Українська правда

Ринок природного газу vs ринок електроенергії

Ринок природного газу vs ринок електроенергії

Куди подівся енергетичний паритет і як різні підходи в регулюванні енергетичних ринків позначаються на споживачах.

У квітні в Україні був створений Антикризовий енергетичний штаб, який очолив прем'єр-міністр Денис Шмигаль.

До складу штабу увійшли керівники Мінекоенерго, НКРЕКП, "Енергоатому", "Укргідроенерго", "Гарантованого покупця", народні депутати та всі ключові гравці ринку.

Головне завдання штабу прийняття оперативних заходів щодо нормалізації роботи енергетичної галузі України. Іншими словами рятувати сектор електроенергетики. Водночас, ринок природного газу, який кульгає на обидві ноги, рятувати поки ніхто не збирається.

Що сталося з газом?

Обвал цін на нафту і газ на світових ринках призвів до того, що зараз більшість компаній нафтогазової галузі опинилися в складній ситуації. Проблеми виникли у всіх компаній: видобувних, транспортних, трейдерів, а також у операторів нафтогазопроводів і розподільних мереж.

В середині травня спотова ціна на природний газ на найбільшій європейській біржі TTF обвалилася до 40 дол за тис куб м. В Україні ціни на газ також обвалилися і досягли найнижчого рівня за останні 10 років.

Сьогодні газ для промислових споживачів вже торгується нижче 2500 грн за тис куб м (з ПДВ). Але навіть така низька ціна не приваблює покупців. На тлі карантину і подальшого економічної кризи відбувається різке падіння споживання природного газу.

До цього слід додати рекордну теплу зиму 2019-2020 роках і, як наслідок, рекордні запаси газу в сховищах Європи та України. Зараз на початок червня, в підземних сховищах України знаходиться понад 18 млрд куб м газу, що в майже у два рази більше, ніж рік тому.

Рік

Обсяг газу в ПСГ станом на 31 травня

2015

10 200

2016

9 163

2017

10 043

2018

9 565

2019

11 388

2020

17 964

А власний видобуток газу (без урахування імпорту) з лишком покриває поточне споживання. І так буде всі наступні 5 місяців до початку опалювального сезону.

Реформи газового ринку запущені у 2014 році повільно, але впевнено змінюють ландшафт енергетичної карти України.

Створення умов для імпорту газу з Європи (Словаччина, Угорщина і Польща) відкрили український ринок для іноземних трейдерів, які спочатку обережно почали продавати газ на кордоні, а з 2018 року вже відкрили свої представництва в Україні.

Сьогодні ринок постачання природного газу для промислових споживачів впевнено можна назвати висококонкурентним.

З іншого боку, сегмент ринку пов'язаний з постачанням газу населенню і підприємствам теплокомуненерго (ТКЕ) залишається закритим і неконкурентним.

Єдиним постачальником газу в рамках ПСО (публічних спецобов'язків) залишається державна НАК "Нафтогаз України", яка також є єдиним покупцем газу державної компанії "Укргазвидобування". На жаль, запланована на 1 травня відмова від поставок газу в рамках ПСО не відбулася.

Приватні господарства, а також підприємства ТКЕ продовжують отримувати газ за спеціальною ціною, яка, втім, формується виходячи з ситуації на ринку. Треба відзначити, що регульована ціна на газ знижується вже впродовж року і вперше зрівнялася з ринковими цінами.

Ціновий перекіс на користь е / е

Водночас, на суміжному ринку електроенергії ситуація кардинально протилежна. Ціни на електроенергію для промислових споживачів залишаються високими.

Якщо за останні півтора року ціни на природний газ в Україні впали в 5 рази (з 12 до 2,4 тис грн / тис куб м), то ціна на електроенергію для промислових підприємств залишається відносно високою.

 

Тобто, в травні 2020 року вартість кВт * год електроенергії перевищує номінальну вартість кВт * год природного газу в 5 разів! Для порівняння наводиться середньозважена ціна на ринку "на добу наперед" в об'єднаній енергосистемі України (індикатор для всіх інших цін на ринку е/е) і середньозважена ціна на природний газ в Україні для промпідприємств.

Також значно вище в порівнянні з цінами на газ є тариф на електроенергію для населення, який не змінювався останні кілька років і становить 1,68 грн (при споживанні понад 100 кВт * год на місяць), в 5 разів вище ніж та ж енергія в природному газі.

Навіть найнижчий тариф електроенергії для населення (0,9 грн / кВт * год) вище ніж вартість кВт * год газу у 2,7 раза. З кожним місяцем розрив цінах на е / е і природний газ в Україні зростає.

 

Газовий ринок у фарватері Європи

Ціни на газ в Україні для промспоживачів знижуються синхронно з європейськими цінами. На провідних європейських хабах в квітні-травні котирування на газ знизилися: -50% на NCG, і -52% на TTF. Порівнянне зниження травневих цін на газ зафіксовано і в Україні:  -33% для населення (сектор ПСО), і стільки ж (-33%) для комерційних споживачів.

 

Особливість України в тому, що на відміну від європейських країн, в ціні газу невелика частка витрат на доставку (розподіл) газу. Середньоєвропейський тариф на розподіл газу становить близько 19 євро за МВт * год, що непорівняно вище з українським тарифом у розмірі 3,3 євро за МВт * год. У сусідніх з Україною країнах (Польща, Румунія, Чехія, Словаччина) частка витрат на доставку газу нижча ніж у країнах Західної Європи.

Але все одно, вартість розподілу як мінімум в три рази вище ніж в Україні.

Водночас, за даними Eurostаt, ціни для промислових споживачів в країнах Євросоюзу можна порівняти з комерційними цінами в Україні з урахуванням різниці в оподаткуванні, а також транспортних витрат.

Наприклад, в Бельгії ціни на газ для промисловості у 2019 році були хоч і трохи, але нижчі за українські.

З огляду на загальні цінові тенденції українського та європейських газових ринків, можна сказати що такий паритет зберігається і зараз. Це пов'язано, по-перше, з тісною інтеграцією ринків адже весь імпортний газ надходить в Україну через європейських трейдерів.

По-друге, дається взнаки гостра конкуренція серед тих же трейдерів і постачальників за даними ExPro, в Україні імпортом газу займаються понад 60 компаній. Всього за травень 22 українські компанії розмитнили 419 млн куб м газу з Європи.

Ціни на газ для комерційних споживачів, (грн за кВт*год)

Бельгія

Україна

Угорщина

Чехія

Польща

Ціна газу

0,68

0,77

0,81

0,84

0,99

Дані Eurostаt, червень 2019 року

Водночас, роздрібні ціни на газ для населення в Європі у 2-3 рази вищі за українські.

Ціна газу і тариф на його доставку для населення (євро за МВт*год)

Україна

Польща

Румунія

Чехія

Словаччина

Ціна газу

15,00

39,67

28,65

55,66

44,00

В т.ч. тариф на доставку

3,33

9,0

9,0

12,65

16,00

Дані HEPI

Ринок електроенергії  унікальна самобутність

Зовсім інша ситуація на ринку електроенергії. Український ринок електроенергії, який був синхронізований з європейською (за винятком невеликого енерго-острова Бурштинської ТЕС на заході країни), живе своїм окремим життям.

За останній місяць ціни на електроенергію в Європі істотно знизилися, але в Україні цього не сталося, і на сьогодні середньозважена ціна на ринку "на добу вперед" в Об'єднаній енергосистемі України істотно вище.

У той час, коли вартість електроенергії в країнах Євросоюзу дешевшає, український кВт * год стає дорожче. У квітні така різниця сягала різниці у 2,5 рази.

Ціна на електроенергію для комерційних споживачів, (грн за кВт * год)

Україна

Польща

Угорщина

Румунія

Словаччина

Ціна електроенергії

1,58

0,91

0,78

0,76

0,72

Дані hupx.hu/

Причини такого стану справ відсутність конкуренції серед постачальників ресурсу. І закритість українського ринку електроенергії для вільного імпорту (саме вільного, а не дивних поставок з Росії) тільки погіршує ситуацію.

Це особливо парадоксально, якщо врахувати наявність в Україні значного надлишку генеруючих потужностей — особливо в тепловій енергетиці (вугільні ТЕС).

Не дивно, що споживачі в міру можливостей замінюють електроенергію газом. Показовою є ситуація в ГМК. Тут за останні два роки приріст споживання електроенергії припинився і все відчутніше його зниження.

Водночас з газом ситуація протилежна разом із здешевленням газу скорочення його споживання вже немає. В цьому році споживання газу вже стабілізувався і збігається з торішнім (а у електроенергії -5%).

Динаміка споживання енергоносіїв ГМК

2018

2019

I кв 2020

Електроенергія

+6%

-3%

-5%

Газ

-4%

-2%

0%

Особливості регулювання двох найбільших енергетичних ринків України

Для коректної оцінки двох найбільших енергетичних ринків України застосуємо рекомендований новим керівником Міненерго інструмент єдину систему вимірювань в кВт * год. Такий підхід в країнах Євросоюзу вже давно використовують для повсякденних розрахунків  там все споживачі отримують рахунки за електроенергію і газ в кВт * год.

В такому випадку стають помітними такі особливості двох найбільших енергоринків країни.

По-перше: газовий ринок України у два рази більше ніж ринок електроенергії.

По-друге: 52% споживаного газу продають за ціною ПСО, яку де-юре регулює держава, але де-факто встановлює НАК "Нафтогаз України" (у квітні було прийнято рішення продовжити дію ПСО для газу до 1 липня).

На ринку електроенергії частка ПСО становить 29%. І основний обсяг електроенергії реалізують за нерегульованими цінами (які, як ми бачимо, все ж знаходяться під "неформальним" впливом і часто завищені).

Споживання енергоносіїв, млрд кВт * год

Споживання всього

Споживання по категоріях

Електроенергія

122

ПСО

35,2

Комерційне

74,9

Технологічні втрати DSO

11,9

Газ

316

ПСО

163,3

Комерційне

140,1

Технологічні втрати DSO

12,6

По-третє: стан розподільчої інфраструктури газової та електроенергетичної. У них практично однакові технологічні втрати. При цьому є невідповідність потужностей газових мереж та обсягів споживання газу, що стало помітним після значного скорочення споживання газу в останні 15 років.

Обсяги розподілу газу, млрд кВт * год на рік

2017

2018

2019

Обсяг розподілу

244,9

234,4

204,7

Сьогоднішня потужність розподільної системи становить близько 1 100 млрд кВт * год на рік, при поточному розподілі близько 205 млрд кВт * год. Тобто, зайвими є до 75% газорозподільних потужностей.

Актуальний приклад — стан "зайвої" інфраструктури газотранспортної системи України у порівняні зі станом атомної енергетики, яка в сьогодні зіткнулася з вимушеним відключенням і простоєм енергоблоків. Скільки знадобитися коштів, щоб створити збалансований енергетичний ринок при сьогоднішньому споживанні і не допустити різкого стрибка вартості електроенергії — ще сказати ніхто не наважився.

А ось скільки грошей потрібно щоб перебудувати систему розподілу газу під сучасні українські реалії (потреби) вже відомо. Для реконструкції газової інфраструктури необхідно близько 90 млрд грн.

З них модернізація газотранспортної інфраструктури ("Оператор ГТС України") 40 млрд грн, а інвестиції в газорозподільні мережі (облгази) необхідно трохи більше, близько 50 млрд грн.

При нинішньому рівні тарифів на послуги критичної газової інфраструктури провести таку масштабну реконструкцію неможливо. Тарифи на розподіл газу вже протягом 5 років збиткові для операторів ГРС тому у них немає фінансових ресурсів розплачуватися з контрагентами, а Оператор ГТС своєю чергою заявляє, що йому вже винні за перші 4 місяці діяльності 1,4 млрд грн. На відміну від облгазів, у обленерго рівень тарифів поки дозволяє не тільки розраховуватися по поточних операціях, а й формувати прибуток і виплачувати дивіденди.

Фінансові результати облгазів і обленерго, млрд грн (+ прибуток, - збитки)

2017

2018

2019

Облгази

-2,1

-7,0

-9,8

Обленерго

1,6

1,5

1,9*

*прогноз

Енергетики пояснюють, що підвищення цін на електроенергію необхідно для залучення інвестицій в галузь. За словами Ірини Протопопової, інвестиції потрібні в першу чергу для поліпшення розподільчої електроінфраструктури  там часті обриви.

Для українських мереж показник SAIDI (характеризує перерви в електропостачанні) приблизно в шість разів гірші, ніж в країнах Європи. При цьому за останні два роки показник SAIDI покращився, паузи в електропостачанні скоротилися на 10%.

Хоча, з урахуванням обсягів інвестицій, 10%  несподівано мізерне поліпшення.

Особливості регулювання інвестицій: подвійні стандарти

Підходи до інвестицій у розподіл у енергетиків зовсім інші, ніж у газовиків. Ось приклад двох розподільних компаній — електроенергетичної та газової, які діють на одній ліцензійній території.

Це означає, що у них можна порівняти загальні технічні характеристики мереж, а значить і витрати на них.

Обсяг інвестицій (без установки лічильників, в тис доларів США)

2015

2016

2017

2018

2019

Вінницягаз

1 889

991

1 245

758

758

Вінницяобленерго

1 781

3 448

3 675

7 150

5 857

За період з 2015 по 2019 рік в обленерго обсяг закріплених в тарифі інвестицій збільшився в 3,5-4 рази. За цей же період інвестиції в облгазу скоротився у 2,5 раза. І хоча спочатку в електроенергетиків і газовиків був інвестиційний паритет, зараз інвестиційний потенціал газовиків майже у 8 разів менше.

Парадокс в тому, що в поточному році ця різниця може ще більше збільшиться. Цього року більшість "електриків" розраховують на тариф, який дозволить майже в півтора рази збільшити інвестиції. А ось газовики повинні залишитися практично з тим же рівнем капіталовкладень, що і в 2019 році  у когось з операторів ГРС інвестиції будуть на 10-15% більше, у когось менше.

Наскільки ефективні підвищені інвестиції в електромережі? Слід визнати, що за останній час в Україні якість послуги з доставки електроенергії покращилася.

І все ж, обленерго, завдяки приросту тарифів, стабільно нарощують свої інвестиції  і, як результат, покращують роботу електромереж. Газові мережі навпаки  протягом 5-7 років хронічно недоотримують 95% необхідних інвестицій. Це означає, що слід визнати — проблеми з газовою інфраструктурою не за горами.

 

Джерела інвестицій

Основне джерело інвестицій в енергетичну інфраструктуру — тариф. Як уже зазначалося, в останні два місяці, в результаті зниження цін на газ, частка тарифу на розподіл в кінцевій ціні газу в Україні збільшилася.

Але вона все ж відстає від середніх європейських показників. А якщо врахувати, що український тариф покриває лише зарплату персоналу газових компаній, а інвестиції забезпечує лише на рівні 5% від необхідних — то слід визнати, що його інвестиційна функція просто відсутня.

Діючі тарифи на розподіл газу у 2020 році передбачає щорічні інвестиції всіх операторів ГРС в обсязі близько 1 млрд грн. І приблизно половина цих коштів повинні бути використані на установку лічильників газу.

Інвестиційні програми, затверджені НКРЕКП, млн грн

2015

2016

2017

2018

2019

2020

Обленерго

2 083

3 382

3 571

4 464

4 616

5 989*

Облгази

429

429

429

514

Оскільки основна діяльність операторів ГРМ генерує збитки, у банків та інших фінансових установ немає ніяких підстав для інвестицій в цю галузь.

Плата за електроенергію або за "дроти"?

З тарифом на розподіл електроенергії все навпаки. В Україні його частка в ціні електроенергії для населення 58% (!) — це у 2 рази більше, ніж у середньому по Європі. І енергетики говорять про необхідність подальшого підвищення цього тарифу  у 1,5 раза до кінця цього року.

Тариф на доставку (розподіл) в структурі ціни газу та електроенергії (%)

Україна

Польща

Румунія

Чехія

Словаччина

Газ

20

23

31

23

36

Електроенергія

58

28

31

37

27

Джерело: HEPI

Якщо ж порівнювати абсолютні показники українських тарифів на розподіл електроенергії та газу з приведенням їх у кВт * год, то виявиться, що доставка електроенергії обходиться в 7,5 раза дорожче, ніж доставка газу.

 

Очевидно, що збереження такої дискримінаційної різниці в регулюванні двох найважливіших енергоринків країни збиткове для економіки країни. Єдині правила для всієї енергетики ключовий принцип Третього Енергопакету, який проявляється в застосування для всіх єдиної системи обліку в кВт * год. Все це разом забезпечує конкуренцію між різними секторами, що необхідно споживачам енергоресурсів. Чинна ж в Україні регуляторна політика веде не просто до стагнації газового ринку, а й ще загрожує безпеці громадян та підприємств.

Головне, що треба знати реформи краще проводити на ринку, що падає!

Зараз, при усталеному тренді на зниження ринкових цін на газ, за рахунок зміни політики тарифного регулювання є можливість згладити існуючу дискримінацію учасників газового ринку і вирівняти тариф на газорозподіл без підвищення роздрібних цін на газ. Тобто як ресурс для інвестицій слід використовувати зниження ринкових цін.

Разом з цим необхідно також розглянути використання нових варіантів тарифного регулювання будь це RAB-регулювання, модель тарифу з двома ставками, який враховує пікові навантаження на мережі, або американська модель регулювання рентабельності для різних типів споживачів.

Про це  в наступних публікаціях цього спецпроєкту.