Українська правда

Рейтинги домашнього користування

25 травня 2006, 16:45

Міжнародне рейтингове агентство Moody's Investors Service 22 травня ввело українську національну рейтингову шкалу. Цю новину вітали представники українського фондового ринку, оскільки ця подія свідчить про подальший розвиток фінансового сектору України, а також має усунути монополію, яка зараз існує на ринку внутрішнього рейтингування.

В Україні ринок рейтингових компаній є дуже вигідним завдяки Закону №3201, за яким страхові компанії зобов'язані розміщати резерви лише в банках і фінансових інструментах, що мають інвестиційний рейтинг по національній шкалі.

Однак цей ринок фактично одноосібно зайнятий заснованою в 2001 році компанією "Кредит-Рейтинг". Лише у минулому році в Україну прийшов один із лідерів світового рейтингування - агенція Standard&Poor’s, яка, втім, так і не зайняла гідного місця на нашому ринку.

Специфічне положення "Кредит-Рейтингу" давало підстави для численних звинувачень цієї компанії у зловживаннях монопольним положенням, а також у лобіюванні своїх комерційних інтересів у Верховній Раді.

Один із трьох китів

Історія рейтингового агентства Moody's бере витоки із самого початку ХХ століття, 1900 року, та традиційно, як для того часу, починалася з видавничої діяльності.

У 1900 році вийшла у світ робота Джона Муді "Інструкція з промислових та інших цінних паперів", яка вже через три роки отримала всесвітню популярність. А оскільки в ті часи двома головними двигунами американської економіки були торгівля землею та залізниці, Джон Муді заснував компанію, що стала займатися присвоєнням рейтингів облігаціям залізничних компаній.

Так з'явилося агентство Moody's, яке після кризи 1907 року перейшло в руки кредиторів, а пан Муді на додаток до постачання неопрацьованої статистики став проводити аналіз і оцінку цінних паперів. Саме в заслугу Джону Муді ставлять впровадження ефективної методики і розподілу паперів на інвестиційні й спекулятивні.

Агентство Moody's Іnvestor's Servіce надало рейтинги 95% емітентам, що випустили міжнародні боргові зобов'язання, компаніям, загальна "вартість" яких складає близько 30 трлн. доларів.

Хто стане клієнтом Moody's? Насамперед – середні та великі підприємства та банки, зацікавлені в залученні позикового капіталу. Із “великої трійки” провідних світових рейтингових агенцій, саме компанія Moody's має найбільший досвід роботи з українськими емітентами.

Усього агентством прорейтинговано близько вітчизняних 15 кредитних установ.

Українська шкала

Експерти стверджують, що використання національної шкали рейтингів вигідніше для українських корпорацій, адже воно дає можливість одержати рейтинг, адекватний рівневі прийнятих ризиків і, мабуть, найголовніше, не обмежений рівнем суверенного рейтингу своєї держави.

Подібно до міжнародної шкали, в рамках якої можуть присвоювати рейтинги від С до Aаа, українська національна шкала припускає можливість присвоєння рейтингів від uaС до uaAаа.

Емітенти або боргові зобов'язання з рейтингом Aaa.ua характеризуються найбільшою кредитоспроможністю по відношенню до інших вітчизняних емітентів. Відповідно, рейтинг C.ua відповідає найвищій мірі спекулятивності і найнижчій кредитоспроможності серед інших вітчизняних емітентів.

За оцінкою генерального директора Moody's Іnterfax Ratіng Agency (російського філіалу Moody's) Олександра Ржанова, інвестори та інші користувачі рейтингів вважають, що система рейтингів по національній шкалі допомагає більш чітко диференціювати позичальників і запозичення всередині країни.

Це особливо корисно, коли рейтинги по глобальній шкалі відбивають політичні і макроекономічні ризики, які можуть сховати специфічні ризики компанії.

І що ще більш важливо – за міжнародною шкалою українські компанії не можуть отримати високого балу – "давить" рейтинг України як держави із рейтингом В1-В2 із "стабільним" прогнозом змін. Таким чином, корпоративні рейтинги вітчизняних компаній, найчастіше зупиняючись на позначці Ва3, набагато нижче за свої західні аналоги.

Крім того, застосування внутрішньої шкали дає змогу порівняти вітчизняні компанії між собою.

Moody's.ua

Варто відзначити, що послуги міжнародних рейтингових агентств не дешеві. Присвоєння міжнародного рейтингу Moody's для українських компаній коштує кілька десятків тисяч доларів. Точні цифри компанії воліють тримати у таємниці, однак неофіційно часто називається цифра від 30 тис. у.о.

Активізація роботи Moody's на "внутрішньому напрямку" ймовірно може зменшити розцінки для національного рейтингу у 3-5 разів, а також скоротити час для його отримання.

Що змогло змусити світових лідерів рейтингування зацікавитися українським ринком? Тільки нові перспективи українського ринку.

Збільшення попиту на рейтингування, характерне для всього світу, особливо гостро проявилося у Центральній та Східній Європі, в тому числі і в Україні. Звичайно, це не залишилося непоміченим провідними рейтинговими агенціями.

Сезон масового розпродажу українських банків, що розпочався півроку тому, зумовлює суттєве зростання попиту на рейтинги від шанованих у світі експертів. Причому у розпал експансії західного капіталу в українські банки зростатиме попит не лише на міжнародний, а й на внутрішній рейтинг – перед потенційним інвестором стоїть дилема вибору найперспективнішого саме з вітчизняних банків.

Однак чи скоро Moody's стане повноцінним гравцем на українському ринку? Питання не риторичне, адже інший лідер рейтингування - агенція Standard&Poor’s ще у квітні 2005 року заявила про запровадження української національної шкали, однак "віз і нині там".

Втім, той факт, що протягом 2005 року Standard&Poor’s отримало лише кілька замовлень, найчастіше пов’язують із консерватизмом цієї агенції, яка дає оцінку, зазвичай, набагато нижчу за інші.

Проблема полягає в тому, що головний актив рейтингової компанії (окрім, звичайно, імені-бренду) – достатня кількість високоякісних незалежних аналітиків, які досконало знають ринок конкретної країни.

Для порівняння, закріпитися на російському ринку у 2001 році Moody's вирішило не "з порожнього місця", а в альянсі із існуючою російською компанією, уклавши угоду про стратегічне співробітництво із "Рейтинговим Агентством "Інтерфакс". Після того, переконавшись у доцільності такого співробітництва, у листопаді 2003 року Moody's ввійшло в число акціонерів російського агентства, купивши близько 20% його акцій, а у 2004 році збільшило свою частку в акціонерному капіталі агенції до контрольного пакета.

Подібна ситуація в Україні неможлива, оскільки у нас можна говорити лише про одну справді визнану рейтингову компанію – "Кредит-Класик", об’єднуватися з якою Moody's не збирається. Скоріш за все, розробка українського національного рейтингу буде проводитись насамперед силами російського Moody's Іnterfax Ratіng Agency, яка й раніше спеціалізувалась на кредитних ризиках не лише в Росії, а й у країнах СНД (насамперед – у Казахстані та Білорусі).

В Україні – двовладдя?

Як бачимо, на відміну від Standard&Poor’s, національна рейтингова шкала від Moody's може суттєво змінити вітчизняний рейтинговий ринок.

Втім, представники "Кредит-Рейтингу" зберігають гарну міну. В інтерв’ю одному із українських видань генеральний директор "Кредиту-Рейтингу" Станіслав Дубко заявив, що прихід другого міжнародного рейтингового агентства може істотно вплинути на кількість клієнтів його компанії. Великі підприємства і банки, що захочуть мати разом з національним також і міжнародний рейтинг, безумовно, звернуться до іноземців".

Однак Дубко впевнений, що в ціновому аспекті співробітництво з "Кредит-Рейтингом" буде найбільше вигідним для тих, кому потрібний тільки внутрішній рейтинг.

"Послуги Standart&Poor's і Moody's навряд чи подешевшають, і вартість їхнього рейтингу залишиться на рівні $70-100 тис. на рік", - припускає він.

Для порівняння, "Кредит-Рейтинг" зараз бере зі своїх клієнтів за рейтинг 50 тис. грн. на рік. Крім того, на його думку, поява на ринку рейтингування ще одного гравця покладе кінець обвинуваченням "Кредит-Рейтингу" у монополізмі.

Втім, як прокоментував прихід Moody's на український ринок директор інвестиційно-банківського департаменту ІФГ "Сократ" Владислав Остапенко, поки рейтинги банків не користуються особливим попитом в Україні.

За його словами, єдиною потребою у створенні рейтингів є необхідність їх представлення при проведенні внутрішньої емісії банків. І при тому вітчизняні фінансисти, оцінюючи перспективи цих емісій, більше довіряють власній інформації, ніж офіційним рейтингам.

Остапенко підтвердив, що Moody's, зважаючи на довгу історію компанії і її бренд, має всі шанси закріпитися на українському ринку. Однак запорукою цього має стати зважена цінова політика. Адже навіть внутрішня шкала від світового бренду Moody's буде суттєво дорожча за аналогічні послуги "Кредит-Рейтингу".

Тому, поки в Україні фінансові рейтинги сприймаються як формальність, Moody's доведеться проводити ліберальну цінову політику, приймаючи до уваги нерозвиненість вітчизняного ринку рейтингових послуг.

Таке твердження співпадає із заявою старшого віце-президента Moody's Майкла Корвіна. Коментуючи інтерес своєї компанії до України, він зазначив: "Сподіваючись, що в майбутньому кількість наших клієнтів в Україні істотно зросте, поки ж головною нашою задачею є створення ґрунту для появи інтересу до рейтингів, активізації процесу розуміння природи рейтингів".

Прорив?

Що означатиме для української економіки прихід Moody's? За оцінкою старшого управляючого директора європейської агенції цієї компанії Фредеріка Древона, інвестори вважають національні рейтинги корисними для забезпечення більшого диференціювання серед кредитів у межах країни. Moody's сподівається, що національні рейтинги збільшать прозорість стану українського кредитного ринку.

На жаль, досі в Україні фінансові рейтинги часто-густо сприймаються як формальність. І лише прихід на український ринок Moody's не здатен виправити ситуацію. Повторимо ще раз - Moody's є однією з трьох світових кредитних агенцій. Використання лише одного рейтингу завжди залишає відчуття недостатності. Це теж саме, що робити глобальні висновки, виходячи із одного експерименту.

Зазвичай, компанії, що претендують на залучення інвестицій, намагаються одержати як мінімум рейтинги від двох міжнародних рейтингових компаній. Moody's вважається більш ліберальним мірилом, аніж набагато більш консервативний Standard & Poor's. Скоріш за все, переломною стане поява на українському ринку третього кита світового рейтингуання - агенції Fitch Ratings. Однак, зважаючи на поступове зростання попиту, можна припустити: її поява – не за горами.