Думка експерта: "Богдан" має шанс домогтися повноцінного конкурсу на закупівлю транспорту до Євро-2012
Кабінет міністрів підписав з Львівським автобусним заводом меморандум про поставку 1,5 тис. автобусів та 500 тролейбусів для чотирьох українських міст-господарів "Євро-2012".
Після того корпорація "Богдан" висловила свою стурбованість через те, що уряд вибрав виробника без передбаченого законодавством тендеру.
Як стверджують юристи, в законі є норми, які дають ґрунт "Богдану" порушувати це питання.
Керуючий партнер юридичної компанії Jurimex Юрій Крайняк розповів, що проведення закупівель за державні кошти передбачене урядовою постановою від 17 жовтня 2008 року.
"Ця норма застосовується до всіх закупівель товарів, робіт і послуг, що здійснюються за рахунок державних коштів, за умови, що вартість закупівлі становить не менше 100 тис. гривень, а робіт - 300 тис. гривень", - цитує він норму закону.
"Зрозуміло, що вартість півтори тисячі автобусів та 500 тролейбусів перевищує 100 тисяч гривень, а отже за загальним правилом їх закупівля має здійснюватись згідно з затвердженими Кабміном правилами", - розповів Крайняк.
Він, однак, згадав, що у вказаному положенні встановлені й винятки, за яких допускається проведення закупівель без проведення конкурсів. Також законом передбачено шість умов які допускають закупівлю лише в одного учасника.
"Очевидно, закупівля без конкурсу автобусів і тролейбусів за певних умов може підпадати під деякі з передбачених законодавством випадків", - не виключає фахівець.
Першим випадком, за його словами, може стати відсутність конкуренції на певні товари, які можуть бути поставлені лише одним учасником.
"Можна було б припустити, що під час обрання особи, з якою мав укладатись договір на закупівлю, Кабмін виходив із кількості пасажиромісць автобусів та тролейбусів "ЛАЗ" порівняно з іншими виробниками", - сказав Крайняк.
І все ж, зазначає правник, посилання на те, що "єдиним заводом, який здатний впоратись з масштабом основної частини замовлення є ЛАЗ" згідно з законодавством також має документально підтверджуватись.
"Наразі невідомо, чи надавалась Мінекономіки згода на проведення закупівлі автобусів лише у ЛАЗу. Можна припустити, що така згода була надана, але є серйозні сумніви з приводу того, що при наданні цієї згоди були дотримані вимоги законодавства", - припускає Крайняк.
В першу чергу, на його погляд, невідомо, чи проводились дослідження ринку, внаслідок яких були надані висновки про відсутність на ньому конкуренції.
"Невідомо, які саме документи надавались для обґрунтування проведення закупівлі лише в одного виробника, залишивши поза цією процедурою інших учасників ринку", - констатує Крайняк.
Очевидно, робить висновок він, якщо ці документи відсутні, або якщо вони складені з порушеннями, то корпорація "Богдан" може відстояти свої права в судовому порядку і домогтись проведення повноцінного конкурсу.