Ще один "чорний список" для України
Кожний третій музичний компакт-диск, що продається в світі, - піратський. Не секрет, що для України характерна інша пропорція: було б дуже добре, якби один з кожних трьох куплених тут компактів виявився оригіналом. За це нас вже карали торговими санкціями, ліквідували заводи, що друкують контрафакти та звичайні диски, але, тим не менш, в четвер стало відомо, що Міжнародна федерація звукозаписувальної індустрії (IFPI) все ж таки включила Україну до списка 10 найбільших "піратів" світу. Отже, ще один штрих до "позитивного" іміджу країни?
За оцінками IFPI, на сьогоднішній день світовий ринок нелегальної музичної продукції становить 4,5 млрд. доларів. У минулому році загальна кількість проданих піратських дисків уперше перевалила за мільярдну відмітку. А це означає, що обороти незаконної торгівлі музикою перевищують музичний ринок будь-якої країни світу, крім США і Японії.
Уперше в історії існування IFPI в цьому році був складений "топ-тен" країн, де найгостріше постає проблема державного втручання в діяльність піратів. При його складанні використовувалися різноманітні критерії - і об'єми продажу нелегальної продукції, і розмір "білого" музичного ринку, а також тенденції, зафіксовані протягом усього минулого року.
Компанію Україні склали Бразилія, Китай, Мексика, Парагвай, Польща, Росія, Іспанія, Тайвань і Таїланд. Безперечним світовим лідером серед піратів є Китай, де понад 90% усіх записів, що продаються, - піратські (об'єм ринку складає півмільярда доларів). Росія, Бразилія та Мексика також потрапили в "топ-тен", як країни, в яких продаж контрафактної продукції істотно перевищує об'єми легального ринку. Наявність величезних виробничих потужностей визначила появу в цьому списку Тайваню і Таїланда.
Полякам дісталося за таку столичну пам'ятку, як Варшавський стадіон, який IFPI назвало "величезним чорним ринком", де антипіратські закони майже не діють. Парагвай вважається "дверима" для імпорту і експорту піратських продуктів всієї Латинської Америки.
Україна, як зазначено в прес-релізі IFPI, "залишається пріоритетною країною, в якій держава слабо забезпечує виконання законів [що регламентують цю сферу], і де, як і раніше, спостерігається високий рівень місцевого піратства, незважаючи на те, що багато фабрик з виробництва компакт-дисків переїхали в сусідню Росію".
Усього ж в 2002 році, за даними IFPI, не менш, ніж в 25 країнах світу об'єми продажу піратської музичної продукції перевищили легальний ринок. Крім фабрик, останнім часом в гру вступили "малотиражні" домашні лабораторії: адже кожна людина, в якої встановлена на комп'ютері CD-"писалка", - це потенційний пірат.
Експерти Федерації упевнені, що прибутки від продажу контрафактної продукції забезпечують фінансування організованої злочинності. Крім того, в деяких країнах піратство стає реальною загрозою для розвитку місцевої музичної індустрії. Очевидно, що до числа цих "деяких" відноситься і Україна.
Так, за словами директора компанії "Lavina music" Едуарда Клима, серед українських виконавців найчастіше жертвами піратів стають групи "ВВ" і "Океан Ельзи", передає "УНІАН". Наприклад, усього за три місяці рекординговій компанії вдалося продати 50 тисяч компакт-дисків і 70 тисяч касет останнього альбому "Океану Ельзи", що є рекордом для вітчизняного шоу-бізнесу. І якби не пірати, ця цифра могла бути в три рази вищою.
Для ефективної боротьби з піратами необхідна жорстка антипіратська позиція державних структур, вважають у Федерації. По-перше, необхідно ухвалити більш жорсткі закони, регулюючі авторські права в музиці, по-друге, перевиробництво компакт-дисків має підпорядковуватися дієвим законодавчим актам, по-третє, комерційне піратство повинно переслідуватися як справжній карний злочин з відповідною мірою покарання.