Одеський НПЗ розраховує на казахську нафту
Російський нафтогазовий гігант "Лукойл" готується до запуску в лютому свого одеського НПЗ потужністю 3,8 млн тонн.
Про це повідомили джерела в трейдингових колах, передає Oilmarket.
НПЗ планується запустити "в режимі рециркуляції і розігрівання" з початку лютого.
Поставки нафти очікуються залізницею з Казахстану, де динамічне зростання видобутку компанії "Тенгізшевройл" (ТШО) змушує акціонерів цього проекту відправляти частину обсягів по залізниці (як очікується, в 2011 році було видобуто близько 26 млн тонн), минаючи Каспійський трубопровідний консорціум (КТК) - основний експортний маршрут ТШО.
"Лукойл" вже поставляв сорт Тенгіз на українські НПЗ - минулого літа пробна партія у 50 тис тонн була поставлена по залізниці на Лисичанський НПЗ ТНК-BP, хоча поставки цієї легкої малосірчаної, але парафінистої нафти не типові для Лисичанського НПЗ, оскільки він був побудований під основний російський експортний сорт - REBCO (Юралс).
В останні кілька років переробний і збутовий бізнес "Лукойлу" переживав не найкращі часи на українському ринку.
Одеський НПЗ, який виробляв бензини і дизель стандарту Євро 4, зупинився в жовтні 2010 році "через низьку ефективність роботи НПЗ і поставок нафтопродуктів у зв'язку з різким зростанням імпорту моторних палив в Україні", як у ту пору пояснювали представники компанії.
До того ж, поставки сировини на НПЗ нафтопровідною системою "Укртранснафти" були заблоковані менеджментом компанії, що грало на руку інтересам групи "Приват", яка контролює Кременчуцький НПЗ.
Поставки Юралс, основної сировини, на якому працював Одеський НПЗ по системам Придніпровських магістральних нафтопроводів "Укртранснафти", були заблоковані з 2010 року.
На додачу до цього, уряд Миколи Азарова в 2010 відмовився компенсувати бюджетну заборгованість з повернення ПДВ, накопичену в період правління його попередниці Юлії Тимошенко.
За даними джерел близьких до компанії борги "Лукойлу" перевищували 100 млн доларів.
Тим часом, джерела в нафтовій галузі пояснюють, що запуск Одеського НПЗ "Лукойлом" може бути частиною зовсім іншого сценарію спроб врятувати цей досить привабливий колись актив.
"Лукойл", що володіє іншими НПЗ в Чорноморському регіоні - в Бургасі (Болгарія) та Плоєшті (Румунія) вивчав можливість продажу Одеського НПЗ азербайджанській компанії ДНКАР (Socar).
Глава збутової дочки Socar - Socar-Trading, Валерій Головушкін (в минулому - один з топ менеджерів "Лукойлу") у вересні 2011 році відвідував Київ, оскільки компанія розвиває в Україні роздрібну мережу елітного сегмента.
За словами добре інформованого джерела "Socar", мабуть, єдиний реальний покупець для Одеси, оскільки має пристойні обсяги сировини в Чорноморському регіоні і збутову мережу в Україні.
Не вистачає важливого елементу: перевалки в Одесі, яку утримує спритний "Приват".
Але хто знає, можливо, на відміну від "Лукойла", Socar домовиться з "Приватом", оскільки у них є взаємні інтереси і Socar поставляє Азері лайт на Кременчуцький НПЗ "Привата".