Українська правда

Знайти баланс: як різні країни оподатковують новітні тютюновмісні вироби та електронні сигарети

Знайти баланс: як різні країни оподатковують новітні тютюновмісні вироби та електронні сигарети

За останні кілька десятиліть люди звикли до інновацій. Гаджет, який ще вчора вважався останнім словом техніки, завтра може бути витиснутий більш технологічним рішенням.

Країни теж поступово призвичаюються до змін. На їхніх ринках постійно з'являються нові товари, які потребують регулювання та розробки підходів до оподаткування.

Тютюновий ринок один з таких прикладів. За останні роки він суттєво змінився. На полицях магазинів почали з'являтися тютюновмісні вироби для електричного нагрівання (ТВЕНи), а також електронні сигарети, які набувають популярності у світі.

Поширення цих виробів поставило перед урядами країн питання оподатковування. Як його вирішували в різних державах?

Як виглядає цей ринок у ЄС

Перші сучасні електронні сигарети з'явилися в Китаї у 2004 році, а потім потрапили на європейський та американський ринки. Тютюновмісні вироби для електричного нагрівання молодша альтернатива традиційним сигаретам.

Електронні сигарети – це портативні пристрої для нагрівання рідини, що генерують пару. Рідини для них можуть бути з нікотином або без нього.

Системи для електричного нагрівання тютюну діють за схожим принципом, але нагрівають не рідину, а ТВЕНи – так звані стіки. Система не спалює тютюн у стіках, як у традиційних сигаретах, а нагріває його, створюючи нікотиновмісний аерозоль без продуктів горіння.

У 2014 році одна з перших свою систему для електричного нагрівання тютюну пристрій IQOS із стіками HEETS вивела на ринок компанія Philip Morris International. У 2019 році ці системи вже були в 50-х країнах.

У 2016 році British American Tobacco запустила свій варіант системи glo.

За даними опитувань, кількість постійних споживачів електронних сигарет у ЄС протягом 2017-2020 років зросла на 32% до 16,22 млн осіб. Це 13,2% від загальної кількості курців.

Найбільш поширені електронні сигарети у Великобританії. Їм віддає перевагу майже третина курців 3,6 млн британців.

Ці пристрої популярні у Франції (2,2 млн споживачів або 12% курців) та Німеччині (2,1 млн споживачів або 10% курців). Цей продукт обирають 2 млн італійців (16%), 1,8 млн поляків (19%), 1,4 млн іспанців (13%).

У Європі ринок електронних сигарет розвивається нерівномірно.

За останні чотири роки Данія зафіксувала зростання споживання електронних сигарет у порівнянні з класичними сигаретами на 414%, Португалія на 332%, Бельгія – на 292%, Румунія – на 273%, Великобританія  на 269%, Чехія – на 260%.

В Україні у 2020 році ринок електронних сигарет оцінювався 0,67 млн осіб, це 7% від загальної кількості курців, зауважує одна з авторок дослідження про оподаткування альтернатив традиційним сигаретам Тетяна Кощук.

"Поширення електронних сигарет у ЄС нерівномірне, бо там існують різні підходи до оподаткування. Це впливає на ціну і попит", пояснює провідний науковий співробітник відділу секторальних прогнозів та кон'юктури ринків Інституту економіки та прогнозування НАНУ, доктор економічних наук Віталій Венгер.

"Обсяг ринку електронних сигарет у ЄС у 2020 році становив близько 6,9 млрд євро. Це втричі більше, ніж три роки тому", додає Кощук.

Наприклад, британський ринок електронних сигарет оцінюється 2,8 млрд євро, французький 941 млн євро, німецький 899 млн євро, італійський – 493 млн євро.

"У ЄС спостерігається тенденція поступового заміщення куріння традиційних сигарет альтернативними способами споживання нікотину", каже Кощук.

Натомість європейський ринок тютюновмісних виробів для нагрівання значно менший і представлений переважно одним видом продукції, тому даних про цей ринок теж менше.

У 2017 році обсяг ринку ТВЕНів у ЄС оцінювали 432 млн євро або 1,9 млрд стіків на рік, тоді як за 2020 рік Philip Morris International Inc звітувала про зростання відвантажень у ЄС до 20 млрд стіків на рік.

British American Tobacco в регіон Європи та Північної Африки, у тому числі в Україну та РФ, у 2020 році відвантажила 3,3 млрд стіків.

Серед країн ЄС ТВЕНи найбільше поширені в Польщі – 0,75 млн споживачів або 7,9% курців, у Німеччині – 0,74 млн осіб або 3,5% курців, в Іспанії – 0,46 млн осіб або 4,2% курців.

Згідно з річним звітом Philip Morris International Inc, на кінець 2020 року у світі нараховувалося 17,6 млн споживачів IQOS.

З них 12,7 млн повністю перейшли на IQOS з традиційних сигарет, решта курить їх частково, а частка IQOS на ринках, де він присутній (за винятком США), виросла до 6,1%.

За оцінками British American Tobacco, кількість користувачів glo у 2020 році становила 4 млн.

Ці два показники демонструють приблизну кількість користувачів ТВЕНів у світі 21,6 млн осіб.

За словами гендиректора Philip Morris International Inc Андре Каланцопулоса, цей вид продукції у 2020 році продовжував зростати. Це свідчить про загальне зростання частки ТВЕНів на ринку тютюну та інших продуктів, що містять нікотин.

У деяких країнах ЄС системи електричного нагрівання тютюну не представлені. Це пов'язано із забороною реклами таких виробів, їх використання в громадських місцях та іншими заходами боротьби з вживанням тютюну, коментує Венгер.

За оцінками дослідників, в Україні ТВЕНи у 2019 році споживали 380 тис осіб, що становить 3,9% від загальної кількості курців.

У 2020 році їх частка збільшилася до 8%, а на початку 2021 року компанія "Філіп Морріс Україна" оцінила кількість тих, хто надає перевагу ТВЕНам, 1 млн споживачів.

Як оподатковуються електронні сигарети

Регулювання ринку нових товарів завжди викликає бурхливі дискусії.

У 2019 році у США зафіксували спалах легеневої хвороби внаслідок споживання електронних сигарет. Кількість звернень за медичною допомогою почала зростати в червні 2019 року, а у вересні зафіксували їх пік.

Причиною ускладнень визнали наявність "саморобних" канабіноїдів у рідинах для електронних сигарет. У лютому 2020 року ситуація нормалізувалася, але важливість регулювання ринку стала очевидною.

Оподаткування – це також спосіб регулювання ринку, адже акциз впливає на ціноутворення.

 

За своєю природою ТВЕНи та електронні сигарети це технологічно різні продукти, тож і підходи до їх оподаткування різні.

Електронні сигарети та рідини для них не містять тютюну, зате можуть мати у своєму складі нікотин, тож деякі країни оподатковують акцизом усі рідини для них. Так роблять Греція, Італія, Угорщина та Фінляндія.

В Італії ставка акцизу для рідини з нікотином удвічі більша, ніж для рідини без нікотину, а Словенія і Португалія обкладають податком тільки нікотиновмісні рідини.

У Хорватії електронні сигарети віднесені до підакцизних товарів, але до них застосовується нульова ставка акцизу. Вважається, що вони можуть бути менш шкідливою альтернативою традиційним сигаретам.

У 2020 році Єврокомісія зауважила, що різні підходи до оподаткування рідин для електронних сигарет перешкоджають роботі єдиного ринку та ускладнюють адміністрування.

Італії, Угорщині та Португалії довелося знизити ставки акцизного податку на рідини для електронних сигарет.

Італійський уряд кілька разів змінював правила регулювання ринку. У 2019 році він знизив ставку акцизу для рідин з нікотином на 90%, без нікотину – на 95%.

Річ у тім, що італійці купували дешевші рідини в закордонних інтернет-магазинах, а податки надходили в бюджети країн-сусідів.

Так само вчинила Угорщина: уряд знизив акциз на рідини для е-сигарет з 55 до 20 форинтів за 1 мл рідини.

Формула акцизу для ТВЕНів

З ТВЕНами все інакше. Хоча принцип їх споживання полягає не в спалюванні тютюну, а в його нагріванні, ці вироби можна віднести до таких, що містять тютюн. Яких саме?

"Європейське гармонізоване законодавство визначає три категорії виробів з тютюну: сигарети, сигари та сигарили, інший тютюн для куріння.

Зазвичай ТВЕНи відносять до третьої групи, але окремі країни, зважаючи на особливі фізичні характеристики цього продукту, виводять його в окрему категорію.

Більшість країн ЄС застосовують ставки акцизу на рівні, яким оподатковується категорія "інший тютюн для куріння", пояснює Кощук.

Тобто більшість країн ЄС встановлює для ТВЕНів нижчі ставки акцизу, ніж для традиційних сигарет. Причому найчастіше базою оподаткування є одиниця маси тютюну в кілограмах, а не кількість стіків.

"Акцизне навантаження на тютюновмісні вироби для нагрівання в країнах ЄС найнижче серед усіх категорій виробів з тютюну. Середній розмір акцизу на ТВЕНи становить 26,6% від акцизу на традиційні сигарети", пояснює Венгер.

Ще один факт: у 2019 році в середньому в ЄС різниця між сумою акцизу в ціні пачок стіків для IQOS чи glo та сигарет дорівнювала 73%. Тобто акциз на тютюновмісні вироби для нагрівання був у чотири рази нижчий, ніж на сигарети.

Радикально іншим шляхом в оподаткуванні ТВЕНів пішла Молдова.

"Молдова стала першою європейською країною, де акциз на ТВЕНи був встановлений на рівні мінімального акцизного податкового зобов'язання для сигарет (так держава встановлює мінімальний акциз, який має бути сплачений з кожної пачки сигарет незалежно від її ціни).

Це не єдина радикальна реформа. Раніше молдовський акцизний податок на дрібно нарізаний тютюн стрибкоподібно зріс до рівня, який на 160% вищий від акцизу на сигарети", розповідає Кощук.

Експерт додає, що такого акцизного навантаження на цей продукт немає в жодній іншій країні світу.

Молдова і в попередні роки проводила радикальну фіскальну політику на тютюновому ринку.

Як стверджують фахівці Науково-дослідного інституту фіскальної політики, стрімке зростання акцизів на сигарети призвело до скорочення частки легального ринку сигарет та переорієнтації споживачів на дешевший розсипний тютюн і сигарили.

Крихкий ринок

Україна, схоже, обрала молдовський шлях. З 1 січня 2021 року акциз на ТВЕНи зріс на 320%, зрівнявшись з акцизом на сигарети, був запроваджений акциз на рідини для електронних сигарет, запрацювали нові правила щодо їх маркування.

Держава вирішила вважати всі рідини для електронних сигарет, вироблені до 1 січня 2021 року, немаркованими, що паралізувало їх офіційний продаж.

ВАЖЛИВО ЗНАТИ. Згідно з дослідженнями групи "Рейтинг", проведеними у п'ятьох найбільших українських містах, тютюнові та нікотиновмісні продукти споживають 33% дорослого населення. З них 7% віддають перевагу системам для електричного нагрівання тютюну, 1% – електронним сигаретам.

З 1 січня, після набуття чинності змінами в законодавстві, тютюнова компанія "JTI Україна" припинила продаж електронних сигарет Logic Compact. Зростання продажів не відбулося, виникли проблеми з маркуванням, пояснили в компанії.

Раніше у компанії JUUL, яка вивела на український ринок електронні сигарети JUUL та рідини для них JUULpods, заговорили про можливий вихід з українського ринку.

Експерти припускають, що через податкові зміни ситуація на ринку електронних сигарет і ТВЕНів може кардинально змінитися. "Легальний ринок ТВЕНів буде розвиватися дуже в'яло", вважає Кощук.

У країнах Євросоюзу цей ринок розвивається нерівномірно, тож і підходи до оподаткування таких товарів у різних країнах суттєво відрізняються.

Ставки акцизного податку для ТВЕНів*

Країна

Акциз для ТВЕНів, євро/кг тютюну

Акциз для ТВЕНів, євро/1 тис шт

Акциз для сигарет, євро/1 тис шт

Різниця, %

Велика Британія

263,42

80,35

328,61

75,55

Греція

156,70

47,79

136,86

65,08

Болгарія

119,13

36,33

87,82

58,63

Нідерланди

108,94

33,25

190,67

82,56

Франція

108,00

32,61

262,19

87,57

Данія

99,05

30,21

161,30

81,27

Латвія

70,00

21,35

106,60

79,98

Молдова, з 2021 року

128,49

39,20

39,20

0

Україна, з 2021 року

141,48

43,30

43,15

0

* Ставки за 2019 рік. Інформація науково-дослідного інституту фіскальної політики Університету ДФС з посиланням на дані податкових органів країн ЄС. Серед зазначених країн ставки суттєво змінювались лише у Данії та Латвії.

З 1 січня 2021 року Україна оподатковує стіки в співвідношенні до 1 тис штук. Ставка 1 456,33 грн або 43,3 євро за тис стіків (4 774,85 грн або 141,48 євро за кг тютюну).

Раніше відповідна продукція оподатковувалася за ставкою 1 139,76 грн (близько 34 євро) за кг тютюну в стіках. Тобто акцизний збір виріс у чотири рази.

Щоправда, у 2020 році Єврокомісія визнала: відмінності в підходах до оподаткування нових виробів, що містять нікотин, у різних країнах ЄС створюють перешкоди для єдиного ринку та є адміністративними бар'єрами.

Цілком імовірно, що невдовзі почнеться рух до гармонізації акцизного податку на такі товари.