Українських кондитерів "з'їдять" іноземці?
Конкурентна боротьба серед лідерів кондитерського ринку, скоріше за все, визначає не їх зусилля, а вихід на український ринок транснаціональних корпорацій.
За прогнозами експертів, перспектива поглинання українських виробників та глобального переділу ринку між транснаціональними компаніями - питання найближчих десяти років.
Начальник відділу маркетингу фабрики "Квітень" (м.Дніпропетровськ) Вікторія Миронова вважає, що для конкуренції між українськими та транснаціональними компаніями не вистачить ресурсів навіть найбільшим українським виробникам.
"По суті, усі лідери ринку сьогодні нарощують мускули не для того, щоб у перспективі перемогти, а для того, щоб вигідніше продатися", - підкреслює вона.
У той же час, за словами представників ринку, закордонним компаніям у процесі освоєння українського ринку вигідніше буде придбати вже налагоджене виробництво і продовжувати просувати ті види продукції, що вже мають успіх у споживачів. Це і фактор грошей, і часу, і ментальності: якщо наші споживачі люблять вафлі "Артек", то переконати їх, розкрутити незнайомий для них бренд буде надзвичайно складно і витратно.
Цього року очікується поглинання ряду компаній першої десятки з боку великих іноземних кондитерських компаній паралельно з виходом українських компаній на зовнішні ринки. Також передбачається концентрація в галузі і так зване згладжування фактору сезонності.
Експерти прогнозують, що в 2008-2010 р. середньорічне зростання обсягів кондитерського виробництва в Україні складе 2-4% у натуральних показниках.
"У 2007 році ми очікуємо зростання ринку в грошовому вираженні в межах 18-20%, що буде забезпечуватися як за рахунок приросту обсягів виробництва продукції вищих цінових сегментів, так і інфляційними факторами (прогноз інфляції на 2007 рік - 9,5%)", - констатують в одному з українських банків, що працює з кондитерами.
На даний момент український ринок кондитерських виробів близький до насичення, незважаючи на існуюче відставання в обсягах споживання українцями в порівнянні з громадянами ЄС. За підсумками 2006 року обсяг ринку в грошовому вираженні перевищив $1,65 млрд. (середньорічні темпи зростання складали близько 30%).
Зростання забезпечувалося збільшенням обсягів споживання в натуральних показниках (із середньорічним приростом 9,5%) та зростанням вартості продукції. У натуральних показниках споживання кондитерських виробів в Україні складає близько 16 кг на одну людину (19,5 кг у 1991 році), у той час як у країнах ЄС середньорічне споживання кондитерських виробів складає 22-25 кг на 1 людину.
В цілому за 2006 рік підприємства, що входять до найбільшої галузевої асоціації "Укркондитер", не змогли вийти на рівень 2005 року: зниження обсягів виробництва цими підприємствами склало 6%.
Кондитерська галузь України сьогодні характеризується середнім рівнем концентрації: на частку 10 найбільших компаній припадає близько 69% виробленої продукції. Три найбільших компанії - корпорація Roshen, ЗАТ "Конті" та ЗАТ "АВК" - здійснюють близько 45% випуску продукції в натуральному вираженні.