Підвищення тарифу на транзит російського газу через Україну є невигідним - експерт
Заклики деяких українських політиків і економістів до підвищення тарифів на транзит російського природного газу через територію України, щоби збалансувати зрослу ціну газу, не є компетентними, вважає провідний експерт Центра енергетичних досліджень В'ячеслав Бутко.
"Той, хто роблить такі коментарі, просто не знає, що тарифи на транзит газу по території України й Росії взаємно "дзеркальні". Тому підвищення транзитного тарифу Україною автоматично спричиняє зростання витрат на доставку в нашу країну середньоазіатського газу, які автоматично включаються в його ціну", - сказав Бутко в бесіді з журналістами.
При цьому експерт відзначив, що при "дзеркальному" тарифі, відстань транспортування туркменського газу в Україну становить близько 2100 км і практично вдвічі більша, ніж усереднена довжина транспортування газу через Україну (1100 км).
"Тому, підвищуючи ставку транзиту 1 тисячі кубометрів на 1 долар, Україна додатково заробляє 11 доларів, але при цьому витрачає на закупівлю 1 тисячі кубометрів туркменського газу зайвий 21 долар", - пояснив Бутко.
За словами Бутка, ця диспропорція компенсується тим, що Україна щорічно транзитує до 120 мільярдів кубометрів російського газу, а імпортує із Середньої Азії до 55 мільярдів.
За розрахунками експерта, дохід української сторони від транзиту щорічно становить близько 2,1 млрд, а витрати на доставку в країну газу для власних потреб 1,85 млрд.
"Ці цифри приблизно однакові, і збільшення однієї призводить до приблизно однакового збільшення іншої", - сказав Бутко.
Так, за розрахунками експерта, взаємне збільшення транзитної ставки з 1,6 до 1,7 дол. за 1000 куб м на 100 км маршруту принесе українській стороні додатковий дохід у 132 млн дол, а її додаткові витрати на імпорт газу сягнуть 115,5 млн дол. "Збільшення ставки транзиту призведе тільки до збільшення грошей в обороті й заробітку обслуговуючих банків", - підкреслює Бутко.
У новій ціні середньоазіатського газу для України (179,5 дол. за 1000 кубометрів) частка зрослого транспортного тарифу становить 2,1 долара. На думку Бутка, в цьомуразі підвищення тарифу все-таки було необхідним, щоби врівноважити фінансовий баланс "Укртрансгазу".
Експерт вважає, що Україні невигідно підвищувати тариф на транспортування природного газу доти, доки основний обсяг імпортного палива буде надходити із середньоазіатських країн.
"Ефективне залучення транзитної ставки як інструмента впливу на ціну газу для України можливе тільки при імпорті енергоресурсів з Росії", - вважає Бутко.
"Економічна правда" за матеріалами УНІАН