Якою буде ціна автомобілів у 2022 році і як на ній позначиться дефіцит мікрочіпів
Пандемія та безліч інших факторів призвели до того, що у 2021 році у світі виник гострий дефіцит мікрочіпів. Кількість девайсів, у яких використовуються чіпи стрімко зростає. Автомобілі – не виняток.
Незалежно від того, які автомобілі постачає на ринок виробник: електрокари, гібриди або звичайні ДВС, мікрочіпи використовують у всіх вузлах - у системах запуску двигуна, допомоги водію, навігації та мультимедіа. Сучасні автомобілі оснащені безліччю датчиків, і всі вони управляються мікропроцесорами. Чим дорожчий автомобіль, тим більше чіпів використовується при його збиранні. З нестачею напівпровідників зіткнулися всі автовиробники у всьому світі. Дефіцит чіпів змусив деякі компанії вдатися до крайніх заходів. Так, Mercedes, навесні 2021 року припиняв випуск седанів С-класу, щоб використовувати дефіцитні чіпи для збирання перш за все моделей класу преміум.
За даними Boston Consulting Group, у 2021 році у світі буде випущено на 7-9 млн автомобілів менше, ніж планувалося раніше.
Основними причинами дефіциту стали: епідемія COVID та наступні локаути, а також зростання попиту на електронні девайси в цілому. Коли відновиться баланс між попитом та пропозицією – невідомо. Деякі експерти припускають, що це відбудеться не раніше, ніж друге півріччя 2022 року.
Дефіцит мікропроцесорів призвів до суттєвих втрат у секторі автомотив: у 2021 році вони склали не менше ніж $110 млрд передбачуваної виручки. У звітності за II квартал 2021-го багато автомобільних компаній знизили річний прогноз передбачуваної виручки. Збої з поставками торкнулися всієї галузі. Зокрема, Volkswagen AG зменшила річний прогноз, при цьому у звіті було зазначено, що дефіцит поставок торкнувся всієї галузі: і мас-маркет і лакшері сегмент. У свою чергу, у BMW AG заявили, що в 2021 році компанія поставить на 90 000 автомобілів меньше, ніж планувалося раніше.
Проблеми, що виникли у автовиробників неминуче торкнуться кінцевого споживача. Як і у випадку з чіпами, попит на нові може позначитися на графіках поставок та цінах. Враховуючи той факт, що багато компаній зараз наголошують на виробництві , високомаржинальних моделей, затримок з поставками автомобілів класу люкс проблем не виникне, але враховуючи факт, що чим вищий клас автомобіля, тим більше в ньому використовується електроніки, ціни на преміум моделі можуть зрости відчутно.
Коментуючи ситуацію на ринку, Олексій Каплатий, директор Bentley Kyiv повідомив: "2021 став випробуванням для автомобільної галузі в усьому світі, — Дефіцит вплинув на обсяги та терміни поставок, що, у свою чергу, призвело до підвищення вартості автомобілів модельного ряду 2022 року. Volkswagen Group вважає бренд Bentley пріоритетним і будь-яких змін у термінах поставок не було і не буде. Зазвичай випуск автомобіля нашого бренду займає 6 місяців. І, на сьогоднішній день, це менше, ніж у більшості масових виробників. Разом з тим, вже з 1 листопада 2021 року ціни на автомобілі Bentley на замовлення і модельний ряд 2022 року вже зросли на 3-3.5%, залежно від обраної моделі та комплектації. Швидше за все, тенденція збільшення вартості виробництва автомобілів та його ціни для кінцевого споживача у найближчому майбутньому збережеться. Якщо говорити конкретно про Bentley, то поки що криза нас не сильно зачепила і на терміни поставок вона не вплинула. В даний час у нашому салоні представлена достатня кількість автомобілів різних моделей ще за прайсом 2021 року. Але ціни зростатимуть, це однозначно".
Проблеми автомобільної промисловості не обмежуються одним дефіцитом мікропроцесорів. Ціна алюмінію також зростає. У жовтні 2021 року ціна ф'ючерсів на алюміній із постачанням через три місяці на Лондонській біржі оновила максимум із червня 2008 року. За прогнозом аналітиків Citigroup, середня ціна алюмінію в 2022 році досягне $3010. Це не може не вплинути на вартість виробництва автомобілів та їх ціни.
В наступному році в салонах автовиробників преміум сегмента перебоїв з поставками очікувати не варто. Але якщо говорити про ціноутворення , то, наприклад, Bentley Continental GT V8 зразка 2021 року, який зараз є в наявності складає 9,5 млн. грн. Ціна моделі 2022 року буде вище на приблизно 300 тисяч гривень.Ситуація на ринку мікрочіпів покращується. Швидше за все, в наступному році автовиробникам не доведеться зупиняти заводи, як це було цим літом . Проте проблему дефіциту мікропроцесорів ще не вирішено. Різке зростання виробництва електромобілів та гібридів може ще більше ускладнити ситуацію, оскільки кількість мікросхем в електромобілях набагато вища, ніж у авто з ДВС.
Виробникам напівпровідників знадобляться місяці та роки, щоб побудувати нові заводи та задовольнити потреби ринку. Це вимагатиме мільярдних інвестицій. При цьому локдауни у всьому світі продовжуються і найближчим часом сподіватися на зниження цін, особливо в преміум сегменті не варто.