Українські порти поступилися чвертю вантажів іноземним конкурентам
Через технічну відсталість українських портів приблизно чверть вантажів, які вони могли б перевалити, в 2010 році пішли в три порти конкурентів - Новоросійськ у Росії, Констанцу в Румунії і Варну в Болгарії.
Таку думку висловила експерт Центру політичного і економічного аналізу Ірина Кава у коментарі DT.UA.
У свою чергу директор експедиторської компанії "Югавтотранс" Сергій Кислицький вважає, що російські порти, перш за все Новоросійський, забирають вантажі в українських.
"Спершу, коли тільки починалися контейнерні перевезення, українським портам не було альтернативи. Сьогодні Україна сама робить собі конкурентів, оскільки у міжнародних компаній немає гарантій, що вантаж буде доставлено вчасно", - говорить він.
Причин, за якими вантажі обійшли Україну, декілька. Перш за все - технологічна відсталість, відзначає видання.
В Україні побудовані універсальні порти, лише з деякими спеціалізованими комплексами, тоді як у світі, навпаки, будується безліч спеціальних комплексів у портах.
Українські порти в недостатній мірі забезпечені пропускною здатністю залізниці.
Вони відповідають стандартам 60-70-х років минулого століття і мають серйозні труднощі з обробкою суден вантажопідйомністю понад 80 тис. тонн, нині які є найбільш економічними для перевезення масових вантажів.
Перевантажувальна техніка портів в основному універсальна (портальні крани), має крайній ступінь зношеності (60-90%) і не відповідає сучасним вимогам до розмірності, вантажопідйомності і продуктивності.
Крім того, система управління морськими портами є симбіозом державно-приватного підходу, що поєднує недоліки обох систем і практично не має переваг.
При нібито значних коштах, що генеруються державними портами, реінвестується лише мала частина.
І головне - в Україні діє відстале морське і митне законодавство, середньовічні правила перетину кордону судами, корупція у всіх органах державного контролю переміщення вантажів з генерацією прибутку вгору за ієрархічними вертикалями.
За оцінками Центру політичного і економічного аналізу, в нашій країні перевантажується не більше 15% від потенційного обсягу транзиту.
"Проте, головна проблема - щодо державної влади, яка не сприймає значимість приватного бізнесу в сучасних реаліях. Якщо між розвиненими країнами, на які ми рівняємося, за залучення інвестицій в економіку, йде боротьба, у нас ментальність така, що Україна робить послугу, дозволяючи інвестору працювати", - говорить Кава.
Як наслідок, держава вже двадцять років відкладає на потім реформи в портовій галузі.
Спроби залучити інвестиції на рівні прийняття різних "концепцій розвитку" були приречені на провал, оскільки держава ніколи не пропонувала адекватних і повноцінних рішень, здатних зацікавити інвесторів, погоджується директор інформаційно-аналітичного центру BlackSeaTrans Валентина Михайлова.