Депутати очікують до 70 мільярдів від приватизації за 4 роки
Верховна рада ухвалила в першому читанні законопроект № 9509 "Про Державну програму приватизації".
За дане рішення у вівторок проголосували 243 із 328 депутатських карток, зареєстрованих у сесійній залі, повідомляє агентство УНІАН.
Законопроектом пропонується затвердити Державну програму приватизації на 2011-2014 роки.
Програмою передбачене забезпечення високих темпів приватизації державних об'єктів, щодо яких не встановлена заборона та обмеження на приватизацію, і які є надлишковими для виконання державою своїх функцій, не користуються попитом у покупців, є збитковими та малорентабельними.
Також передбачене застосування індивідуальних засад приватизації підприємств, які мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави, підприємств із ознаками домінування на загальнодержавному ринку товарів (робіт, послуг) і таких, що потребують спеціального підходу у зв'язку з тим, що використовують у процесі виробництва унікальні ресурси та нематеріальні активи (група "Г").
Також програмою передбачене сприяння залученню до приватизації земельних ділянок, на яких розташовані державні об'єкти, які підлягають приватизації; скорочення обмежень щодо приватизації державних об'єктів за умови, що зазначене негативно не вплине на виконання державою своїх функцій, а також не створить небезпеки для соціально-економічних та екологічних умов життєдіяльності суспільства; залучення до приватизації інвесторів, заінтересованих у довгостроковому розвитку підприємств після приватизації; підвищення рівня привабливості приватизації для інвесторів, формування позитивного іміджу приватизації в Україні та світі.
Високі темпи приватизації державних об'єктів передбачається забезпечити в результаті залучення до приватизації більш широкого кола державних об'єктів; розширення кола потенційних покупців шляхом підвищення рівня їхньої поінформованості; спрощення процедур підготовки до приватизації об'єктів з метою скорочення затрат часу; запровадження спрощених способів продажу державних об'єктів (крім контрольного пакета акцій акціонерних товариств, які належать до групи "Г"), що не користуються попитом у потенційних покупців (у разі коли об'єкти не продані із застосуванням інших конкурентних способів), зокрема у спосіб:
- продажу за методом зниження ціни до рівня фактичного попиту без обмеження мінімальної ціни продажу;
- дроблення пакетів акцій (менш як 25% статутного капіталу акціонерного товариства) та продаж їх окремими лотами на фондових біржах;
- продажу без оголошення ціни;
- встановлення конкретних строків приватизації державних об'єктів - до двох років з моменту прийняття рішення про приватизацію.
У програмі зазначено, що для врахування особливостей об'єктів групи Г під час приватизації на індивідуальних засадах забезпечується:
- проведення передприватизаційної підготовки підприємств;
- продаж контрольного пакета акцій з визначенням умов післяприватизаційного використання об'єктів, а також вимог до покупців;
- збереження впливу держави в результаті закріплення у державній власності контрольного пакета акцій. При цьому решта акцій підлягає продажу невеликими пакетами на фондових біржах;
- залучення на конкурсних засадах радників (уповноважених осіб) до роботи з підготовки до приватизації підприємств, які мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави, підприємств з ознаками домінування на загальнодержавному ринку товарів (робіт, послуг).
Для забезпечення приватизації земельних ділянок, на яких розташовані державні об'єкти, які підлягають приватизації, запроваджуються різні способи їхнього продажу, зокрема, відчуження державних об'єктів і земельних ділянок, на яких вони розташовані, як єдиного об'єкта; у разі відсутності попиту потенційних покупців приватизація державного об'єкта здійснюється окремо, а земельна ділянка передається на умовах оренди відповідно до закону; включення земельних ділянок до статутного капіталу господарських товариств і подальша приватизація із застосуванням способу продажу пакетів акцій (часток, паїв).
Скорочення обмежень для приватизації державних об'єктів здійснюється із застосуванням таких способів:
- скорочення переліку критеріїв віднесення державних об'єктів до таких, що мають загальнодержавне значення і не підлягають приватизації, з урахуванням реальності ризиків для національної безпеки, якості виконання державою своїх функцій з управління такими об'єктами та можливості виробництва соціально важливих товарів (робіт, послуг) на підприємствах недержавної форми власності;
- обмеження підстав для закріплення пакетів акцій у державній власності.
Закріпленню у державній власності може підлягати виключно контрольний пакет акцій; перегляду переліку підприємств, пакети акцій яких розміром менш як 50% статутного капіталу акціонерного товариства були закріплені (тимчасово залишені) у державній власності, з метою передачі їх для приватизації; вилучення пакетів акцій акціонерних товариств і державного майна товариств, господарська діяльність яких належить до непрофільних і неосновних видів діяльності, із складу державних холдингових компаній, національних і державних акціонерних товариств для подальшої приватизації, якщо зазначене негативно не вплине на ефективність їх діяльності та інвестиційну привабливість.
Для підвищення рівня привабливості приватизації для інвесторів і створення позитивного іміджу приватизації в Україні та світі передбачається забезпечити:
- запровадження продажу контрольних пакетів акцій акціонерних товариств, які належать до об'єктів групи "Г", на конкурсах з відкритістю пропонування ціни за принципом аукціону, що забезпечить змагальність і рівний доступ інвесторів до приватизації;
- прозорість і публічність прийняття рішень, визначення способу та умов приватизації, а також усіх процедур з підготовки та продажу об'єктів, що сприятиме запобіганню корупції;
- відчуження нерухомого державного майна і структурних підрозділів, що відокремлюються від державних об'єктів у процесі реструктуризації, виключно за процедурами приватизації;
- підтримку заінтересованості трудових колективів і керівництва підприємств державного сектору у приватизації своїх підприємств шляхом встановлення пріоритетів і пільг під час продажу акцій;
- передачу 5% акцій об'єктів, які мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави, об'єктів з ознаками домінування на загальнодержавному ринку товарів (робіт, послуг) для продажу дрібними пакетами на фондовому ринку, що створить умови для участі в приватизації широких верств населення і сприятиме розвитку фондового ринку;
- провадження інформаційно-пропагандистської та рекламної діяльності з питань приватизації, проведення громадських слухань, висвітлення приватизаційних процесів шляхом оприлюднення відповідних відомостей у засобах масової інформації.
У законопроекті зазначається, що виконання програми дасть змогу:
- завершити широкомасштабний процес трансформації відносин власності та оптимізувати державний сектор;
- створити умови для приватизації об'єктів, подальше перебування яких у державній власності є економічно недоцільним; сприяти забезпеченню економічного зростання;
- зменшити частку державного сектору в економіці до 25-30% внутрішнього валового продукту. У державному секторі буде сформовано виробничий комплекс, який спроможний забезпечити ефективне виконання державою своїх функцій;
- залучити великі обсяги приватного капіталу, в тому числі іноземного, створити потужні вертикально інтегровані структури, конкурентоспроможні на світовому ринку, провести модернізацію виробництва, впровадити новітні технології, створити нові види продукції, впровадити сучасний менеджмент;
- створити базу для розвитку суб'єктів малого і середнього підприємництва та адаптації його до ринкових умов;
- зменшити навантаження на державу з управління державним сектором, що забезпечить підвищення ефективності управління.
Прогнозний обсяг надходжень протягом дії програми до державного бюджету коштів від продажу та управління державним майном становить 50-70 млрд гривень.