Українська правда

"Укрзалізниця" скочується в боргову яму

29 квітня 2009, 13:19

В 2009 році "Укрзалізниця" повинна обслужити позикові зобов'язання перед своїм найбільшим кредитором - Barclays Capital Bank.

Залізничники будуть віддавати британцям більше 200 млн. дол. щорічно, пише видання "Дело".

При цьому держмонополіст залишається єдиною українською компанією, якій вдається продовжувати стрімко нарощувати свій кредитний портфель.

Попри те, що протягом 2006-2008 років "Укрзалізниця" залучила майже 13 млрд. грн. короткострокових і довгострокових кредитів, суттєво оновити рухомий склад і поліпшити інфраструктуру залізничних шляхів їй так і не вдалося.

За підрахунками департаменту залізничного транспорту Мінтрансзв'язку, українським залізницям протягом наступних п'яти років необхідно залучити 100 млрд. грн. інвестицій.

З огляду на те, що левову частку таких коштів традиційно становлять позики, можна підрахувати, що залізничникам потрібно позичити у кредиторів не менше 6 млрд. дол.

У докризові часи ця сума для держмонополіста була підйомною завдяки активній співпраці як з державними, так і з приватними банками. Таким чином "Укрзалізниця" тільки за 2004-2008 роки привернула не менше 2 млрд. дол.

Керівник аналітичного департаменту ІГ "Сократ" Костянтин Степанов називає кредитну політику "Укрзалізниці" неоднозначною.

"З одного боку, компанія щорічно залучає кредитні ресурси для оновлення рухомого складу, будівництва і ремонту інфраструктури, однак звіти про витрачені кошти неможливо проаналізувати. Як можна говорити про витрати кредитів, якщо не до кінця зрозумілий навіть фінансовий стан компанії", - дивується експерт.

Наприклад, за підсумками 2007 року, компанія заявила про прибуток у 707,6 млн. грн. Але результат аудиторської перевірки Deloitte показав, що залізнична монополія, навпаки, понесла збитки в розмірі 3,5 млрд. грн.

В "Укрзалізниці" стверджують, що постійна робота по залученню кредитів міжнародних фінансових організацій обумовлена її фінансовими можливостями, а також відсутністю бюджетної підтримки.

У фінансовому плані "Укрзалізниці" на 2008 рік було передбачено 19,7 млрд. грн. інвестицій на розвиток залізничного транспорту.

З них 9,3 млрд. грн. повинні були скласти позикові кошти, але в серпні ЄБРР заявив про перенесення дати виділення траншу розміром 250 млн. дол. на невизначений час.

Тим не менше "Укрзалізниця" стала однією з небагатьох компаній, якій вдалося зберегти вигідне співробітництво з ЄБРР навіть в умовах фінансової кризи. У листопаді 2008 року банк виділив монополісту 125 млн. дол., а в січні поточного року - ще 62,5 млн. дол. на 10 років з відстрочкою платежу на три роки.