Українська правда

Що рік прийдешній ВЕЗ готує?

17 вересня 2006, 09:02

Новий Кабмін нарешті оголосив обсяги податкових пільг, що з самого початку своєї роботи обіцяв повернути "скривдженим" урядом Юлії Тимошенко вільним економічним зонам (ВЕЗ).

Відновити колишні преференції в повному обсязі уряд Віктора Януковича не зважився.

І все ж в проекті бюджету, що до "зон" є досить корупційних можливостей, які здатні досхочу наситити хабарницькі апетити "хазяїв" виконавчої влади.

У проекті бюджету-2007 Кабмін пропонує підприємцям "інвестиційний податковий кредит з податку на прибуток" і звільнення на два роки від сплати мита при ввозі на територію ВЕЗ устаткування та комплектуючих до нього.

Крім того, раніше уряд заявив про намір до кінця року провести інвентаризацію інвестиційних проектів ВЕЗ.

Також бізнесменам обіцяють відстрочку на 90 днів за векселем зі сплати мита й ПДВ при ввозі на територію ВЕЗ, де діє режим спеціальної митної зони, товарів "з метою їх переробки в рамках реалізації інвестиційних проектів".

Як відомо, відразу після перших заяв нового уряду про відновлення пільг для ВЕЗ, їх вічні супротивники, зокрема екс-міністр економіки та один з головних ідеологів ліквідації преференций для ВЕЗ і ТПР Сергій Терьохін заявив, що бюджетні втрати після відновлення пільг складуть близько 12 млрд грн.

Між тим, в уряді так не вважають.

За переконанням першого заступник міністра фінансів Вадима Копилова, бюджет нічого не втратить: "Навпаки, через поновлення цих пільг покращиться інвестиційний клімат, а значить прискориться і зростання ВВП. То ж ми отримаємо додаткові доходи й можливості для бюджету".

Втім хто з них має рацію і взагалі чи варто відновляти преференції для ВЕЗ і ТПР, і як це робити, можна сперечатися дуже довго. Але зараз хочеться сказати про те, що саме пропонує уряд.

Судячи з усього, створити новий прозорий механізм підтримки інвестиційних проектів у ВЕЗ Кабмін Віктора Януковича поки що не спромігс або ж, не схотів.

На думку експертів, деякі із запропонованих урядом преференцій для вільних економічних зон не мають під собою достатнього економічного обґрунтування; до того ж вони створюють передумови для нечесної конкуренції.

Візьмімо, приміром, відстрочку з податку на прибуток.

Як вважає експерт Міжнародного центру перспективних досліджень Ганна Чередниченко, пільги з податку на прибуток доречні для інвестиційних проектів і галузей, що традиційно є неприбутковими.

"В Україні до таких можна віднести, скажімо, охорону здоров'я. За нашої системи, інвестиції в цю галузь не можуть давати швидкої віддачі, - говорить Чередниченко, - Сюди можна додати й довгострокові інвестиції або наукові дослідження. Зазвичай, такі проекти вимагають чимало грошей і часу, але разом з тим мають дуже високі ризики. У ВЕЗ і ТПР таких проектів я не знаю. Там звичайно інвестують у традиційні види діяльності, і не можна сказати, що застосовують при цьому якісь високі технології".

Схожа ситуація, на думку експертів, й з векселями на сплату ввізного мита й ПДВ при ввозі на територію ВЕЗ, де діє режим спеціальної митної зони, товарів "з метою їх переробки в рамках реалізації інвестиційних проектів", а попросто кажучі, давальницької сировини.

Незважаючи на те, що деякі експерти надання таких векселів уважають не пільгою, а радше механізмом, що дозволяє спростити розрахунки суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності з бюджетом, все ж й у цьому випадку проект бюджету-2007 надає можливість для зловживань і корупції.

Відповідно до проекту бюджету-2007, при ввозі давальницької сировини на територію ВЕЗ, де діє режим спеціальної митної зони, учасники інвестпроектів можуть дістати відстрочку зі сплати мита й ПДВ терміном на 90 днів, при цьому вони надають митниці вексель на відповідну суму. А після закінчення терміну векселя сплачують податок.

Але, як вважає директор економічних програм Центра ім. Разумкова Василь Юрчишин, досвід показує, що часто подібні векселі стають інструментом для відкладання сплати податків на дуже віддалену перспективу, якщо не назавжди.

"Для підприємств, що постійно імпортують сировину в досить великих обсягах, така відстрочка за векселем може постійно збільшуватися при ввозі кожної нової партії. Мотивується це тим, що наступного разу ви заплатите ще більше. То ж, по суті, підприємство ще не сплатило ні мита, ні ПДВ, а йому вже надається нова кредитна відстрочка", - вважає пан Юрчишин.

Втім, це не єдина лазівка в новому документі.

За наявності необхідних зв'язків в уряді, можна влаштуватися набагато вигідніше, за конкурентів. Причому для цього не треба виписувати ніяких нових векселів.

Справа в тому, що проект бюджету-2007 припускає, що коли учасники інвестпроекта встигли ввезти й переробити давальницьку сировину протягом 90 днів, на які розраховано вексель, то при експорті отриманої продукції "вексель погашається, а ввізне мито й ПДВ не справляється".

У бюджеті сказано, що аби погасити вексель, треба всього лише пред'явити в "податкову" за місцем перебування копію вивізної вантажної митної декларації з відміткою митниці про те, що готова продукція фактично перетнула кордон.

На думку директора з консалтингу компанії "ВЕГА консалтинг" Сергія Ільяшенко, у цій нормі немає нічого незвичайного: "Цей механізм, часто зустрічається й у світовій практиці", - говорить він.

Однак маневр для зловживань у цьому випадку з'являється, коли якимсь суб'єктам будуть надавати відстрочку за векселем понад 90 днів. А в проекті закону про бюджет-2007 саме й говориться, що термін цієї відстрочки може подовшувати уряд на свій розсуд.

У такому випадку підприємства, які "домовляться" з Кабміном, зможуть продовжувати терміни переробки давальницької сировини на значні строки, і при цьому вивозити готову продукцію без сплати податків. У той час як інші компанії, що не змогли домогтися подовження векселя, будуть змушені укладатися в термін 90 днів.

"Ця тактика застосовувалася у нас і в минулі роки, коли постановами КМУ окремим підприємствам надавали тривалі відстрочки зі сплати ПДВ і ввізного мита, - говорить Сергій Ільяшенко. – Досить часто підстави для подовження відстрочки були сумнівними, адже при бажанні можна обґрунтувати будь-яку відстрочку, посилаючись на складні технологічні процеси й т.п."

Фахівці вважають, що така ситуація склалася через те, що уряд намагається призначити пільги, не розібравшись, а кому, власне, їх повертає і навіщо. "Колись пільги для ВЕЗ скасували водночас, без будь-якого належного аналізу, і це не можна назвати правильним і зваженим рішенням, - говорить Василь Юрчишин. - Зараз же, відновлюючи їх з такою ж поспішністю, уряд навряд чи принесе користь економіці або суспільству".

Мало надій і на обіцяну інвентаризацію інвестиційних проектів. Кабмін береться провести її до кінця року. Однак, на думку фахівців, для такого серйозного економічного аналізу не вистачить трьох місяців, що залишилося до початку 2007 року.

"Серйозні економічний аналіз всіх проектів, які сьогодні зареєстровані в ВЕЗ, зробити за кілька місяців просто неможливо, - говорить Василь Юрчишин. - Тому, коли уряд стверджує, що проведе його до кінця поточного року, виникають сумніви в тому, що він дійсно має намір зробити такий крок. Або ж, якщо вони таки проведуть це дослідження, швидше за все, його якість буде невисокою. Тому є великі підозри, що влада знову почне ухвалювати спеціальні рішення".