Українсько-російське суднобудування закінчилося піаром
Прихід до влади команди Віктора Януковича ознаменувався гучними заявами про намір підтримати такі сектори української промисловості, як суднобудування та авіація.
Ініціатива була підтримана на найвищому рівні сусідньої країни, пише видання "Комментарии".
Вищі чини уряду та профільних організацій заявили про інтерес до українських підприємств.
Навесні голова російської Об'єднаної суднобудівної компанії Роман Троценко повідомив про намір інтегрувати до складу ОСК два підприємства: миколаївського виробника газотурбінних двигунів ДП "Зоря-Машпроект" і феодосійське ВАТ "ФСК "Море", яке будує кораблі на повітряній подушці.
Пізніше в числі потенційних мішеней для поглинання стали згадуватися інші українські підприємства: Чорноморський і Херсонський суднобудівні заводи, які належать "Смарт-Холдингу" росіянина Вадима Новинського.
Передбачуваний формат співпраці - викуп пакетів акцій заводів і створення СП.
Але в бажанні і можливості росіян забезпечувати роботою ці підприємства є великі сумніви.
У випадку з ХСЗ і ЧСЗ російському суднобудівельному холдингу нічого не заважає викупити пакети акцій заводів у російського підприємця Новинського.
Зайти на ФСК "Море" можна шляхом участі у його санації, так як воно знаходиться в процедурі банкрутства.
З іншого боку, завантаживши підприємства навіть без прямого володіння українськими заводами, росіяни отримували б вагому перевагу у подальших переговорах про об'єднання.
Однак поки що жоден з цих варіантів не був реалізований, і через півроку після зміни влади і політичного курсу України не має ніякого практичного результату.
При цьому сторони продовжують розповідати про опрацювання різних сценаріїв.
Так, на початку серпня перший віце-прем'єр Андрій Клюєв заявив, що Україна і Росія узгодили ряд інвестпроектів в авіації, суднобудуванні і атомній енергетиці.
А у вересні в російських та українських ЗМІ з'явилася інформація про плани росіян розмістити на ЧСЗ замовлення на будівництво корпусу авіаносця з його кінцевим доведенням на потужностях свого ВО "Севмаш".
Джерело у Мінпромполітики повідомило, що після відвідування представниками ОСК найбільших українських верфей ніяких конкретних пропозицій з російської сторони так і не надійшло.
Тим часом в Україні все ж відбуваються процеси, які можна вважати вигідними для російського суднобудівництва.
У серпні представники миколаївської облдержадміністрації повідомили про призупинення будівництва проекту "Корвет" на ЧСЗ.
У прес-службі "Смарт-Холдингу" уточнили, що заводом проведена вся підготовча робота, закуплений метал, сформована заставна секція корабля.
"Що стосується бюджетного процесу, то ми отримали тільки перший транш у розмірі 1,2 млн. гривень, Який був спрямований на закупівлю металу. Підприємство готове фінансувати за рахунок оборотних коштів тільки свої власні роботи. Покупку металу та обладнання повинна фінансувати держава", - говорять представники компанії.
Очевидно, продовження робіт буде залежати від наявності коштів у бюджеті, але швидше за все в 2012 році першого корабля не буде, як це передбачено планами держави.
А російська влада тим часом виношує плани з реалізації аналогічного проекту на своїх потужностях. І ще невідомо, чий корабель буде побудований швидше, а значить, і першим вийде на світовий ринок.