Українська правда

Financial Times: Кремль витісняє чужих з енергетики

23 січня 2007, 22:49

Москва планує резервувати нові родовища для державних гігантів

Росія готується резервувати все нові прибережні нафтогазові родовища для контрольованих державою гігантів, "Газпрома" та "Роснєфті", що аналітики називають новим прикладом сировинного націоналізму.

Президент Володимир Путін минулого тижня провів нараду з високопоставленими міністрами та головами двох компаній, на якій вони вивчили пропозиції по розділенню майбутніх прибережних проектів між двома державними гігантами, повідомили обізнані джерела.

Цей крок не дасть іноземним та російським недержавним компаніям на зразок "Лукойлу" контролювати майбутнє освоєння російського континентального шельфу.

Подальший відхід Москви від того, що колись було одним з найбільш ліберальних режимів для іноземних енергетичних інвесторів, відбувся через лічені тижні після згоди Royal Dutch Shell та двох її японських партнерів поступитися "Газпрому" контрольним пакетом акцій "Сахаліну-2" – одного з найбільших у світі прибережних проектів вартістю у 20 млрд доларів. Угоді передували місяці тиску на консорціум на чолі з Shell з боку регулюючих органів.

Російське міністерство природних ресурсів також збирається розслідувати, чи виконує спільне англо-російське підприємство ТНК-ВР вимоги ліцензії на розробку Ковиктинського газового родовища у Східному Сибіру. Аналітики вважають, що цей крок, можливо, свідчить про спробу передати "Газпрому" контроль над родовищем – або навіть над компанією ТНК-ВР.

Джерела, обізнані про нараду з приводу прибережних родовищ, що відбулася минулого тижня, повідомили, що остаточне рішення ще не прийняте, але, можливо, буде прийняте протягом місяця. Правило набуде сили з допомогою поправок до законів про надра та шельфові ресурси.

Про ці плани вперше повідомила вчора російська газета "Вєдомості", споріднена з Financial Times.

Зареєстрований у Москві інвестиційний банк Deutsche UFG у своїй доповіді заявив, що, на його думку, "рішення уряду не давати доступу іноземним інвесторам, можливо, є черговим прикладом російського енергетичного націоналізму". Але значна кількість аналітиків і банкірів підкреслює, що кроки Росії, що забезпечують контроль державних компаній над найбільш привабливими енергетичними ресурсами, всього лише ставлять її в один ряд з багатьма іншими країнами.

Нові пропозиції, можливо, лише формалізують те, з чим іноземні компанії зіткнулися як з неписаним правилом: іноземний контроль над великими російськими енергетичними проектами уже не є можливим.

Вони включають у себе перехід від відкритих аукціонів, на які виставляються ліцензії на нові прибережні родовища, до закритих тендерів, на яких технічним та екологічним міркуванням буде приділятися не менша увага, аніж запропонованій ціні.

Банк Deutsche UFG попередив, що у "Газпрому" та "Роснєфті" немає технологій і досвіду для освоєння прибережних резервів, і це може призвести до зниження якості освоєння шельфу. Інші аналітики відмітили, що зміни можуть означати менші надходження в російський бюджет, ніж при відкритих аукціонах, і зниження прозорості у методах розподілення родовищ.