СПЕЦПРОЄКТ "Альтернативна економіка"
За підтримки Філіп Морріс
Знайти баланс: як різні країни оподатковують новітні тютюновмісні вироби та електронні сигарети

Знайти баланс: як різні країни оподатковують новітні тютюновмісні вироби та електронні сигарети

Четвер, 3 березня 2022, 13:17 -
За останні кілька десятиліть люди вже добряче звикли до інновацій — гаджет, який ще вчора вважався останнім словом техніки, вже завтра може витіснити більш технологічне рішення.

Країни теж поступово призвичаюються до змін – на їхніх ринках постійно виникають нові товари, які потребують нового регулювання. А також – розробки підходів до оподаткування.

Тютюновий ринок один з таких прикладів. За останні роки він суттєво змінився. На полицях магазинів почали з’являтися тютюновмісні вироби для електричного нагрівання (ТВЕНи), а також електронні сигарети, які сьогодні набирають популярності в світі. 

Через поширення цих виробів уряди країн постали перед питанням, як їх оподатковувати. Як в різних державах підходили до вирішення цього питання?

Як виглядає цей ринок в ЄС

Перші сучасні електронні сигарети почали з’являтися в Китаї в 2004-му, а потім розійшлися по європейському і американському ринках. У той же час тютюновмісні вироби для електричного нагрівання молодша альтернатива традиційним сигаретам. 

Електронні сигарети являють собою портативні пристрої для нагрівання рідини, що генерують пару. Рідини для них можуть бути з нікотином або без. 

Системи для електричного нагрівання тютюну діють за схожим принципом, але нагрівають не рідину, а ТВЕНи так звані стіки. Система не спалює тютюн в стіках, як це відбувається у випадку з традиційними сигаретами, а нагріває його, створюючи нікотиновмісний аерозоль без продуктів горіння. 

У 2014-му, одним із перших, свою систему для електричного нагрівання тютюну пристрій IQOS із стіками HEETS вивів на ринок Philip Morris International, а в 2019-му вони вже були присутні в майже півсотні країн світу. В 2016-му British American Tobacco запустили свій варіант системи glo.

За даними опитувань, кількість постійних споживачів електронних сигарет в ЄС з 2017-го по 2020 рік зросла на 32% до 16,22 млн осіб. Це 13,2% від загальної кількості курців.

Найбільш поширені електронні сигарети у Великобританії. Там майже третина курців віддає їм перевагу 3,6 млн британців.

Популярні вони також у Франції (2,2 млн споживачів або 12% курців), Німеччині (2,1 млн споживачів і 10% курців). Такий продукт обирають також 2 млн італійців (16%) 1,8 млн поляків (19%), 1,4 млн іспанців (13%).

Загалом у Європі ринок електронних сигарет розвивається нерівномірно. Наприклад, за останні чотири роки Данія зафіксувала зростання споживання електронних сигарет у порівнянні із класичними сигаретами на 414%, Португалія на 332%, Бельгія 292%, Румунія 273%, Великобританія 269%, Чехія 260%.

В Україні ринок електронних сигарет оцінювався в 2020 році на рівні 0,67 млн осіб, що складає 7% загальної кількості курців, зауважує одна з авторів дослідження про оподаткування альтернатив традиційним сигаретам Тетяна Кощук.

"Що стосується електронних сигарет, розповсюдження їх у країнах ЄС є нерівномірним, оскільки там існують різні підходи до оподаткування. Це впливає і на ціну, і на попит на таку продукцію", пояснює провідний науковий співробітник відділу секторальних прогнозів та кон’юктури ринків Інституту економіки та прогнозування НАН України, доктор економічних наук Віталій Венгер.

"Якщо говорити про обсяг ринку електронних сигарет в ЄС, то в 2020 році він склав близько 6,9 млрд євро. Це втричі більше, ніж три роки тому", додає Кощук. 

Наприклад, британський ринок електронних сигарет оцінюється в 2,8 млрд євро, французький 941 млн євро, німецький 899 млн євро, італійський - 493 млн євро.

"В ЄС спостерігається тенденція поступового заміщення куріння традиційних сигарет альтернативними способами споживання нікотину", каже Кощук.

Натомість, європейський ринок тютюновмісних виробів для нагрівання значно менший, та й представлений він у країнах переважно одним видом продукції. Тому й даних про цей ринок теж менше. 

У 2017-му році обсяг ринку ТВЕНів в ЄС оцінювали на рівні 432 млн євро або 1,9 млрд стіків на рік, тоді як за 2020-й Philip Morris International Inc звітував про зростання відвантажень в ЄС до 20 млрд стіків на рік. 

British American Tobacco в регіон Європи та Північної Африки, в тому числі в Україну та РФ, минулого року відвантажив 3,3 млрд стіків.

Серед країн ЄС ТВЕНи найбільше поширені в Польщі - 0,75 млн споживачів або 7,9% курців, у Німеччині – 0,74 млн осіб та 3,5%, у Іспанії – 0,46 млн осіб та 4,2% відповідно.

Згідно з річним звітом Philip Morris International Inc, на кінець 2020 року в світі нараховувалося 17,6 млн споживачів IQOS, з яких приблизно 12,7 млн повністю перейшли на IQOS з традиційних сигарет. Решта частково продовжує курити. А частка IQOS на ринках, де він присутній (за виключенням США), виросла на 1,7 пункти до 6,1%.

У British American Tobacco кількість користувачів glo в 2020-му оцінюють у близько 4 млн. 

Ці два показники демонструють приблизну кількість користувачів ТВЕНів у світі 21,6 млн.

За словами  гендиректора Philip Morris International Inc Андре Каланцопулоса, цей вид продукції торік продовжував зростати. Це свідчить про загальне зростання частки ТВЕН на ринку тютюну та інших продуктів, що містять нікотин.

У деяких країнах ЄС системи електричного нагрівання тютюну зовсім не представлені. Це пов’язано із забороною реклами таких виробів, їх використання в громадських місцях та іншими заходами боротьби з вживанням тютюну, коментує Віталій Венгер.

За оцінками дослідників, в Україні ТВЕНи в 2019-му споживали 380 тис. людей, що становить 3,9% від загальної кількості курців. Торік їхня частка збільшилася до 8%, а на початку 2021-го компанія "Філіп Морріс Україна" оцінила кількість тих, хто надає перевагу ТВЕНам, в 1 млн споживачів.

Як оподатковуються  електронні сигарети в Європі

Регулювання ринку нових товарів завжди викликає бурхливі дискусії. Позаторік у США зафіксували спалах легеневої хвороби внаслідок споживання електронних сигарет. 

Кількість звернень за медичною допомогою почала зростати в червні 2019-го, а у вересні зафіксували їх пік. Причиною ускладнень визнали наявність "саморобних" канабіноїдів у рідинах для електронних сигарет. 

В лютому 2020-го ситуація нормалізувалася, але важливість регулювання цього ринку стала очевидною для всіх.

Оподаткування – це також спосіб регулювання ринку, адже акциз впливає на ціноутворення.

 

За своєю природою ТВЕНи і електронні сигарети це технологічно різні продукти, тож й підходи до оподаткування їх різняться.

Електронні сигарети та рідини для них тютюну не містять, зате можуть мати в своєму складі нікотин. Тож деякі країни оподатковують акцизом усі рідини для них. Так роблять Греція, Італія, Угорщина, Фінляндія.

В Італії, наприклад, ставка акцизу для рідини з нікотином вдвічі більша, ніж для рідини без нікотину. А от Словенія і Португалія обкладають податком тільки нікотиновмісні рідини.

У Хорватії електронні сигарети віднесені до підакцизних товарів, але до них застосовується нульова ставка акцизу, бо вважається, що вони можуть бути менш шкідливою альтернативою традиційним сигаретам.

Щоправда, торік Єврокомісія зауважила, що різні підходи до оподаткування рідин для електронних сигарет перешкоджають роботі єдиного ринку та ускладнюють адміністрування.

Цікаво, що Італія, Угорщина та Португалія мусили йти на пониження ставки акцизного податку на рідини для електронних сигарет. Зокрема, італійський уряд кілька разів змінював правила регулювання цього ринку. Врешті, позаторік Італія знизила на 90% ставку акцизу для рідин з нікотином і на 95% без. 

На такий крок країна пішла, бо італійці купували дешевші рідини в закордонних інтернет-магазинах, а податки з таких покупок надходили в бюджети країн-сусідів.

Так само вчинила і Угорщина. Торік угорці знизили акциз на рідини для е-сигарет з 55 угорських форинтів до 20 за 1 мл рідини.

Формула акцизу для ТВЕНів

З ТВЕНами трохи інакше. Хоча принцип їхнього споживання не в спалюванні тютюну, як під час куріння сигарети, а в нагріванні його, все одно такі вироби можна віднести до таких, що містять тютюн. Але яких саме?

"Європейське гармонізоване законодавство визначає три категорії виробів з тютюну: перша сигарети, друга сигари та сигарили, третя інший тютюн для куріння. 

Зазвичай країни відносять ТВЕНи до третьої групи, але окремі країни, зважаючи на особливі фізичні характеристики цього продукту, виводять його в окрему категорію", пояснює дослідниця податкового регулювання ринку тютюну, кандидат економічних наук Тетяна Кощук.

"Ставки акцизу більшість країн ЄС застосовує на рівні, яким оподатковується гармонізована категорія "інший тютюн для куріння", підкреслює вона.

Простими словами: більшість країн ЄС встановлює для ТВЕНів нижчі ставки акцизу, ніж для традиційних сигарет. Причому найчастіше базою оподаткування виступає одиниця маси тютюну в кілограмах, а не кількість стіків.

"Акцизне навантаження на тютюновмісні вироби для нагрівання в країнах Європи є найнижчим серед усіх категорій виробів з тютюну. Середній розмір акцизу на ТВЕНи в ЄС становить 26,6% від акцизу на традиційні сигарети", пояснює Венгер.

Ще один факт. У 2019 році в середньому в ЄС різниця між сумою акцизу в ціні пачок стіків для IQOS чи glo та сигарет дорівнювала 73%, тобто акциз на тютюномісні вироби для нагрівання був в 4 рази нижчим, ніж на сигарети.

Радикально іншим шляхом в оподаткуванні ТВЕНів пішла Молдова.

"Вона стала першою європейською країною, де акциз на ТВЕНи було встановлено на рівні мінімального акцизного податкового зобов’язання для сигарет (так держава встановлює мінімальну ціну, з якої сплачується податок).

Це не єдина радикальна реформа країни. Зокрема, раніше молдовський акцизний податок на дрібно нарізаний тютюн стрибкоподібно зріс до рівня, який складає понад 160% від акцизу на сигарети", розповідає Тетяна Кощук.

Експерт додає, що такого акцизного навантаження на останній продукт немає в жодній країні світу.

Молдова і в попередні роки проводила радикальну фіскальну політику на тютюновому ринку. 

Як стверджують дослідники Науково-дослідного інституту фіскальної політики в своєму дослідженні податкового регулювання тютюнового ринку, стрімке зростання акцизів на сигарети призвело до скорочення частки легального ринку сигарет в Молдові та переорієнтацію споживачів на помітно дешевший розсипний тютюн та нетипові сигарили.

Крихкий ринок 

Україна, схоже, обрала молдавський шлях: з 1 січня 2021 року акциз на ТВЕНи зріс відразу на 320%, повністю зрівнявшись з акцизом на сигарети, був впроваджений акциз на рідини для електронних сигарет, запрацювали нові правила щодо їх маркування.

Держава вирішила вважати усі рідини для електронних сигарет, вироблені до 1 січня 2021, немаркованими, що повністю паралізувало їх офіційний продаж.

ВАЖЛИВО ЗНАТИ. Згідно з дослідженнями групи "Рейтинг", проведеними торік у п’яти найбільших українських містах, тютюнові та нікотиновмісні продукти споживають 33% дорослого населення цих міст. З них 7% віддають перевагу системам для електричного нагрівання тютюну і ще 1% використовують електронні сигарети.

З 1 січня, після набуття чинності змін в законодавстві, тютюнова компанія "JTI Україна" припинила продаж електронних сигарет Logic Compact Прогнозованого зростання продажів не відбулося, а на додачу через нове законодавство ще й виникли проблеми з маркуванням, пояснили в компанії.

Раніше також у JUUL компанії, яка вивела на український ринок електронні сигарети JUUL та рідини для них JUULpods – також заговорили про можливий вихід з українського ринку.

Експерти припускають, що через податкові зміни ситуація на ринку електронних сигарет та ТВЕНів України може кардинально змінитись. "Легальний ринок ТВЕНів буде якщо не скорочуватися, то розвиватися дуже в’яло", вважає Кощук.

Загалом розвиток цього ринку, навіть в межах країн Євросоюзу, відбувається нерівномірно, відтак і підходи до застосування податків до таких товарів в різних країнах сильно відрізняються.

Ставки акцизного податку для ТВЕНів*

Країна

Акциз для ТВЕН, євро/кг тютюну

Акциз для ТВЕН, євро/1000 шт

Акциз для сигарет, євро/1000 шт

Різниця

Велика Британія

263,42

80,35

328,61

75,55%

Греція

156,7

47,79

136,86

65,08%

Болгарія

119,13

36,33

87,82

58,63%

Нідерланди

108,94

33,25

190,67

82,56%

Франція

108

32,61

262,19

87,57%

Данія

99,05

30,21

161,3

81,27%

Латвія

70

21,35

106,6

79,98%

Молдова (з 2021)

128,49

39,2

39,2

0%

Україна (з 2021)

141,48

43,3

43,15

0%

**ставки подані за 2019 рік, інформація представлена Науково-дослідним інститутом фіскальної політики Університету ДФС з посиланням на дані податкових органів країн ЄС. За інформацією інституту, ставки у наведених країнах суттєво не змінювалися

З 1 січня 2021 року Україна оподатковує стіки в співвідношенні до 1 тисячі штук. Ставка 1456,33 грн або 43,3 євро за за тисячу стіків (це 4774,85 грн або 141,48 євро за 1 кг тютюну). Раніше відповідна продукція оподатковувався за ставкою 1139,76 грн  (близько 34 євро) за 1 кг тютюну в стіках. Тобто, акцизний збір виріс вчетверо

Щоправда, торік Єврокомісія визнала, що відмінності у підходах до оподаткування нових нікотинововмістних виробів в різних країнах ЄС створюють перешкоди для єдиного ринку, та є адміністративними бар'єрами. 

Тож цілком імовірно, що в найближчому майбутньому ми побачимо рух до гармонізації акцизного податку таких товарів.

Підпишіться на наші повідомлення!