“Укрзалізниця” віддала фінансові потоки від вантажоперевезень шістьом ТОВ
Вантажоперевезення напіввагонами “Укрзалізниці” контролюються шістьма приватними посередниками.
"Укрзалізниця" розподілила вантажні перевезення між трьома держпідприємствами. Але клієнти, які хочуть користуватися вагонами залізниці, повинні сплачувати не цим підприємствам, а шести ТОВ, які офіційно визнані посередниками”, - йдеться в розслідуванні “Економічної правди”: "Укрзалізниця" віддала вагони шести ТОВаришам”.
Вантажні вагони тепер не у власності держадміністрації, якою є "Укрзалізниця", а у власності держпідприємств. Юридично так ними краще управляти. Але замість того, щоб давати клієнтам в оренду вагони через ці ДП, "Укрзалізниця" вставила посередників - 6 ТОВ.
В рамках реформи "Укрзалізниця" створила ДП "Український логістичний транспортний центр", а також почала процес передачі вагонів на баланс кількох державних компаній.
Зокрема, криті вагони відійшли ДП "Укррефтранс", платформи та транспортери - ДП УДЦТС "Ліски", а спеціалізований рухомий склад - ДП "Стрийський вагоноремонтний завод".
Піввагони, яких в Україні більшість, передали до двох держкомпаній – "Укрспецвагон" (Український державний центр з експлуатації спеціалізованих вагонів) та "Дарницький вагоноремонтний завод".
Як стверджують джерела "ЕП", за розпорядженням "Укрзалізниці" з 1 січня всі клієнти залізниць повинні укладати договори на експортно-імпортні і внутрішні перевезення не з ДП "Укрспецвагон", "ДВРЗ" або "УЛТЦ", як очікувалося, а з приватними компаніями.
У розпорядженні видання опинилися копії листів ДП "Укрспецвагон" керівникам експедиторських компаній, в яких підприємство рекомендує їм для укладення договорів звертатися до одного з шести своїх представників, закріплених за кожною залізницею.
Всі ці компанії-представники створені у формі ТОВ: "Юніверсал Карго Транс" (на Львівській Залізниці), "Транс Систем Лоджистікс" (Донецька Залізниця), "Юніон Транс Сервіс" (Південна), "Карготранс" (Придніпровська), "Юніон Ком Транс" (Одеська) і "Рейл Карго Транс" (Південно-Західна).
Жодної інформації про них в інтернеті немає, до Асоціації міжнародних експедиторів України вони також ніколи не входили.
Керівник "УЛТЦ" (саме ця держорганізація задумувалася спочатку як основний посередник між "Укрзалізницею" і вантажовідправниками) Володимир Іващук на питання "ЕП" не став коментувати цю ситуацію, пообіцявши зробити це пізніше.
Не захотіли спілкуватися на тему своєї участі в організації перевезень від імені "Укрзалізниці" і керівники більшості з названих ТОВ.
Один з них лише розповів, що, на підставі укладеної в грудні 2011 року агентської угоди, очолюване ним ТОВ є агентом "УЛТЦ", ДП "Укрспецвагон" і "ДВРЗ", виконуючи посередницьку функцію між цими структурами і клієнтами.
У прес-службі "Укрзалізниці" не змогли пояснити, яка функція цих посередників, які по суті стали між залізницею і десятьма тисячами її клієнтами.
Представник ДП "Укрспецвагон" (на даний момент йому передано майже 24,5 тис піввагонів із запланованих 27 тис) пояснив, що приватні посередники в схемі з'явилися через фізичну нездатності одного підприємства впоратися з настільки великим обсягом роботи.
"Тільки по піввагонах в "Укрзалізниці" 10 тис клієнтів. Щоб їх обслужити, нам необхідний такий штат, як зараз мають всі шість філій", - говорить він. Співрозмовник "ЕП" стверджує, що зайва ланка в ланцюжку ніяк не позначається на вартості кінцевої послуги.
"Всі тарифи з клієнта стягуються згідно тарифного керівництва № 1, після чого ТОВ - агент - розподіляє отримані кошти між розпорядником інфраструктури – "УЛТЦ" - і власником вагонів - нами або "ДВРЗ", - запевняє представник "Укрспецвагон".
Але експедитори вже говорять про декілька додаткових видів плати. По-перше, за свої послуги новоявлені посередники вимагають ще від 0,3% до 0,5% від загальної вартості перевезення.
По-друге, компанії повинні, як і раніше, сплачувати за послуги експедиторів – а це близько 0,5%.
Проте, всіх експедиторів фактично вже відсторонили від цього бізнесу. Зараз договори перевезення складені таким чином, що експедиторами вражаються лише ці ТОВ.
А ще за пробіг порожніх вагонів віднині використовується так званий "додатковий підвищуючий коефіцієнт" у розмірі 1,3 (тобто, зростання на 30%).
Представник "Укрспецвагону" про ці додаткові платежі промовчав, але з його слів все одно ясно, що через шість ТОВ, які незрозуміло звідки взялися, тепер проходять фінансові потоки по всіх експортно-імпортним і внутрішнім залізничним вантажоперевезенням. А це близько 13 млрд грн на рік.
“В тому, що відбувається, проглядається банальне перенаправлення фінансових потоків на "потрібні" компанії: ось вже для них зміни на краще наступили прямо тут і зараз”, - резюмує автор публікації.