 2019-2020 роках.
Остаточно сектор втратив від ковідної пандемії та значного зниження споживання енергоресурсів. 2020 рік був складним для всієї нафтогазової сфери, галузь починає оговтуватися лише тепер. "Нафтогаз" як частина світової історії не став винятком.
"Це був дуже складний рік – не лише для "Нафтогазу", а й для всієї нафтогазової сфери, і в цих умовах "Нафтогаз" існує та діє. Ми не можемо впливати на ціни, ми повинні їх приймати такими, якими вони є.
Ми відчули кризу: не тільки ціни знизилися, але й наші споживачі не завжди нам платили", – зазначив фінансовий директор компанії Пітер ван Дріл.
Якщо подивитися на темпи відновлення, то Європа не так швидко позбавляється від наслідків кризи, як, наприклад, ринки Сходу – Індії чи Китаю.
Ба більше – ЄС навіть у складних умовах не відмовляється від "зеленого" курсу і переглядає своє споживання традиційної енергетики у бік зменшення. Більш значущими стають відновлювані джерела енергії.
Скорочуються і нафта, і вугілля, і навіть відносно кліматично нейтральна атомна генерація. Проте для газу є хороша новина: він як "перехідне" джерело енергії залишатиметься у фаворі на енергетичних ринках ще довго.
"Газ залишається одним з основних джерел генерації енергії на планеті і лишиться ним ще довго, тож "Нафтогаз" – на хороших позиціях.
Разом з тим, ми маємо стрімко збільшити свою ефективність. Це програма, яку ми розпочали ще у 2020 році. Це дуже важливо, якщо ми хочемо досягти успіхів у нашій стратегії. Адже ми хочемо вплинути на енергетичний шлях не лише нашої країни, а й країн навколо", – сказав Пітер ван Дріл.
Якщо Україна не втратить свій шанс і в найближчі кілька років вийде на газовий ринок Європи, то вітчизняний видобуток газу отримає свій ренесанс – перший за часи незалежності держави.
Виконавчий директор Асоціації газовидобувних компаній України Артем Петренко наголошує, що збільшення газовидобутку в країні – цілком реальне завдання, але за умови, що зовнішні фактори будуть цьому сприяти.
"Ключовим для газовидобувників – державних та приватних – є стабільність податкової політики, незмінність правил гри, покращення регуляторного середовища та недопущення додаткового фіскального навантаження на галузь", – підкреслює експерт.
Кліматична нейтральність "Нафтогазу". Це можливо?
Кліматично нейтральний курс, зафіксований у європейській "зеленій" угоді, змушує країни докорінно перебудовувати свої економіки. Якщо Україна та "Нафтогаз" хочуть застрибнути у цей "зелений" потяг до низьковуглецевого майбутнього, то самих лише думок про потребу Європи у газі буде замало.
"Низьковуглецевий напрямок важливий. Будь-яка нафтогазова компанія у світі розуміє, що вихід на біржу та робота з кінцевим клієнтом неможлива без виконання глобального завдання із зменшення викидів вуглецю, зменшення негативного впливу на довкілля та досягнення кліматичної нейтральності", – зазначив Андрій Коболєв.
Це змусило держкомпанію обрати настільки кардинальний шлях трансформації, що вже у 2030 році "Нафтогаз" планує продавати не менше чверті "зеленої" енергії в загальному обсязі товарної продукції.
Доведеться також перебудовувати бізнес-процеси, зменшуючи, де це можливо, викиди вуглецю.
"Ми як компанія збираємося відповідати цілям Паризької угоди. Перш за все, це означає зниження емісії вуглецю, а отже – зміни підходів при наданні послуг нашим споживачам.
Це матиме вплив на весь наш портфель. Ми запроваджуватимемо "зелені" та екологічно дружні види бізнесу, перш за все – вітрогенерацію. Україна має великий потенціал для розвитку ВЕС в офшорах.
Ми як компанія, що виходить у розвідку газу на шельф, розглядаємо для себе ці перспективи.
Світовий банк оцінює можливості причорноморської зони наростити енергію вітру до 460 ГВт. Україна з цього портфеля має 250 ГВт можливостей", – сказала радник голови правління компанії Лана Зеркаль.
За її словами, це не лише плани – "Нафтогаз" уже має "зелені" енергетичні активи на стадії добудови.
Навіщо це споживачеві
Споживача не надто цікавлять амбітні плани з нарощування видобутку газу або встановлення "зелених" енергетичних потужностей, якщо це не впливатиме на покращення сервісу та стабілізацію цін.
Утім, як випливає із стратегії "Нафтогазу", він планує стати соціально- та клієнтоорієнтованою компанією. НАК прагне не просто змінитися, а стати національним оператором з постачання енергопослуг промисловості та населенню.
"Наше завдання полягає в тому, щоб стати національним постачальником енергетичних послуг. Це глобальна ідея. Ми хочемо представляти не лише газовий, а й усі інші ресурси, які потрібні нашим споживачам", – сказав директор ТОВ "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" Максим Рабінович.
Стратегія НАК охоплює не лише газ, тепло та електроенергію – традиційні і звичні ресурси для всіх споживачів, а й біоенергетику та використання водню.
Поруч з нарощенням кількості енергопослуг компанія впроваджуватиме енергоефективність, адже це зменшує цифри у квитанціях, покращує якість послуг і показники кліматичної нейтральності.
З такою пропозицією "Нафтогаз" планує охопити не менше 30% ринку. При цьому будуть надані конкурентні можливості для інших постачальників. За словами Ватерланденра, компанія готова продавати 15% ресурсу власного видобутку на біржі.
"Постачання газу – новий бізнес, але ми вже досягли певних успіхів. У майбутньому хочемо вийти на ринки інших джерел енергії: тепла, електроенергії, хочемо побудувати зручний бізнес", – прокоментував Андрій Коболєв.
У "Нафтогазі" пояснюють, що 30-35% споживачів вистачить для ведення ефективного бізнесу та позбавить компанію від зацікавленості з боку антимонопольних органів, які не вітають концентрацію більш ніж третини ринку в одних руках.
Щоб зробити газ доступнішим для українців, компанія поруч з видобутком розвиватиме напрямок трейдингу.
Ефективний продаж ресурсу власного видобутку та імпортного газу дасть у сумі найкращу цінову пропозицію. Наприклад, дозволить сформувати річну ціну, яка буде захищати споживачів від сезонних стрибків цін.
"Ми хочемо збільшити компетенцію в трейдингу та повернути собі статус найбільшого трейдера газу на оптовому ринку, який виконуватиме роль банку або страхування всього ринку, згладжуючи цінові піки.
Цей навик дає можливість гарантувати і найкращі ціни, і завжди наявний ресурс", – запевнив голова правління "Нафтогазу".
Як нова стратегія врахувала уроки "Програми 20/20"
"Нафтогаз" став більш незалежним у своїх діях. Тепер для схвалення стратегії розвитку компанії не потрібне затвердження та постійне менторство уряду, достатньо схвалення від наглядової ради компанії. Цьому сприяє оновлений статут компанії, затверджений Кабміном у жовтні 2020 року.
НАК "Нафтогаз України" намагалася затвердити свої стратегічні документи у 2014 році та у 2017 році. Перший називався "Стратегічні цілі НАК "Нафтогаз України", другий – "Стратегія "Доступна енергія для України". Однак уряд їх не підтримав.
Замість цього компанія мала рухатися в напрямку, заданому урядовим планом "20/20". Він передбачав, що у 2020 році державний газовидобувник "Укргазвидобування" (дочка "Нафтогазу") видасть на гора 20 млрд куб м газу.
На жаль, не склалося: кошти на програму були витрачені, обладнання для видобутку – куплене, а можливостей для розробки надр компанія не дочекалася. Тобто уряд поставив цілі, але не виконав завдань, які залежали від нього.
"Погляд у минуле дуже важливий. Нам вдалося кардинально змінити парк обладнання, проінвестувати в це суттєві гроші, але умови, закладені у "20/20" щодо надання нових ліцензій, спрощення податкового кодексу, підписання нових угод про розподіл продукції, не були виконані.
З 19 умов, закладених у програму, повністю та вчасно була виконана лише одна. Інші виконувалися або пізніше, або залишаються невиконаними", – відзначив голова правління компанії Андрій Коболєв.
"Нафтогазу" більше не потрібно затверджувати в Кабміні свою стратегію, достатньо схвалення наглядової ради компанії і воно вже отримане. Однак уряд як акціонер компанії все одно має висловити свою думку щодо трансформацій держкомпанії.
"Документ було затверджено наглядовою радою "Нафтогазу" і найближчим часом буде направлено на розгляд нашого акціонера – Кабінету міністрів", – сказав Коболєв.
Ще від уряду залежать правила гри, які або сприятимуть оновленню компанії, або призведуть до повторення історії з програмою "20/20". Необхідно завершити ринкові реформи і надати охочим видобувати газ в Україні стимули та гарантії.
Суттєві зрушення вже є. Наприкінці 2020 року "Нафтогаз" отримав у своє розпорядження чотири підписані угоди про розподіл продукції, компанію "Надра Юзівська" та Чорноморський шельф.
Цим уряд суттєво підтримав держкомпанію, яка планує у наступному десятиріччі зберегти і примножити свої газові активи.
"Газовий бізнес у корпоративному портфелі залишатиметься найбільш важливим і найбільш значущим. Відповідно, ми хочемо збільшити видобуток, але ми хочемо збільшити його в економічно доцільний спосіб – використовуючи можливості, які ми отримали у 2020 році", – розповів Коболєв.
Що говорять експерти про новий курс держкомпанії
В Асоціації газовидобувних компаній України вітають курс на збільшення видобутку газу, нарощення бази розвіданих запасів та посилення енергетичної безпеки, які пропонує стратегія держкомпанії.
"Як продемонструвала група "Нафтогаз" у своїй бізнес-стратегії, нарощувати обсяги видобування українського газу компанія планує шляхом розробки нафтогазових площ згідно з чотирма підписаними угодами про розподіл продукції, Юзівської ділянки та шельфу Чорного моря.
На моє переконання, зосередження капітальних інвестицій на нових площах є гарною ідеєю. Це може принести добрі результати в майбутньому, адже добре відомо про потенціал цих блоків.
Не менш важливе для групи залучення міжнародних інвесторів, зокрема для освоєння офшору. Ми всіляко вітаємо прихід іноземних гравців у розвідку та видобуток вуглеводнів, адже вони принесуть в Україну міжнародний досвід та сучасні технології", – сказав Артем Петренко.
Президент аналітичного центру DiXi Group Олена Павленко додає, що закладені в стратегії напрямки відповідають загальним інтересам України.
"Стратегія НАК виглядає амбітною і складною, оскільки вимагатиме від компанії змінюватися відразу в кількох напрямках.
Щодо напрямку ритейлу та планів компанії вибудовувати роботу через мережі партнерів: такий підхід вважається доброю практикою, оскільки більш мобільні та гнучкі партнери зможуть бути більш конкурентними на ринках постачання, ніж велика компанія.
Два інші напрямки – нарощування видобувного потенціалу та розвиток низьковуглецевих бізнесів – відповідають стратегічним інтересам України.
Оскільки це проєкти, які будуть вимагати великих інвестицій, компанії важливо бути максимально прозорою в презентаціях детальних планів реалізації та звітах про їх виконання", – сказала Павленко.
Яка ціна газової "перемоги"
Чи вдасться "Нафтогазу" дотриматися своїх планів та зробити Україну регіональним лідером з видобутку газу?
Відповідь, очевидно, лежить у синергії зусиль компанії, уряду, Верховної Ради та залучених партнерів. Однак наразі потенційні вигоди виглядають привабливими.
За словами голови правління НАК Андрія Коболєва, успіх "Нафтогазу" оцінюється майже 300 тис нових робочих місць, збільшенням доходів бюджетів на 361 млрд грн та зростанням ВВП на 438 млрд грн.
При цьому вкладення у видобуток газу зростатимуть щороку: у 2021 році ця сума становитиме 0,9 млрд дол, у 2030 році – 2,7 млрд дол.
"Наш бізнес-план передбачає, що протягом п'яти наступних років ми інвестуємо у видобуток 7,3 млрд дол, а в наступні п'ять років подвоїмо цю суму", – запевнив Пітер ван Дріл.
Він додав, що частка інвестицій у нові родовища з 2023 року перевищить вкладення в уже розвідані, а до фінансування планів будуть залучати інвесторів.
Найважливіше, що кінцевим бенефіціаром цих вигод є не олігархи чи невідомі іноземні власники, а сама Україна.