Цифровізація фінансових послуг: нові можливості та нові виклики
Обговорення цифрового банкінгу почалося з питання, чи не досяг цей сервіс межі своєї зручності. Учасники погодились, що технологічний прогрес не зупиняється, і попереду банкінг чекатимуть нові зміни.
Серед найбільш перспективних напрямів співзасновник monobank Олег Гороховський назвав великі мовні моделі штучного інтелекту, які здатні значно спростити управління IT-системами у великих організаціях.
"Головний юзер експірієнс (досвід користувачів. – Ред.), який клієнт очікує від банків, – щоб банк був непомітний", – зауважив він. Ідея полягає в тому, щоб банк працював так, ніби його й немає.
Заступник голови правління Ощадбанку Антон Тютюн зазначив, що цифрова зручність вже стала базовою вимогою. За його прогнозом, банківські сервіси будуть все більше автоматизовані, а більшість платежів незабаром здійснюватиметься без активної участі користувачів. Водночас преміальні клієнти й надалі потребуватимуть персонального підходу та спілкування.
Банківський ринок 2025
Олег Гороховський, співзасновник monobank
Банківський ринок 2025
Антон Тютюн, заступник голови правління Ощадбанку
Дмитро Мусієнко, член правління ПриватБанку
Хоча базові послуги цифрового банкінгу добре розвинені, складніші продукти, як-от інвестиції, іпотека, пенсійні програми, залишаються слабо представлені у цифровому форматі. На думку члена правління ПриватБанку Дмитра Мусієнка, саме в цих сферах розгорнеться конкуренція диджитальних банків.
"Майбутня конкуренція диджитальних банків буде у продажу більш складних продуктів. Звичайно, що мова йде й про штучний інтелект", – підкреслив він.
Про використання штучного інтелекту у своїй роботі розказали й у Mastercard. Інга Андреєва розповіла, що штучний інтелект допомагає компанії аналізувати понад 140 млрд транзакцій на рік і запобігати шахрайським операціям на десятки мільярдів доларів.
Крім того, за її словами, трендом останніх років став швидкий перехід на цифрові картки та токенізація платежів.
"Сьогодні в Україні понад 60% оплат за картками Mastercard у фізичному ритейлі токенізовані – це NFC оплати цифровими картками за допомогою смартфонів та інших гаджетів. До 2030 року ми також прагнемо забезпечити можливість токенізації кожної онлайн-транзакції в нашій мережі", – каже вона.
Інга Андреєва, генеральна директорка Mastercard в Україні та Молдові
Олексій Шабан, заступник голови НБУ
Банківський ринок 2025
Поділилися інсайдами й у Мінцифрі. Керівник команди впровадження Дії Олексій Вовк зазначив, що у липні очікується запуск функції передачі банкам довідок ОК-5 і ОК-7 (містять дані про зарплату з якої сплачується ЄСВ та про страховий стаж). Також він розповів, що у 2024 році понад 37 мільйонів українців скористалися цифровими сервісами передачі даних банкам, а їх кількість щороку зростає на 20-30%.
Обговорили й питання зростання кіберзагроз, зокрема фішингових атак і шахрайства. Заступник голови НБУ Олексій Шабан зазначив, що за кордоном для протидії кіберзлочинності впроваджують штучний інтелект.
"Наприклад, колеги з Данського і Латвійського нацбанків намагаються навчитися використовувати ШІ для виявлення і реагування на кіберінциденти", – додав Шабан.
Також він наголосив, що стратегічним напрямом для банків і регуляторів є перехід від класичного банкінгу до вбудованих сервісів – embedded banking.
Антон Тютюн з Ощадбанку вважає, що перспективними для боротьби з кібершахрайством є розвиток новітньої біометрії, наприклад, поведінкової, коли ідентифікація користувача відбувається за способом його поведінки.
Олексій Вовк, керівник команди впровадження Дії
Банківський ринок 2025
Олексій Шабан, заступник голови НБУ
Банківський ринок 2025
Враховуючи такий бурхливий розвиток цифрового банкінгу, постає логічне питання: чи є майбутнє у класичних банківських відділень?
Тут думки учасників розійшлися: хтось вважає, що відділення трансформуватимуться і зменшуватимуться в кількості, але залишатимуться важливими для певних категорій клієнтів, зокрема старшого покоління. Інші ж припускають, що вони поступово зникнуть. Наприклад, у monobank, який не має фізичних відділень, роблять ставку на формування лояльності з молодшого віку, аби клієнти залишалися з банком і в майбутньому.
Захід організовували Незалежна асоціація банків України разом з ЕП та Mastercard.