Дешевший газ без Газпрому та п'ятикратне падіння продажів авто: підсумки на економічному фронті
Одна за одною країни Європи починають розуміти згубний вплив залежності від російських енергоресурсів на їхню економіку. Не в останню чергу це розуміння приходить завдяки діям самого Газпрому, який роками годував європейців "дешевим газом" взамін на політичний та економічний вплив.
Без стабільних джерел збуту своїх газу та нафти, на яку ось-ось мають запровадити поступове ембарго, російська економіка постане одразу з кількома проблемами: по-перше, надходження від експорту енергоресурсів впадуть, що похитне фінансову стабільність та унеможливить щедрі соціальні виплати.
По-друге, видобуті нафту та газ просто буде нікуди дівати, через що Росії доведеться консервувати родовища та скорочувати кількість робочих місць у нафтогазовому секторі.
При цьому, Росія сама невпинно наближає день повної незалежності Європи від своїх газу та нафти. Зокрема, порушуючи роботу української ГТС, через що обсяг транзиту через Україну скоротився на третину.
Без Газпрому дешевше
Наприкінці квітня Росія вирішила піти ва-банк та почала перекривати постачання газу для деяких "недружніх" країн, аби примусити решту платити за газ рублями. Під удар потрапили Польща та Болгарія, які до цього активно підгримували Україну.
Газовий шантаж, щоправда, не спрацював. Як виявилося, "незамінному" російському газу достатньо просто знайти заміну.
Так, у Болгарії цією заміною став газ зі США. Так, країна вже домовилася зі США про постачання газу на червень. При цьому, вартість законтрактованого газу виявилася навіть нижчою, ніж вартість російського газу.
27 квітня "Газпром" припинив постачання газу до Болгарії та Польщі за відмову платити в рублях. Болгарія споживає близько 3 мільярдів кубометрів газу на рік, у тому числі понад 90% надходило з Росії.
Болгарія активізувала переговори з Азербайджаном про збільшення постачання газу і сподівається домовитися про угоди щодо ЗПГ через термінали у Греції та Туреччині.
Знайшли заміну російському газу і в Німеччині. Країна зранку 11 травня відчула на собі наслідки російської агресії проти України, коли обсяги транзиту газу до ФРН скоротилися на третину. Україна була змушена з середи, 11 травня, припинити транзит газу через станції на Луганщині, які опинилися на тимчасово окупованій Росією території – через цей пункт здійснюється поставка третини газу до Європи.
Однак німецькі споживачі не відчули проблем, бо російський газ Німеччині вдалося доволі оперативно замінити газом з Норвегії та сусідніх Нідерландів.
Більшість імпорту російського газу до Німеччини перейшло на "Північний потік-1". При цьому, уряд країни запевняє, що не збирається повертатися до ідеї відновлення будівництва "Північного потоку-2". Навіть попри перешкоди у постачанні газу у ЄС через Україну.
П’ятикратне падіння продажів на авторинку
Санкції та вихід з російського ринку західних компаній вже дають свої невеликі результати. Зокрема їх можна побачити на російському авторинку.
За підсумками квітня 2022 року продажі нових легкових машин та маловантажних вантажівок у Росії впали майже у 5 разів — на 78,5%. Таке падіння перевищило навіть песимістичні прогнози.
Зокрема, продажі АвтоВАЗу у квітні впали на 78%, за чотири місяці з початку року продажі знизилися на 50%, до 61 218 автомобілів.
Як повідомлялося раніше, французький автоконцерн Renault передасть свою частку у 68% в "АвтоВАЗі" Центральному науково-дослідному автомобільному та автомоторному інституту "НАМІ".
Скоротилися продажі й у інших компаній. Ймовірно, що продажі стали скорочуватися на тлі виходу іноземних автовиробників з РФ.
Раніше російська асоціація європейського бізнесу прогнозувала, що в 2022 продажі нових автомобілів в РФ можуть скоротитися на 50%, до 800 тисяч штук, що стане найбільшим падінням російського авторинку за всю його історію.