Українська правда

Урядова асоціація не домовилася про податки

14 березня 2003, 19:45
Мінекономіки пропонує переробити проект Податкового кодексу

Як виявилося, усередині Кабміну, перші особи якого заявляють про прагнення провести податкову реформу, існують внутрішні протиріччя з приводу запропонованих самим же урядом ініціатив. Так, міністр економіки Валерій Хорошковський має намір ініціювати відкликання з парламенту Податкового кодексу. Пан Хорошковський бачить необхідність в істотній переробці документа. Тим часом, перший віце-прем'єр Микола Азаров раніше повідомляв, що Податковий кодекс може бути ухвалений уже у першому півріччі. На думку експертів, насправді ця дискусія викликана не тільки економічними причинами, але і перманентним конфліктом інтересів представлених у коаліційному уряді бізнес-політичних груп.

Міністр економіки Валерій Хорошковський пропонує відкликати проект Податкового кодексу з Верховної Ради, для того, щоб доробити документ. Про це міністр повідомив в інтерв'ю одному з українських ЗМІ. "Ми хочемо змінити саме ставлення до податкової системи, з фіскальної системи зробити систему, що стимулює економічний розвиток. Проект Податкового кодексу потрібно добре проаналізувати й внести в нього багато змін", - відзначив Хорошковський. За його словами, процедура третього читання не дозволить внести в проект кодексу "життєво важливі зміни".

Нагадаємо, розробка проекту Податкового кодексу, що знаходиться зараз, у парламенті була розпочата ще в 1996 році. У Верховній Раді кодекс був зареєстрований у 1999 році; суб'єктом законодавчої ініціативи виступав уряд Віктора Ющенка. Після численних дискусій, наприкінці 2001 року проект переборов друге читання, на чому проходження кодексу через парламент було припинено.

Варто відзначити, що згідно з задекларованим у проекті програми дій уряду пріоритетам, уряд ставить завдання ухвалити Податковий кодекс уже в першій половині поточного року. Тим часом, якщо відкликати документ, і розпочати розробляти його з нуля, Кабміну навряд чи удасться в оголошений ним термін провести податкову реформу.

Отже, виконання кількаразово висловлюваного побажання президента щодо створення наступного бюджету на новій податковій базі в чергове буде перенесено. З іншого боку, якщо писати проект "з чистого листа", спроба укластися в зазначений термін свідомо приречена на невдачу: розробити настільки серйозний документ, так ще й провести його через парламент за кілька місяців нереально, вважають експерти.

Проте у цілому, якщо абстрагуватися від термінів ухвалення документа, ідея його переробки позитивно оцінюється спостерігачами. На думку незалежних аналітиків (у тому числі західних), незважаючи на низку позитивних моментів (на зразок зниження ставок, скасування деяких пільг), у цілому ухвалений у другому читанні Податковий кодекс - крок назад у порівнянні з чинним законодавством.

Крім термінів, суперечності між Мінекономікою та урядом у цілому існують і на рівні податкових ставок. Валерій Хорошковський пропонує свій варіант знижених ставок податків, при цьому визнаючи, що економічні наслідки від їх застосування до кінця ще не перелічені. "Потрібно знизити ставку прибуткового податку, установивши її на рівні не більш 15%. Якщо ми прагнемо в європейське співтовариство, то повинні знизити ПДВ до 14-16"%, - заявив міністр.

Кабмін же, нагадаємо, має намір знизити податок на прибуток з 30% до 20%, ПДВ - з 20% до 15%, максимальну ставку прибуткового податку - з 40% до 20%. Утім, тільки для зниження ставок кодекс ухвалювати необов'язково: досить корекції діючих законів. Інші деталі передбачуваних ініціатив, як уряду, так і конкретно Мінекономіки поки що не розголошуються - за умови, що вони взагалі розроблялися.

Варто взяти до уваги думку низки аналітиків, що вважають, що розбіжності з приводу Податкового кодексу усередині уряду виходять за рамки дискусії переважно економічного характеру.

Нагадаємо, віце-прем'єр-міністр, міністр фінансів Микола Азаров, ще очолюючи Державну податкову адміністрацію, брав участь у роботі над Податковим кодексом. У грудні минулого року він висловився за ухвалення ПК у 2003 році.

Експерт Міжнародного інституту порівняльного аналізу Артем Біденко в коментарі "Контексту" погодився з тим, що в поданому в парламент варіанті Податковий кодекс недосконалий. Проте при цьому експерт відзначив, що заяви Хорошковського про необхідність відкликати його на доробку свідчать про існування протиріч між представниками різних ФПГ у коаліційному уряді. "Миколу Азарова пов'язують з певною частиною донецької групи. Валерія Хорошковського, у свою чергу, вважають близьким до народного депутата, вихідця з Дніпропетровська Віктора Пінчука", - підкреслив експерт.

Спостерігачі вважають, що протиріччя між ключовими фігурами Кабінету Міністрів були закладені вже на стадії формування складу уряду. Як відзначив у коментарі "Контексту" директор Центру соціальних досліджень "Софія" Володимир Лупаций, в Україні не вдалося зжити практику існування декількох центрів впливу на уряд. "Кабмін Януковича сформувався внаслідок досягнення ситуативного компромісу між президентом і основними політико-економічними групами. Тому уряд працює за принципом картельної форми взаємодії. Ця форма співпраці нестабільна за визначенням і постійно тяжіє до виходу з рівноваги", - вважає аналітик.

Сам Валерій Хорошковський у згаданому інтерв'ю підкреслив, що працюючи в Кабінеті Міністрів, він прагнув почувати себе "вільною людиною". "Нинішній уряд коаліційний. Це означає, що фактично ми тут відстоюємо інтереси як Кабміну, так і всіх політичних сил, завдяки яким обіймаємо ці крісла", - заявив міністр економіки.

У той же час, Артем Біденко відзначив відсутність розбіжностей між міністрами у випадках, коли йдеться про взаємини України з міжнародними організаціями. "І з питання вступу до СОТ, і в знятті претензій FATF до України чиновники уряду Януковича діяли злагоджено. Я допускаю існування деяких нерозголошених домовленостей, спрямованих на загальне поліпшення іміджу влади", - відзначив аналітик. На думку пана Біденка, досягти такої погодженості з "внутрішньоукраїнських" питань виявилося значно важче.

Спостерігачі відзначають, що прем'єр-міністр до останнього моменту не поспішав з публічною підтримкою будь-якої зі сторін конфлікту. Артем Біденко вважає, що "з перших днів роботи уряду Янукович передав макроекономічні питання у відання Миколи Азарова і Валерія Хорошковського, сконцентрувавши свою увагу на проблемах важкої промисловості, вугільної галузі і на вирішенні проблем з міжнародними структурами, зокрема з FATF. У той же час, голова Кабміну сьогодні не може дозволити собі привселюдно схвалити точку зору, тому що це може призвести до розколу в уряді", - підкреслив аналітик.

Однак сьогодні Віктор Янукович висловився за формування держбюджету на 2004 рік на основі нового Податкового кодексу. Можна припустити, що прем'єр усе-таки буде наполягати на якнайшвидшому ухваленні Податкового кодексу, що зробити у випадку повернення документа на доопрацювання буде складно, практично неможливо.

Разом з тим, Артем Біденко прогнозує, що дискусія навколо ПК не зайде занадто далеко і проблема буде вирішена, але вже в іншому форматі. "Питання, пов'язані з ухваленням Податкового кодексу в тій чи іншій редакції зачіпають інтереси широких кіл істеблішменту - від представників бізнесу до політиків. Тому від особистих позицій Миколи Азарова і Валерія Хорошковського залежить небагато. Основне значення буде мати інше: чиї аргументи залучать більший лобістський потенціал". При цьому більш близькими до економічних реалій експерт вважає позицію міністра Хорошковського. Утім, перший віце-прем'єр Азаров "має більш сильні повноваження й вплив, тому ймовірно переможе його точка зору", - вважає пан Біденко.

Директор Центру соціальних досліджень "Софія" Володимир Лупаций вважає, що ситуація, коли виконавча влада фактично "розщеплена", характерна для пострадянських країн. "В Україні відсутня чітка ієрархія влади, існує відразу кілька виконавчих вертикалей, що, якоюсь мірою, є автономними системами. У результаті, уряд працює в режимі асоціації",- відзначив пан Лупаций.

На думку аналітиків, якщо Кабінет Міністрів і надалі буде становити собою конгломерат різноманітних бізнес-політичних інтересів і домовленостей ФПГ, процес досягнення єдності поглядів в уряді буде вкрай непростим.