Дозволити собі відпочинок.
Як змінюється готельна нерухомість та який відпочинок обирають українці

СПЕЦПРОЄКТ
29 квітня 2025
В умовах тривалої війни українцям як ніколи необхідні місця для відпочинку, відновлення сил і психологічного перезавантаження. Водночас інвестиції в готельну нерухомість залишаються перспективним напрямом навіть у сьогоднішніх непростих умовах.
З’являються нові готельні комплекси, які задовольняють щораз більші потреби внутрішнього туризму та відповідають сучасним трендам.
Ми поспілкувались з інвестором, засновником девелоперсько-інвестиційної компанії Arha Group Ігорем Ільчишеним, який активно будує об’єкти рекреаційної готельної нерухомості, зокрема в Карпатах, а також із засновником групи компаній Ribas Hotels Group Артуром Лупашком, щоб дізнатись, як змінились вподобання українців, наскільки перспективно інвестувати в готельний бізнес сьогодні та які концепції відпочинку набирають популярності.

Як змінились вподобання українців під час війни 

Значна частина українців сприймає відпочинок під час війни як можливість переключитися від постійного стресу. Дослідження компанії Gradus на кінець 2023 року показало, що більшість опитаних брали відпустку впродовж останніх трьох років.
Серед тих, хто мав відпустку за останні три роки: 49% відпочивали лише в Україні, а 46% – як в Україні, так і за кордоном.
Основним фактором, який впливає на місце вибору відпочинку, стала безпека. Українці частіше обирають регіони, які вважаються відносно безпечними. Наприклад, Закарпатська, Львівська, Івано-Франківська області.
"Зараз є тренд на заміські комплекси. І якщо на початку великої війни більший тренд був на Захід України, то зараз ми бачимо, що вже в Києві відчувається нестача заміських комплексів, де можна побути на природі, перезавантажитись тощо"
засновник Arha Group Ігор Ільчишен
За його словами, якщо говорити про відпочинок вихідного дня, то українці надають перевагу готельним комплексам, які розташовані за кілька годин їзди від міста, щоб не витрачати багато часу на дорогу до локації. 
Засновник групи компаній Ribas Hotels Group Артур Лупашко виділив кілька напрямів, які зараз набувають популярності серед українських туристів.
Так, зараз є тренд на оздоровчий та медичний туризм. Люди піклуються про своє здоров’я все більше. Але, за словами Артура Лупашка, цей напрям не про лікування, а більше про оздоровлення та підтримку організму. Однак попри активний попит можливостей для такого відпочинку не так багато, зокрема через високу вартість.
"Перші великі нові котеджі вже збудовані в Україні. Але ціни на них дуже високі, і не всі можуть собі його дозволити"
засновник групи компаній Ribas Hotels Group
Одним з напрямів, який сприяє відновленню, є глемпінг, тихий відпочинок. Він стрімко набирає популярності, адже люди працюють у великому інформаційному шумі, живуть в шаленому міському ритмі, переживають багато подій, тож шукають тиші та спокою.
"Такий туризм дозволяє перезавантажитись. Це і ретрити, і просто відпочинок з родиною чи друзями – це тиша, гори, ліс, поруч немає готелів", – пояснює засновник групи компаній Ribas Hotels Group.
Взимку 2023 року в Івано-Франківській області розпочалось будівництво саме такого комплексу – PÓTAY від Arha Group. Основний задум – створити місце для відновлення, внутрішнього перезавантаження та єднання з природою. Комплекс поєднує і сучасний комфорт, і карпатську автентичність, адже розташований серед гір.
Крім цього всього, українці самі можуть інвестувати в проєкт – з дохідністю до 16% річних.
Ще один напрям, направлений на оздоровлення, але з більш активною програмою, – це рекреація. Це великі готелі, які мають різноманітну інфраструктуру, куди можна приїхати та не виходити тиждень, бо там є програма на кожен день, купа розваг і продуктів.
Найближче до нас такі готелі – в Туреччині. Українці й самі відпочивають в таких готелях, але це також потенціал для іноземних туристів. Наприклад, за словами Артура Лупашка, у Буковелі у 2021 році половина готелів була заповнена іноземними туристами. 
Головними критеріями для рекреаційної нерухомості залишаються: локація, насиченість готелю необхідною інфраструктурою в межах того чи іншого продукту (чи це гірськолижна інфраструктура, літня, бізнес-інфраструктура тощо).
Один з таких готельних комплексів вже будується поруч із курортом Буковель – AMA Family Resort від Arha Group. Це великий комплекс, який пропонує відпочивальникам і проживання в котеджах, і апартаменти. До цього всього має розвинену інфраструктуру (ресторан, SPA-зону, терасу, видові майданчики тощо).
Також готель пропонує інвестиційні можливості для українців. Так, з початковим внеском від 29,8 тис. дол. можна отримувати дохідність до 17% річних. 
Загалом, на думку Ігоря Ільчишена, український турист стає все більш вибагливим і вибирає для відпочинку місця, які поєднують низку факторів: цікаву концепцію, якісний сервіс та адекватну ціну. 

Що зараз важливо в галузі будівництва об'єктів для відпочинку

Один з основних критеріїв, який потрібно враховувати під час будівництва об’єктів відпочинку, – це локація. І для кожного типу відпочинку вдала локація може бути різною.
"Я завжди казав, що локація – це взагалі перше, що впливає на успішність проєкту. Ми, наприклад, у своїх проєктах завжди насамперед відштовхуємось від локації. Якщо локація посередня, ми навіть зараз і не заходимо в проєкт", – пояснює Ільчишен.
За словами Лупашка, під час будівництва важливо враховувати й потреби інвестора, які базуються на ціні, яку він готовий заплатити: "Наприклад, іноді ми не можемо зробити дорогий готель, бо за таку вартість за метр квадратний інвестор не заплатить. Також треба враховувати тренди в дизайні та архітектурі для того, щоб інвестор «проголосував» грошима. Наприклад, київський інвестор розбалуваний і грошима, і гарною архітектурою, і різними проєктами".
Ще одним важливим моментом, який потрібно враховувати в готельному будівництві, є взаємодія з місцевою громадою.
"Ми намагаємось, щоб в усіх наших проєктах була користь для тієї території, де ми будуємо. Бо в будь-якому разі на цій території живуть люди, ми плануємо з ними працювати, брати на роботу, тому завжди важливо залишатись в гарних відносинах. Готельний бізнес має працювати там багато років, тому важливо врахувати потреби місцевої громади"
засновник Arha Group Ігор Ільчишен
На його думку, також важливо розв’язувати наявні проблеми у взаємодії з місцевою владою.
"Це складна історія, тому що вона впливає на забудову місцевості. Якби приходив інвестор чи бізнес і отримував чіткі прозорі правила гри, це було б в плюс усім", – зауважив Ільчишен.

Перспективи розвитку галузі

Для того, щоб галузь і надалі активно розвивалась, необхідно враховувати сучасні тренди, потреби та виклики.
За словами Ігоря Ільчишена, у бізнесі рушійною силою є наявність доступу до кредитного ресурсу: "Зараз обмежений доступ до кредитного ресурсу не сприяє розвитку галузі та руху вперед. Тож перше, що може стимулювати готельну індустрію до розвитку – це прозорі правила на місяцях і наявність кредитного ресурсу".
На думку Артура Лупашка, потрібно задовольняти базові потреби гостей. Біля найбільших міст України – Києва, Одеси, Дніпра – є лічені локації, куди можна приїхати провести івент, виїхати з командою або самому відпочити, відновитись. 
Інший потенціал – дохідна готельна нерухомість. Готелі з концепцією home + hotel можуть бути в кожному місті та обласному центрі з населенням від 20 тис. Їх може бути по кілька на місто. Бо ці концепції передбачають можливість жити середньостроково (два-три тижні), довгостроково і подобово. 
"Я вважаю, що люди в майбутньому – покоління зумерів – не будуть купувати собі житло, а будуть жити в таких комплексах, будуть гнучкими щодо місця проживання"
засновник групи компаній Ribas Hotels Group
Нині готель з такою концепцією планують відкрити у Вінниці.
Проєкт WOL. Home Hotel Vinnytsia розташований у зеленій зоні на березі Південного Бугу. Мешканці матимуть доступ до розвиненої інфраструктури: кафе, коворкінгу, фітнес-залу, конференц-залу, мінімаркету, аптеки, салону краси, поштомату та зарядних станцій для електромобілів.
Очікується, що окупність інвестиції становитиме до 9 років, а інвестори зможуть отримувати річний дохід у розмірі 14% з капіталізацією. 
Попри складні реалії, туристична галузь в Україні розвивається та формує свої тренди. Через постійну напругу та невизначеність, найбільш популярним серед українців напрямом відпочинку є рекреація та відновлення – як з активною програмою, так і спокійний релакс. 
Цікава концепція, якісний сервіс, приємна локація та адекватна ціна – фактори, з яких має складатися сучасний комплекс відпочинку. В Україні є такі місця, проте наразі спостерігається певний дефіцит, зокрема навколо великих міст, як-от Київ, Одеса та Дніпро. Для того, щоб галузь розвивалась, а українці мали змогу відновити сили, не виїжджаючи за кордон, потрібно створювати більше відповідних місць. Саме цей попит і робить готельну нерухомість перспективним напрямом для інвестицій.