Авіапром можуть звільнити від тендерів на закупівлі
25 січня народні депутати від Партії регіонів В'ячеслав Богуслаєв (голова ради директорів компанії "Мотор Січ") і Ярослав Сухий зареєстрували у Верховній раді законопроект N9748 із змінами в закон "Про здійснення держзакупівель".
Автори документа пропонують звільнити авіаційні підприємства від необхідності проведення конкурсних торгів при закупівлі товарів відповідно до комплектації для літаків і галікоптерів, а також специфікацією матеріалів і агрегатів на авіадвигуни, пише "Коммерсант-Украина".
Депутати зазначають, що підприємства галузі практично не мають замовлень від держави і в основному поставляють техніку й комплектуючі за кордон.
А іноземні замовники вимагають від виробників виконання контрактів у стислі терміни.
"У нашій галузі діє закон про сертифікацію, і ми не маємо права купувати не те, що записано в сертифікаті, змінювати специфікацію або комплектацію. Тому цей закон смішний. У літаку 8 тис різних деталей, якщо ми по кожній будемо узгоджувати процедуру, то Мінекономрозвитку буде завалено заявками", - пояснив один з авторів законопроекту В'ячеслав Богуслаєв.
По суті, додає він, галузь проводить штучні тендери, процедура яких затягується на місяці. Спрощений механізм - закупівля в одного учасника - також вимагає більше місяця на збір доказів неможливості покупки у будь-якого іншого постачальника. У Європі та США подібні норми в законодавстві відсутні.
На думку виробників, існуючий сьогодні порядок призводить до зриву виробничого процесу, невиконання контрактів і неможливості укладення нових договорів.
"У результаті сьогодні на заводі "Авіант" стоїть п'ять готових літаків, а нові не збирають", - констатує Богуслаєв.
За словами віце-президента ДП "Антонов" Олександра Ківи, крім того, що істотно гальмується процес виробництва, участь у тендерах збільшує собівартість продукції, тому що компанії змушені утримувати штат співробітників, що займаються оформленням документації та проведенням торгів.
"Ми є держпідприємством, але на закупівлі витрачаємо власні кошти. Якби ця процедура стосувалася витрачання бюджетних коштів, то для неї були б підстави. Через дії закону ми змушені рухатися повільніше, ніж могли б", - говорить Ківа.
У Міністерстві економічного розвитку і торгівлі заявили, що авіабудування практично не фінансується з держбюджету.
Тому співрозмовник видання погоджується, що в цілому госпрозрахункові підприємства повинні бути виведені з-під дії закону про держзакупівлі.
Слід зазначити, що Кабмін вже подав відповідний законопроект на розгляд парламенту, і комітет з питань економічної політики рекомендував його до прийняття в першому читанні.
"Як тільки почнеться пленарний тиждень у Верховній раді, ми будемо активно домагатися затвердження цього закону", - додало джерело в міністерстві.
Глава підкомітету з питань регулювання ринку держзакупівель, держзамовлення, конкурсів і діяльності держпідприємств Антон Яценко (Партія регіонів) вважає, що авіабудівників необхідно звільнити від обов'язку закуповувати комплектуючі через тендери.
Аналітик ІК "АРТ-Капітал" Олексій Андрейченко каже, що від прийняття законопроекту, в першу чергу, виграють великі підприємства та компанії, що входять до державіаконцерну "Антонов" ("Мотор Січ", "Івченко-Прогрес").
"Вони досить давно намагалися просунути цей законопроект, але їм не хотіли йти назустріч. Одним з аргументів було те, що у випадку з закупівлею в одного постачальника можливі махінації з ціною на продукцію. Але, відверто кажучи, ці махінації можливі й при нинішній системі" , - відзначає експерт.
Андрейченко підкреслює, що в авіабудівній галузі найчастіше неможливо знайти кілька постачальників, оскільки далеко не всі компанії можуть виробляти комплектуючі, що відповідають прийнятим у галузі високим стандартам якості та безпеки: "Найчастіше "Антонов" і "Мотор Січ" мають лише одного постачальника, і вони не стануть закуповувати комплектуючі у якого-небудь дрібного підприємства. Тому в багатьох тендерах просто немає сенсу, вони тільки затягують процес виробництва".