Реверанс нафтовому реверсу
У давній дитячій казочці, солдат варив юшку із сокири, чим змусив не надто гостинну бабцю покласти у казан необхідні їстівні інгредієнти. Приблизно така ж ситуація складається з нафтогоном "Одеса-Броди". Казан, себто труба, давно готовий, інвестори ковтають слинку, а для справжнього навару не вистачає "дрібнички" - каспійської нафти.
"Укртранснафта" зробила перший крок до відмови від реверсу нафтогоном "Одеса-Броди". Куплена у кредит технологічна нафта перейшла у власність української компанії , яка достроково погасила кредит на її закупівлю.
Відтак, голова "Укртранснафти" Олександр Тодійчук вважає, що погашення кредиту дозволить якнайшвидше запустити нафтогін у прямому напрямі.
Проте, експерти такого оптимізму не розділяють, адже для цього необхідно отримати нову нафту в країнах Каспію та залагодити проблемні ситуації з попередніми кредиторами та російськими партнерами, яким реверс приносить прибутки вже сьогодні.
За інформацією прес-служби ВАТ "Укртранснафта", 19 липня компанія достроково погасила кредит перед компанією "Скилтон Лтд", загальною сумою 107,5 млн доларів. Кредит був наданий відповідно до Договору позики на закупівлю технологічної нафти для нафтопроводу "Одеса-Броди" від 9 липня 2004 року. Договір Позики був підписаний у пакеті угод на тимчасове реверсивне використання нафтогону "Одеса-Броди".
За словами голови правління "Укртранснафти" Олександра Тодійчука "з моменту погашення кредиту перед компанією "Скилтон Лтд" ВАТ "Укртранснафта" повернула собі право на самостійне використання нафтопроводу "Одеса-Броди", включаючи і його технологічну нафту".
З питанням, чи скоро слід очікувати використання нафтогону у напрямку до Європи, ми звернулася до компанії "ТНК-ВР-Україна".
За словами заступника директора департаменту по рекламі та зв'язкам із громадськістю Ірини Ковальчук, ТНК-ВР не бачить ніякої загрози для реверсивного використання "Одеса-Броди".
"По-перше, проект показав себе як життєздатний і економічно виправданий. Це підтверджується результатами роботи реверса.
За час експлуатації з вересня 2004 року і за станом на кінець червня 2006 року по магістралі прокачано 8,6 млн. тонн нафти, а Україна одержала у вигляді платежів за транзит і портові збори 109,1 млн. доларів (доход ВАТ "Укртранснафта" склав $88,1 млн. і $21,0 млн. – доход МНТ "Південний").
На тлі загального падіння обсягів транзиту по території України маршрут "Одеса-Броди" демонструє нормальні показники", - сказала Ковальчук.
По-друге, в ТНК вважають, що договір кредитування і договір про транспортування – це два різних документи.
Щоб змінити напрямок прокачування, "Укртранснафті" доведеться відмовитися від узятих зобов'язань за договором транспортування нафти.
На даний момент "ТНК-ВР Україна" не одержувала ніякого офіційного повідомлення від "Укртранснафти" про наміри розірвати домовленості про прокачування нафти в напрямку Одеси.
Загалом, за оцінкою, Ірини Ковальчук, дострокове погашення кредиту, що був наданий "Укртранснафті" для закупівлі технологічної нафти не припиняє виконання договору про транспортування нафти, воно продовжить діяти.
"Достроково погасити кредит – право позичальника. Два роки тому ТНК-ВР запропонувала "Укртранснафті" дуже вигідні умови – кредитна ставка нижче ринкової (8% річних), погашення тіла кредиту починаючи з другого року користування тощо.
Якщо сьогодні "Укртранснафта" знайшла на ринку фінансових послуг більш вигідні умови – вона в праві скористатися ними" – зауважила вона.
Експерти, опитані "УП" також сумніваються у найближчих перспективах зміни напрямку транспортування нафти нафтогоном "Одеса-Броди".
Директор Інформаційно-аналітичного Центру "Енергобізнес" Олексій Чернявський зазначає, що без наявності нафти для аверсного запуску нафтогону та її покупців на заході, факт дострокового погашення кредиту не має особливого значення.
"Не варто плутати два різні договори: на реверсне використання "Одеса-Броди" та на кредит для купівлі технічної нафти. Договір із ТНК-ВР діє ще протягом одного року, а тому чекати зміни напрямку роботи нафтогону не варто", – підсумовує пан Чернявський.
Так само і Голова оргкомітету Альянсу "Нова Енергія України" Валерій Боровик зазначає, що так просто відмовитися від реверсу "Укртранснафті" не вдасться.
"Переговори із Казахстаном та Азербайджаном по транспортуванню їхньої нафти нашим нафтогоном ще не завершені, хоча і суттєво просуваються", – зауважує він.
При цьому Валерій Боровик підтвердив, що "Укртранснафта" зробила перший крок до відмови від реверсу.
"Згідно угоді про реверс, "Укртранснафта" може її розірвати, лише попередньо поінформувавши ТНК-ВР за 90 днів та за умови погашення кредиту на купівлю нафти. Тобто, – зазначає експерт, – перший крок "Укртранснафта" вже зробила".
Тим не менш, за оцінкою голови Альянсу "Нова Енергія України", компанія ТНК-Україна не дозволить так просто розірвати угоду з нею.
"Вони будуть чіплятися за кожну літеру угоди, навіть якщо її положення свідчитимуть не на їхню користь, будуть перетлумачувати їх, тягнучи час", – передбачає він.
Отже, ключ до аверсу зараз лежить саме в підписанні угод із Казахстаном та Азербайджаном.
"Уряди цих країн не будуть підписувати угоди, не дочекавшись призначення нового українського уряду і не дізнавшись про його зовнішньополітичну стратегію", – зазначив Валерій Боровик.
Тому сповна насолодитися прибутками з казана "Одеса-Броди" український бюджет зможе ще не скоро.