Запропонована Литвою допомога щодо експорту зерна була лише дружнім жестом - Сінкявичюс
Бізнес-інтерв'ю
Єдиним прийнятним маршрутом для експорту українського зерна, з огляду на великі обсяги поставок, є Чорне море, а пропозиція Литви щодо поставок через порт в Клайпеді була лише дружнім жестом, а не розв'язанням проблеми.
Про це заявив єврокомісар з питань довкілля, океанів і рибальства Віргініюс Сінкявичюс у Вільнюсі після зустрічі з литовським президентом Гітанасом Науседою, повідомляє "Інтерфакс-Україна".
https://interfax.com.ua/
За його словами, усі альтернативні чорноморському маршруту напрямки мають інфраструктурні обмеження та є невигідними для бізнесу.
Він наголосив, що хоча Литва й запропонувала свій порт в Клайпеді та інші порти країн Балтії для експорту українського зерна, "але реальність дещо інша".
"Позиція Литви та її пропозиції розцінюються як дружні, але реальність дещо інша. По-перше, для перевезення такої кількості зерна недостатньо інфраструктури, і єдиний шлях - Чорним морем. Все інше непогано, але недостатньо, плюс потрібен час через іншу (залізничну - ред.) колію", - сказав Сінкявичюс.
За його словами, за відсутності альтернативної інфраструктури, дороги через Литву буде недостатньо. До того ж це не буде зручно для бізнесу.
"Давайте розглянемо останню складову - комерційну. Зернові, їхній експорт важливий, коли ми говоримо про комерційну складову, що важливо якомога швидше доставити до потрібних портів, до покупців, а транспортування через Литву це ускладнює, тому що витрати на експорт також зростають", - заявив єврокомісар.
Нагадуємо:
Раніше голова Комітету Сейму Литви у справах села Вікторас Пранцкетіс вже заявляв, що без субсидій експортувати українські товари через порти Європи невигідно.
Наразі зерно з України вивозиться за кордон через дунайські порти. Але українські аграрії заявляють, що такий маршрут підвищує вартість однієї тонни зерна на $60-70, а збитки, яких зазнають аграрії країни, унаслідок цього становлять EUR10 млрд.
Раніше Клайпедський порт заявляв, що може прийняти понад 10 млн тонн українського зерна, але найбільшою проблемою залишається, як доставити його до порту.
Загалом у портах країн Балтії, за даними литовської влади, можливо перевалювати 25 млн тонн зерна на рік.
Україна багато років експортувала основний обсяг зерна та іншої агропродукції через свої порти на Чорному морі. Однак після початку війни не її території робота портів була сильно обмежена. Експортні потоки були значною мірою переорієнтовані на Європу.
За оцінками Української зернової асоціації (УЗА), експорт зерна з країни в новому сезоні 2023/2024 може сягнути майже 48 млн тонн, тоді як у минулому сезоні, який завершився 30 червня, за оцінкою УЗА, він сягнув 58 млн тонн.