Українська правда

Цифрова хвиля рятує морські порти

- 15 липня, 08:30

Війна, блокади та зміна експортних коридорів стали значним випробуванням для морських портів. Проте замість колапсу Адміністрація морських портів України (АМПУ) не лише відновила обсяги вантажообігу майже до докризових рівнів, а й кардинально трансформувала логістику завдяки цифровізації. Зокрема – через створення та впровадження вебдодатку DocPort.

З вересня 2023 року до червня 2025 року порти обробили понад 4 800 суден із загальним вантажообігом 126 млн тонн. Зерно становило близько 63%, сталь – 26%, руда й нафта – по 4%. Водночас російські атаки спричинили руйнування понад 400 інфраструктурних об’єктів та 40 цивільних суден. Наприклад, атака на судно Optima 7 жовтня 2024 року чи обстріл Oris Helga 24 травня 2025 року засвідчують, що загроза блокади з моря залишається актуальною.

АМПУ відреагувала не лише латанням пошкоджень, а й комплексною реформою критичної інфраструктури та безпекових механізмів. Зокрема реконструйовані гідротехнічні споруди, захищені під’їзні шляхи, модернізовані системи охорони та впроваджені "зелені" підходи через державно-приватне партнерство.

Була впроваджена цифрова система "єдиного вікна" DocPort, яка інтегрується з державними системами, відповідає міжнародним стандартам, дозволяє автоматизувати документообіг, погоджувати договори в електронному вигляді, планувати заходи суден, контролювати рух автотранспорту й черги.

Перші результати вражають: оформлення електронної перепустки тепер триває одну хвилину замість кількох тижнів, а пропуск автотранспорту скоротився з доби до 10-15 хв. Наразі в системі зареєстровано понад 33 тис. водіїв і 32 тис. вантажівок, видано 253 тис. перепусток для обробки понад 7 млн тонн вантажів.

Завдяки цьому пропускна спроможність портів зросла на 3-5% без інвестицій у будівництво об’єктів. DocPort успішно працює в портах Рені, Ізмаїл та Чорноморськ, а недавно його запровадили в Одесі. Тепер водії можуть отримувати перепустки прямо в месенджерах. Система мінімізує бюрократію, оптимізує потоки, робить процес обробки вантажів швидким та прогнозованим.

До кінця 2025 року АМПУ планує підключити DocPort у шести ключових портах, інтегрувати його із системою митної служби і запустити морський модуль. Останній, створений відповідно до Конвенції IMO 1965, забезпечить електронний обмін даними між суднами та прибережними службами, скоротить час проходження прикордонно-митних формальностей, покращить обробку вантажів.

Інтеграція DocPort із системою "Єдине вікно для міжнародної торгівлі" зменшила затримки суден на одну-шість годин, що економить кошти судновласників і пришвидшує рух вантажів. Кожна дія в системі фіксується електронним підписом з часовою міткою, створюючи історичний слід і забезпечуючи прозорість процесів.

Перед АМПУ стоять нові виклики: інтеграція систем з новими платформами, посилення кібербезпеки, підготовка персоналу, налагодження взаємодії з усіма учасниками логістичних ланцюгів. Дослідження показують, що цифрова трансформація портів охоплює не лише технології, а й процеси, людей і безпеку.

За підсумками першого кварталу 2025 року обсяг оброблених вантажів сягнув 23 млн тонн проти 97,2 млн тонн за весь 2024 рік (62 млн тонн у 2023-му). Найбільші обсяги продемонстрували такі порти: Південний – 10,6 млн тонн, Чорноморськ – 6,6 млн, Одеса – 3,5 млн, дунайська система – 2,3 млн тонн.

Українські морські порти – це не лише точки експорту в умовах війни, а й сучасні цифрові платформи, здатні працювати ефективно, прозоро й стійко навіть у кризу. Запровадження DocPort у поєднанні з модернізацією інфраструктури демонструє, як держава може швидко впроваджувати інновації з відчутним результатом.

Попереду – морський модуль, екологічні сервіси, логістична аналітика та системи штучного інтелекту для прогнозування черг, тобто нова цифрова хвиля, здатна назавжди змінити українську логістику.