Компромісні тарифи на розподіл газу
Відкриття ринку газу для побутових споживачів природного газу співпало з початком росту цін на газ. За 4 місяці роботи ринку газу (з серпня по грудень) ціна на газ в Україні зросла майже вдвічі з 3 300 до 6 500 грн за 1 тис куб м (з ПДВ). А для кінцевого споживача ціна зросла ще більше. Паралельно в жовтні-листопаді НКРЕКП взялася за складну роботу по перерахунку збиткових тарифів на розподіл газу для "облгазів". Що ж відбулося?
У жовтні всі 42 оператора газорозподільних систем (ГРМ) в Україні провели відкриті обговорення тарифів на доставку (розподіл) газу на наступний рік. Виявилося, що більшість з них затвердили проекти тарифів, які в кілька разів (!) вище встановлених на цей рік.
Наприклад, "Кіровоградгаз" (входить до групи Нафтогаз) нарахував собі тариф в три рази вище діючого: 3,15 грн за куб. м замість 1,04 грн. Схожа ситуація і у інших компаній: "Київоблгаз": 3,57 грн за куб. замість 0,81 грн; "Херсонгаз" 3,07 грн проти 1,12 грн і т.і.
Але ознайомившись з пропозиціями облгазів НКРЕКП значно зменшив подані проекти тарифів. Для кожного оператора була своя історія секвестру тарифів, і в середньому тарифи були скорочені вдвічі.
Арифметика тарифів і місце в ній боргів
Тариф будь-якого оператора ГРМ - незалежно від того, Україна це чи Європа - складається з п'яти наступних складових:
- Витрати на виробничо-технологічний газ
- Витрати на оплату праці
- Інвестиції
- Поточні витрати (паливо для служби 104, матеріали для поточних ремонтів і т.п.)
- Прибуток
Специфіка українського газорозподілу в тому, що тут в період з 2015 по 2019 рр тариф взагалі не переглядався. Тому всі його складові були абсолютно умовні - і особливо прибуток. Факти такі: всі оператори ГРМ в цей період працювали зі збитками. Причина: ігнорування державними органами такого обов'язкової умови, як щорічне затвердження економічно обґрунтованих тарифів на розподіл газу.
Результат збиткової роботи в умовах зростаючих цін - борги по всьому ланцюжку доставки газу від свердловини до споживача. В першу чергу перед оператором ГТС (в період 2015-2019 рр це був "Укртрансгаз") - йому оператори ГРМ заборгували в тому числі за газ для виробничо-технологічних потреб при розподілі. Детальніше про те, як формувалися борги на газовому ринку і яка в цьому процесі частка "заморожених" на п'ять років тарифів на розподіл - тут.
Виходу з цієї "збитково-боргової" історії два: 1) погасити борги за рахунок їх списання по всьому ланцюжку боржників, це було запропоновано в законопроекті 3800-1; 2) включити погашення боргів в тариф на доставку (розподіл) газу. Ці кошти повинні транзитом пройти від операторів ГРМ до "Укртрансгазу", і далі до "Нафтогазу"
Так як списання боргів не відбулося, то оператори ГРМ включили погашення половини боргів в проекти своїх тарифів на 2021 рік (друга половина відкладена на 2022 рік). Підсумок: проектні тарифи відразу ж зросли в 3-4 рази.
Тут НКРЕКП взяла ініціативу на себе, і запропонувала використовувати довшу розстрочку - поетапну компенсацію боргів на найближчі 15 років. В такому випадку сума компенсацій в тарифі на 2021 рік має скласти 1,25 млрд грн. Зрештою, кінцевим отримувачем цих коштів буде "Нафтогаз".
Контроль втрат і чому ціна газу - ключове питання
Нововведенням цього року стало те, що НКРЕКП вперше зробило прогнозованою для регулювання сферу виробничо-технологічних витрат (ВТВ) газу при розподілі.
Довідка: ВТВ(у випадку операторів ГРМ) - це обсяг природного газу, який витрачається на регулюючому обладнанні газових мереж для забезпечення робочих параметрів тиску, а також для заповнення газопроводів після проведення ремонтів або наладки обладнання. До ВТВ також відносяться технологічні витоку газу на з'єднаннях і арматурі мереж, які відбуваються навіть в системах, які є нормативно герметичними.
Через те, що період "заморожених" тарифів обсяг ВТВ не переглядався роками, то саме звідси генерувалася значна частка боргів газового ринку - з двох причин. Перша – "старий" обсяг ВТВ не відповідав фактичному. В основному через зношування мереж та регулюючого обладнання на них (докладніше про втрати в мережах див. тут).
Для наведення порядку з обсягами ВТВ держрегулятор розробив і вперше використав нову методику "Визначення розмірів нормативних і виробничо-технологічних втрат/витрат природного газу під час розподілу природного газу". Ця методика дала, по-перше, науково обґрунтований алгоритм розрахунку; по-друге, інструмент контролю ефективності інвестицій в систему газорозподілу; по-третє, закриває один з основних джерел формування заборгованості на газовому ринку, що є гарною новиною для Оператора ГТС (але при цьому необхідно ще затвердити в тарифах дійсно ринкові ціни на закупівлю "технологічного" газу - про це нижче).
У розробці методології брали участь вчені і фахівці НТУ "КПІ ім. Сікорського ", НУ "Львівська політехніка", Івано-Франківський НТУ нафти і газу, Академія метрології України та ін. В результаті її застосування вийшли на розрахунковий показник ВТВ в обсязі 1,4 млрд куб. м на 2021 рік для всієї системи газорозподілу.
Оператор ГРМ | Розмір нормативних та виробничо-технологічних втрат/витрат природного газу (тис. куб. м) |
ПрАТ "Гадячгаз" | 2 731 |
ПАТ "Донецькоблгаз" | 28 770 |
ВАТ "Кіровоградгаз" | 26 026 |
ПрАТ " Кременчукгаз" | 6 998 |
ПАТ "Маріупольгаз" | 11 189 |
АТ "Одесагаз" | 59 617 |
АТ "Полтавагаз" | 49 020 |
ПрАТ "Тернопільгаз" | 35 878 |
ПрАТ "Уманьгаз" | 9 223 |
АТ "Херсонгаз" | 32 754 |
АТ "Київгаз" | 16 030 |
ПрАТ "Коростишівгаз" | 1 581 |
АТ "Лубнигаз" | 10 663 |
АТ "Луганськгаз" | 35 831 |
ПрАТ "Мелітопольгаз" | 7 854 |
ПрАТ "Тернопільміськгаз" | 13 831 |
АТ "Черкасигаз" | 43 905 |
ПрАТ "Шепетівкагаз" | 1 695 |
ДП "Кременецьке УПРГ" | 1 498 |
ПрАТ "НГХП "Сірка" | 8 |
ТзОВ "Спектргаз" | 0 |
АТ "Київоблгаз" | 144 700 |
АТ " Вінницягаз" | 61 993 |
АТ "Волиньгаз" | 33 184 |
АТ "Дніпрогаз" | 30 578 |
АТ "Дніпропетровськгаз" | 69 822 |
АТ "Житомиргаз" | 44 612 |
АТ "Закарпатгаз" | 48 860 |
АТ "Запоріжгаз" | 40 508 |
АТ "Івано-Франківськгаз" | 56 540 |
АТ "Криворіжгаз" | 17 479 |
АТ "Львівгаз" | 119 488 |
АТ "Миколаївгаз" | 38 944 |
АТ "Рівнегаз" | 33 377 |
АТ "Сумигаз" | 35 993 |
АТ "Тисменицягаз" | 4 391 |
АТ "Харківгаз" | 62 315 |
АТ "Харківміськгаз" | 24 069 |
АТ "Хмельницькгаз" | 51 721 |
АТ "Чернівцігаз" | 45 290 |
АТ "Чернігівгаз" | 46 304 |
ТОВ "Газовик" | 732 |
Всього: | 1 406 002 |
Дані НКРЕКП
Позитивним є той факт, що нова методика стала для держрегулятора інструментом проведення політики, спрямованої на зниження ВТВ газу у операторів ГРМ. Наприклад, вперше при розрахунку технологічних витрат газу враховують такий матеріал газопроводів, як поліетилен. І це стимулює його використання - заміну сталевих газопроводів на поліетиленові, більш довговічні. Розроблено систему коефіцієнтів для кожного типу обладнання мереж, яка дозволяє контролювати ефективність їх заміни або модернізації - і також стимулювати ці процеси.
Тепер врегульовано питання приведення газу до стандартних умов - тобто повністю закрита проблема застосування "температурних коефіцієнтів". Протягом останніх п'яти років їх не враховували в тарифах на розподіл - і це також генерувало борги на газовому ринку. Оператори ГРМ не могли виставити до оплати частина спожитого газу. Ця неоплачувана "дельта" утворювалася через те, що вони отримують з ГТС обсяг газу з урахуванням фактичної температури (автоматично перерахований і приведений до стандартних умов), а облік його кінцевого споживання ведуть на підставі звичайних лічильників, які не враховують температурний фактор. З 1 січня 2021 року ця різниця розраховується НКРЕКП для кожного оператора ГРМ з урахуванням кліматичних параметрів ліцензійної території та інших факторів, що впливають на вимірювання обсягів споживання газу.
Ще один плюс - нова методика НКРЕКП робить жорсткішими контроль за метрологічними втратами (в країнах ЄС вони називаються "комерційними"). До сих пір в Україні їх окремий облік не проводився, а був включений в загальний обсяг ВТВ. Тепер же вони контролюються окремо, з урахуванням нормативних похибок різних типів лічильників. Це стимулює операторів ГРМ до використання сучасних, більш точних приладів обліку як для комерційних, так і для побутових споживачів газу.
У той же час залишається відкритим питання закладеної в тариф ціни газу для ВТВ. Обсяги газу для ВТВ оператори ГРМ купують за ринковими цінами - як правило на біржі - тому важливо врахувати в тарифах об'єктивну ціну газу. Через занижені ціни оператори не зможуть придбати ресурс на ринку і змушені будуть використовувати послуги балансування Оператора ГТС (за ціною вже вище за ринок) - і це спричинить зростання заборгованості і фінансовий дисбаланс ринку.
Слід нагадати, що держрегулятор вже зрізав планове вирівнювання тарифів для операторів ГРМ з 1 липня 2020 року під приводом подальшого зниження цін на газ. Хоча на той час ринкові індикатори вказували на збільшення цін вже з серпня. І дійсно, ціни на газ почали зростати вже через три тижні і до сих пір продовжують своє зростання.
Зараз же (початок грудня 2020 року) в Європі ціни на природний газ зростають. І показники ф'ючерсних ринків вказують на їх подальше збільшення: наприклад, зростає котирування січневих контрактів на найбільшому європейському газовому хабі TTF.
Ще один фактор, який веде до подорожчання газу в Україні - це подорожчання валюти, необхідної для закупівлі імпортного природного газу.
Тому від того, наскільки близько до ринкової виявиться закладена в тарифи ціна на газ для ВТВ операторів ГРМ залежить ефективність застосування нової методики. Всі її плюси можуть бути перекреслені заниженою ціною газу в тарифі, що знову призведе до того, що оператори ГРМ почнуть "збалансовуватися" за рахунок Оператора ГТС, не маючи при цьому коштів для оплати таких послуг.
Зарплати і інвестиції
Проекти тарифів операторів ГРМ передбачають приріст заробітних плат для фахівців у 2021 році в діапазоні від 12% до 17%. За останні п'ять років чисельність персоналу в галузі скоротилася на 15 тис осіб саме через низькі зарплати.
Планується, що в за рахунок підвищення заробітних плат для газовиків в 2021 році їх розмір в середньому по галузі досягне до кінця наступного року 13,5-14 тис грн. Таким чином, через рік середня зарплата в галузі тільки досягне нинішнього, фактичного рівня оплати праці в промисловому секторі.
Середня зарплата в Україні, промисловість (тис грн)
08.20 | 09.20 | 10.20 |
12,9 | 13,2 | 13,3 |
Дані Держстату
За даними "загальногалузеві огляду зарплат і компенсацій в Україні 2020" від Ernst & Young, вже в поточному році в цілому по Україні в приватних компаніях зарплати зросли в діапазоні від 15% до 18% і в наступному році збільшаться ще на 15%:
Зростання заробітних плат (у% до попереднього періоду)
2020 | 2021* | |
Керівництво | 15 | 15 |
Середній менеджмент | 15 | 15 |
Адміністративний персонал | 17 | 15 |
Лінійний (робочі) персонал | 18 | 15 |
*наявні плани
Після тривалого періоду, коли зарплати газовиків були в 2 рази нижчі за середні по країні, це є прогресом. Якщо ж порівняти з оплатою праці в обленерго, які займаються подібним видом діяльності (розподілу електроенергії), то там вже зараз середня зарплата 16,5 тис грн - на 20% більше від майбутньої зарплати газовиків.
Зберігається також і значна різниця в інвестиціях, затверджених в тарифах для операторів ГРМ і обленерго. Хоча з 2020 року відзначається позитивна динаміка в газорозподілі - плановий обсяг інвестицій збільшено на 19%. Але через неплатежі споживачів ця стаття фінансується лише частково, що дозволяє лише на окремих ділянках газових мереж проводити глибоку модернізацію. При тому, що щорічний обсяг необхідних інвестицій для газорозподілу становить 8 млрд грн, їх плановий обсяг на 2021 рік попередньо затверджений в тарифі на рівні 693 млн грн - майже в 12 разів меншим від необхідного.
Інвестиції, затверджені НКРЕКП, млн грн
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
Обленерго | 3 571 | 4 464 | 4 616 | 5 989 | - |
Облгази | 429 | 429 | 429 | 514 | 693 |
Перспективи тарифів з урахуванням європейських пропорцій "ціна газу - тариф на доставку"
Саме інвестиційна складова докорінно відрізняє українські тарифи на розподіл від тих, що діють в країнах Європи. У східній Європі середнє співвідношення тарифу на доставку до ціни газу для побутових споживачів 1 до 2,5. Простіше кажучи, вартість газу в 2,5 рази вище тарифу на його доставку.
Ціни на газ і тариф на його доставку (грн за куб.м)
Ціна газу | Тариф на доставку (розподіл) | |
Польща | 8,00 | 2,88 |
Чехія | 11,36 | 4,83 |
Болгарія | 5,88 | 10,3 |
Україна | 7,00 | 0,98 |
Словаччина | 7,97 | 6,31 |
Іспанія | 10,49 | 9,30 |
Середнє по ЄС | 9,56 | 1,94 |
Дані HEPI
Хоча є такі країни, як Болгарія, де навпаки, плата за доставку газу майже в 2 рази перевищує номінальну вартість. Це пов'язано з невисокими обсягами споживання газу через відносно теплий клімат у Болгарії - обсяги транспортування газу порівняно невеликі, а от витрати на утримання 1 км газових мереж мало відрізняються від таких же в Польщі або Чехії. Тому доставка одного кубометра газу в Болгарії обходиться значно дорожче.
В Україні зараз, в грудні 2020 року, співвідношення тарифу на доставку до ціни газу 1 до 7 (якщо врахувати, що середня ціна газу 7 грн за куб. м). І це ще одна ілюстрація того, наскільки їх величина далека від економічно обґрунтованого показника.
Через дефіцит інвестицій за останні п'ять років протяжність газопроводів, стан яких оцінюється як аварійний, зросла в дев'ять разів, а газорегуляторного обладнання - майже вдвічі. І цей процес набирає обертів (докладніше - див. тут).
Таким чином, навіть трикратне підвищення тарифу на розподіл газу лише наблизить українську газову пропорцію до нормальної - тієї, що склалася в сусідніх Польщі, Чехії чи Словаччині. І це за умови, що обсяги споживання газу не будуть знижуватися - адже зараз в Україні одна з найбільш протяжних газорозподільних систем (близько 347 тис км), в той час як споживання газу скорочується і зараз наші обсяги можна порівняти з Іспанією.
Рішення - зміна тарифної моделі. Якщо держава прагне уникнути істотного зростання тарифів і зберегти безпечне газопостачання економіки, необхідно використання RAB регулювання. У цьому випадку спочатку залучається фінансування, проводиться модернізація мереж і зменшення витрат. Це дозволить привести потужність української газорозподільної системи у відповідність з фактичним споживанням газу в країні.
Покращена таким чином економічна ефективність дозволить галузі працювати прибутково в рамках економічно обґрунтованих тарифів. В такому випадку економічно виправдане співвідношення ціни газу і розмірів тарифів в Україні буде на рівні сусідньої Польщі - при такій же якості послуг.