Закон про ринок природного газу ризикує лишитися декларацією
Верховна рада підтримала в першому читанні законопроект "Про принципи функціонування ринку природного газу", розроблений Міністерством палива та енергетики і схвалений урядом.
Закон передбачає поділ газових компаній за функціями видобутку, транспортування та реалізації, і є умовою отримання фінансової допомоги від Європейського Союзу для реконструкції української газотранспортної галузі.
На думку низки експертів, нові вимоги закону нічого не змінять в структурі "Нафтогазу", оскільки нині "Нафтогаз" має дочірні підприємства, оформлені як незалежні юридичні особи, що, на думку експертів, може бути достатнім для виконання нових вимог законодавства.
Водночас, як зауважив у коментарі "Економічній правді" партнер юридичної компанії "Ващенко, Бугай та Партнери" Володимир Ващенко, основні дочірні підприємства НАК "Нафтогаз України", - ДК "Укртрансгаз", ДК "Газ України" і ДК "Укргазвидобування", - зовсім не є незалежними юридичними особами, як намагається стверджувати сам холдинг.
"Керівництво компаній призначається НАКом, а діяльність повністю контролюється і регламентується документами НАКу. Більш того, майно НАК "Нафтогаз України" передане в користування дочірніх компаній на праві повного господарського ведення, тобто компанії не мають прав власності на основні фонди, а формально використовують майно НАКу", - наголосив він.
При цьому, завважив експерт, закон "Про трубопровідний транспорт" формально забороняє реорганізацію або відчуження основних фондів та акцій НАК "Нафтогаз України".
"Але ж заборонені до приватизації газонафтосховища, магістральні та розподільні газонафтопроводи, були передані Фондом державного майна холдингу і компаніям у 1999 році в користування (не в оренду, не в концесію, не у власність). Юридично не існує будь-яких перешкод для розірвання угоди і передачі цих об'єктів новим державним структурам", - наголосив він.
"З точки зору існуючої в Україні практики "порівняно чесного ведення бізнесу" державі навіть було б так зручніше: нові структури використовують державне майно, а кредитори залишаються з боргами", - зазначив Ващенко.
Зокрема, нагадав він, державна влада в 2000-х роках не перешкоджала місцевим радам переводити майно тисяч комунальних підприємств на грані банкрутства на нові "чисті від боргів" комунальні структури.
"Ось тільки реорганізація НАК "Нафтогаз України" або передача газонафтопроводів іншим структурам у принципі неможлива до вирішення питань за зовнішньоекономічними кредитами і корпоративними облігаціями", - зазначив експерт.
За його словами, якщо за позовами українських кредиторів законом заборонено виконавче виробництво та банкрутство НАК і ДК (законом "Про заходи щодо забезпечення стабільного функціонування підприємств ПЕК"), то у відносинах з іноземними кредиторами відмова НАКу платити може бути сприйнята лише як банкрутство держави Україна.
"Отже, законопроект "Про засади функціонування ринку природного газу", закріплюючи положення про лібералізацію газового ринку і встановлюючи гігантські за термінами етапи переходу (з 2012, з 2015 і т.д.), не вирішує головного питання, що робити з фінансовим станом НАК, і ризикує залишитися декларативним", - підсумував Ващенко.