ЄБРР: товарообіг всередині Митного союзу стрімко зростає
Скасування митниці між Росією, Казахстаном і Білорусією підстьобнуло внутриспілкову торгівлю і вдарило по Китаю.
Про це ідеться в огляді Європейського банку реконструкції і розвитку (ЄБРР), пише газета "Ведомости".
Договір про створення Митного союзу був підписаний в листопаді 2009 року, з січня 2010 року гармонізовано режим імпортних тарифів, а з 1 липня 2011 року Митний контроль перемістився на зовнішній кордон.
З 2010 року загальний товарообіг між Росією, Казахстаном і Білорусією стрімко зростає, підрахував ЄБРР: в 2010-2011 рр.. - На 66%, в I кварталі 2012 р. - ще на 18% (до аналогічного періоду 2011 року), в результаті досягнувши 223,2 млрд доларів.
У 2010 р. товарообіг Росії з членами союзу ріс приблизно однаковими темпами: з Казахстаном - на 18,9% до 15,2 млрд доларів, з Білоруссю - на 18,8% до 27,8 млрд доларів.
Але вже в 2011 р. торгівля з Білоруссю збільшувалася швидше (на 38% до 38,6 млрд доларів), ніж з Казахстаном (на 29% до 19,7 млрд доларів, всі дані - Росстату).
Російський імпорт із Казахстану виріс на 53%, експорт - на 19%, експорт до Білорусі - на 38%, імпорт - на 39%.
За прогнозом Російської асоціації виробників сировини, створення Митного союзу і Єдиного економічного простору дозволить збільшити товарообіг між трьома країнами в 1,7 рази до 2015 року до 400 млрд доларів.
Частина зростання торгівлі усередині союзу забезпечило зміна тарифів, стратегічно це перший крок у гармонізації економічної політики, говорить економіст ЄБРР Олександр Плеханов.
Але внесок тарифного фактора був незначним, зауважує він, головний ефект дало зниження нетарифних бар'єрів - зняття митного контролю на кордонах, спрощення системи ввезення товарів і проведення платежів.
Країнам доведеться ще гармонізувати технічний регламент, процедури сертифікації та норми санітарного контролю, нагадує Плеханов.
Головні вигоди від створення Митного союзу ще попереду: країни отримають їх після лібералізації сектору послуг та полегшення доступу на свої ринки для членів спілки, вважають в ЄБРР.
У той же час, за даними ЄБРР, створення Митного союзу ускладнило життя експортерам з Китаю: підвищення тарифів на деякі товари на 2 процентних пункту призвело до скорочення їх імпорту з КНР на 2-3%.
А час розмитнення великовантажних автомобілів на казахстанському кордоні з країн, що не входять в союз, зросла на 47%.
Китайські компанії вже знайшли вихід: вони починають активно відкривати компанії в Білорусі, зокрема автомобілебудівні потужності, щоб заходити на ринки Митного союзу, Мінськ же всіляко заохочує цей процес.