Українська правда

Компромісні тарифи на розподіл газу

Компромісні тарифи на розподіл газу

Відкриття ринку газу для побутових споживачів природного газу співпало з початком росту цін на газ. За 4 місяці роботи ринку газу (з серпня по грудень) ціна на газ в Україні зросла майже вдвічі з 3 300 до 6 500 грн за 1 тис куб м (з ПДВ). А для кінцевого споживача ціна зросла ще більше. Паралельно в жовтні-листопаді НКРЕКП взялася за складну роботу по перерахунку збиткових тарифів на розподіл газу для "облгазів". Що ж відбулося?

У жовтні всі 42 оператора газорозподільних систем (ГРМ) в Україні провели відкриті обговорення тарифів на доставку (розподіл) газу на наступний рік. Виявилося, що більшість з них затвердили проекти тарифів, які в кілька разів (!) вище встановлених на цей рік.

Наприклад, "Кіровоградгаз" (входить до групи Нафтогаз) нарахував собі тариф в три рази вище діючого: 3,15 грн за куб. м замість 1,04 грн. Схожа ситуація і у інших компаній: "Київоблгаз": 3,57 грн за куб. замість 0,81 грн; "Херсонгаз" 3,07 грн проти 1,12 грн і т.і.

Але ознайомившись з пропозиціями облгазів НКРЕКП значно зменшив подані проекти тарифів. Для кожного оператора була своя історія секвестру тарифів, і в середньому тарифи були скорочені вдвічі.

Арифметика тарифів і місце в ній боргів

Тариф будь-якого оператора ГРМ - незалежно від того, Україна це чи Європа - складається з п'яти наступних складових:

  1. Витрати на виробничо-технологічний газ
  2. Витрати на оплату праці
  3. Інвестиції
  4. Поточні витрати (паливо для служби 104, матеріали для поточних ремонтів і т.п.)
  5. Прибуток

Специфіка українського газорозподілу в тому, що тут в період з 2015 по 2019 рр тариф взагалі не переглядався. Тому всі його складові були абсолютно умовні - і особливо прибуток. Факти такі: всі оператори ГРМ в цей період працювали зі збитками. Причина: ігнорування державними органами такого обов'язкової умови, як щорічне затвердження економічно обґрунтованих тарифів на розподіл газу.

 

Результат збиткової роботи в умовах зростаючих цін - борги по всьому ланцюжку доставки газу від свердловини до споживача. В першу чергу перед оператором ГТС (в період 2015-2019 рр це був "Укртрансгаз") - йому оператори ГРМ заборгували в тому числі за газ для виробничо-технологічних потреб при розподілі. Детальніше про те, як формувалися борги на газовому ринку і яка в цьому процесі частка "заморожених" на п'ять років тарифів на розподіл - тут.

Виходу з цієї "збитково-боргової" історії два: 1) погасити борги за рахунок їх списання по всьому ланцюжку боржників, це було запропоновано в законопроекті 3800-1; 2) включити погашення боргів в тариф на доставку (розподіл) газу. Ці кошти повинні транзитом пройти від операторів ГРМ до "Укртрансгазу", і далі до "Нафтогазу"

Так як списання боргів не відбулося, то оператори ГРМ включили погашення половини боргів в проекти своїх тарифів на 2021 рік (друга половина відкладена на 2022 рік). Підсумок: проектні тарифи відразу ж зросли в 3-4 рази.

Тут НКРЕКП взяла ініціативу на себе, і запропонувала використовувати довшу розстрочку - поетапну компенсацію боргів на найближчі 15 років. В такому випадку сума компенсацій в тарифі на 2021 рік має скласти 1,25 млрд грн. Зрештою, кінцевим отримувачем цих коштів буде "Нафтогаз".

Контроль втрат і чому ціна газу - ключове питання

Нововведенням цього року стало те, що НКРЕКП вперше зробило прогнозованою для регулювання сферу виробничо-технологічних витрат (ВТВ) газу при розподілі.

Довідка: ВТВ(у випадку операторів ГРМ) - це обсяг природного газу, який витрачається на регулюючому обладнанні газових мереж для забезпечення робочих параметрів тиску, а також для заповнення газопроводів після проведення ремонтів або наладки обладнання. До ВТВ також відносяться технологічні витоку газу на з'єднаннях і арматурі мереж, які відбуваються навіть в системах, які є нормативно герметичними.

Через те, що період "заморожених" тарифів обсяг ВТВ не переглядався роками, то саме звідси генерувалася значна частка боргів газового ринку - з двох причин. Перша – "старий" обсяг ВТВ не відповідав фактичному. В основному через зношування мереж та регулюючого обладнання на них (докладніше про втрати в мережах див. тут).

Для наведення порядку з обсягами ВТВ держрегулятор розробив і вперше використав нову методику "Визначення розмірів нормативних і виробничо-технологічних втрат/витрат природного газу під час розподілу природного газу". Ця методика дала, по-перше, науково обґрунтований алгоритм розрахунку; по-друге, інструмент контролю ефективності інвестицій в систему газорозподілу; по-третє, закриває один з основних джерел формування заборгованості на газовому ринку, що є гарною новиною для Оператора ГТС (але при цьому необхідно ще затвердити в тарифах дійсно ринкові ціни на закупівлю "технологічного" газу - про це нижче).

У розробці методології брали участь вчені і фахівці НТУ "КПІ ім. Сікорського ", НУ "Львівська політехніка", Івано-Франківський НТУ нафти і газу, Академія метрології України та ін. В результаті її застосування вийшли на розрахунковий показник ВТВ в обсязі 1,4 млрд куб. м на 2021 рік для всієї системи газорозподілу.

Оператор ГРМ  

Розмір нормативних та виробничо-технологічних втрат/витрат природного газу (тис. куб. м)

ПрАТ "Гадячгаз"

2 731

ПАТ "Донецькоблгаз"

28 770

ВАТ "Кіровоградгаз"

26 026

ПрАТ " Кременчукгаз"

6 998

ПАТ "Маріупольгаз"

11 189

АТ "Одесагаз"

59 617

АТ "Полтавагаз"

49 020

ПрАТ "Тернопільгаз"

35 878

ПрАТ "Уманьгаз"

9 223

АТ "Херсонгаз"

32 754

АТ "Київгаз"

16 030

ПрАТ "Коростишівгаз"

1 581

АТ "Лубнигаз"

10 663

АТ "Луганськгаз"

35 831

ПрАТ "Мелітопольгаз"

7 854

ПрАТ "Тернопільміськгаз"

13 831

АТ "Черкасигаз"

43 905

ПрАТ "Шепетівкагаз"

1 695

ДП "Кременецьке УПРГ"

1 498

ПрАТ "НГХП "Сірка"

8

ТзОВ "Спектргаз"

0

АТ "Київоблгаз"

144 700

АТ " Вінницягаз"

61 993

АТ "Волиньгаз"

33 184

АТ "Дніпрогаз"

30 578

АТ "Дніпропетровськгаз"

69 822

АТ "Житомиргаз"

44 612

АТ "Закарпатгаз"

48 860

АТ "Запоріжгаз"

40 508

АТ "Івано-Франківськгаз"

56 540

АТ "Криворіжгаз"

17 479

АТ "Львівгаз"

119 488

АТ "Миколаївгаз"

38 944

АТ "Рівнегаз"

33 377

АТ "Сумигаз"

35 993

АТ "Тисменицягаз"

4 391

АТ "Харківгаз"

62 315

АТ "Харківміськгаз"

24 069

АТ "Хмельницькгаз"

51 721

АТ "Чернівцігаз"

45 290

АТ "Чернігівгаз"

46 304

ТОВ "Газовик"

732

Всього:

1 406 002

Дані НКРЕКП

Позитивним є той факт, що нова методика стала для держрегулятора інструментом проведення політики, спрямованої на зниження ВТВ газу у операторів ГРМ. Наприклад, вперше при розрахунку технологічних витрат газу враховують такий матеріал газопроводів, як поліетилен. І це стимулює його використання - заміну сталевих газопроводів на поліетиленові, більш довговічні. Розроблено систему коефіцієнтів для кожного типу обладнання мереж, яка дозволяє контролювати ефективність їх заміни або модернізації - і також стимулювати ці процеси.

Тепер врегульовано питання приведення газу до стандартних умов - тобто повністю закрита проблема застосування "температурних коефіцієнтів". Протягом останніх п'яти років їх не враховували в тарифах на розподіл - і це також генерувало борги на газовому ринку. Оператори ГРМ не могли виставити до оплати частина спожитого газу. Ця неоплачувана "дельта" утворювалася через те, що вони отримують з ГТС обсяг газу з урахуванням фактичної температури (автоматично перерахований і приведений до стандартних умов), а облік його кінцевого споживання ведуть на підставі звичайних лічильників, які не враховують температурний фактор. З 1 січня 2021 року ця різниця розраховується НКРЕКП для кожного оператора ГРМ з урахуванням кліматичних параметрів ліцензійної території та інших факторів, що впливають на вимірювання обсягів споживання газу.

Ще один плюс - нова методика НКРЕКП робить жорсткішими контроль за метрологічними втратами (в країнах ЄС вони називаються "комерційними"). До сих пір в Україні їх окремий облік не проводився, а був включений в загальний обсяг ВТВ. Тепер же вони контролюються окремо, з урахуванням нормативних похибок різних типів лічильників. Це стимулює операторів ГРМ до використання сучасних, більш точних приладів обліку як для комерційних, так і для побутових споживачів газу.

У той же час залишається відкритим питання закладеної в тариф ціни газу для ВТВ. Обсяги газу для ВТВ оператори ГРМ купують за ринковими цінами - як правило на біржі - тому важливо врахувати в тарифах об'єктивну ціну газу. Через занижені ціни оператори не зможуть придбати ресурс на ринку і змушені будуть використовувати послуги балансування Оператора ГТС (за ціною вже вище за ринок) - і це спричинить зростання заборгованості і фінансовий дисбаланс ринку.

Слід нагадати, що держрегулятор вже зрізав планове вирівнювання тарифів для операторів ГРМ з 1 липня 2020 року під приводом подальшого зниження цін на газ. Хоча на той час ринкові індикатори вказували на збільшення цін вже з серпня. І дійсно, ціни на газ почали зростати вже через три тижні і до сих пір продовжують своє зростання.

 
Дані ExPro

Зараз же (початок грудня 2020 року) в Європі ціни на природний газ зростають. І показники ф'ючерсних ринків вказують на їх подальше збільшення: наприклад, зростає котирування січневих контрактів на найбільшому європейському газовому хабі TTF.

 
Дані ТБ "Українська енергетична біржа"

Ще один фактор, який веде до подорожчання газу в Україні - це подорожчання валюти, необхідної для закупівлі імпортного природного газу.

 
Дані ExPro

Тому від того, наскільки близько до ринкової виявиться закладена в тарифи ціна на газ для ВТВ операторів ГРМ залежить ефективність застосування нової методики. Всі її плюси можуть бути перекреслені заниженою ціною газу в тарифі, що знову призведе до того, що оператори ГРМ почнуть "збалансовуватися" за рахунок Оператора ГТС, не маючи при цьому коштів для оплати таких послуг.

Зарплати і інвестиції

Проекти тарифів операторів ГРМ передбачають приріст заробітних плат для фахівців у 2021 році в діапазоні від 12% до 17%. За останні п'ять років чисельність персоналу в галузі скоротилася на 15 тис осіб саме через низькі зарплати.

Планується, що в за рахунок підвищення заробітних плат для газовиків в 2021 році їх розмір в середньому по галузі досягне до кінця наступного року 13,5-14 тис грн. Таким чином, через рік середня зарплата в галузі тільки досягне нинішнього, фактичного рівня оплати праці в промисловому секторі.

Середня зарплата в Україні, промисловість (тис грн)

08.20

09.20

10.20

12,9

13,2

13,3

Дані Держстату

За даними "загальногалузеві огляду зарплат і компенсацій в Україні 2020" від Ernst & Young, вже в поточному році в цілому по Україні в приватних компаніях зарплати зросли в діапазоні від 15% до 18% і в наступному році збільшаться ще на 15%:

Зростання заробітних плат (у% до попереднього періоду)

2020

2021*

Керівництво

15

15

Середній менеджмент

15

15

Адміністративний персонал

17

15

Лінійний (робочі) персонал

18

15

*наявні плани

Після тривалого періоду, коли зарплати газовиків були в 2 рази нижчі за середні по країні, це є прогресом. Якщо ж порівняти з оплатою праці в обленерго, які займаються подібним видом діяльності (розподілу електроенергії), то там вже зараз середня зарплата 16,5 тис грн - на 20% більше від майбутньої зарплати газовиків.

Зберігається також і значна різниця в інвестиціях, затверджених в тарифах для операторів ГРМ і обленерго. Хоча з 2020 року відзначається позитивна динаміка в газорозподілі - плановий обсяг інвестицій збільшено на 19%. Але через неплатежі споживачів ця стаття фінансується лише частково, що дозволяє лише на окремих ділянках газових мереж проводити глибоку модернізацію. При тому, що щорічний обсяг необхідних інвестицій для газорозподілу становить 8 млрд грн, їх плановий обсяг на 2021 рік попередньо затверджений в тарифі на рівні 693 млн грн - майже в 12 разів меншим від необхідного.

Інвестиції, затверджені НКРЕКП, млн грн

2017

2018

2019

2020

2021

Обленерго

3 571

4 464

4 616

5 989

-

Облгази

429

429

429

514

693

Перспективи тарифів з урахуванням європейських пропорцій "ціна газу - тариф на доставку"

Саме інвестиційна складова докорінно відрізняє українські тарифи на розподіл від тих, що діють в країнах Європи. У східній Європі середнє співвідношення тарифу на доставку до ціни газу для побутових споживачів 1 до 2,5. Простіше кажучи, вартість газу в 2,5 рази вище тарифу на його доставку.

Ціни на газ і тариф на його доставку (грн за куб.м)

Ціна газу

Тариф на доставку (розподіл)

Польща

8,00

2,88

Чехія

11,36

4,83

Болгарія

5,88

10,3

Україна

7,00

0,98

Словаччина

7,97

6,31

Іспанія

10,49

9,30

Середнє по ЄС

9,56

1,94

Дані HEPI

Хоча є такі країни, як Болгарія, де навпаки, плата за доставку газу майже в 2 рази перевищує номінальну вартість. Це пов'язано з невисокими обсягами споживання газу через відносно теплий клімат у Болгарії - обсяги транспортування газу порівняно невеликі, а от витрати на утримання 1 км газових мереж мало відрізняються від таких же в Польщі або Чехії. Тому доставка одного кубометра газу в Болгарії обходиться значно дорожче.

В Україні зараз, в грудні 2020 року, співвідношення тарифу на доставку до ціни газу 1 до 7 (якщо врахувати, що середня ціна газу 7 грн за куб. м). І це ще одна ілюстрація того, наскільки їх величина далека від економічно обґрунтованого показника.

Через дефіцит інвестицій за останні п'ять років протяжність газопроводів, стан яких оцінюється як аварійний, зросла в дев'ять разів, а газорегуляторного обладнання - майже вдвічі. І цей процес набирає обертів (докладніше - див. тут).

Таким чином, навіть трикратне підвищення тарифу на розподіл газу лише наблизить українську газову пропорцію до нормальної - тієї, що склалася в сусідніх Польщі, Чехії чи Словаччині. І це за умови, що обсяги споживання газу не будуть знижуватися - адже зараз в Україні одна з найбільш протяжних газорозподільних систем (близько 347 тис км), в той час як споживання газу скорочується і зараз наші обсяги можна порівняти з Іспанією.

Рішення - зміна тарифної моделі. Якщо держава прагне уникнути істотного зростання тарифів і зберегти безпечне газопостачання економіки, необхідно використання RAB регулювання. У цьому випадку спочатку залучається фінансування, проводиться модернізація мереж і зменшення витрат. Це дозволить привести потужність української газорозподільної системи у відповідність з фактичним споживанням газу в країні.

Покращена таким чином економічна ефективність дозволить галузі працювати прибутково в рамках економічно обґрунтованих тарифів. В такому випадку економічно виправдане співвідношення ціни газу і розмірів тарифів в Україні буде на рівні сусідньої Польщі - при такій же якості послуг.