У фокусі – люди. Ключові проєкти "Фундації Кредобанку" та їхній внесок у відновлення країни
Повномасштабна війна триває, однак вже зараз важливо робити кроки для відновлення країни. Одним з інструментів впливу на цей процес є соціальна відповідальність. Саме тому бізнес в Україні, зокрема і фінансові установи, дедалі частіше інтегрують соціальні проєкти у свої стратегії розвитку.
Благодійна організація "Благодійний фонд "Фундація Кредобанку" розпочала роботу напередодні повномасштабного вторгнення – в часи, коли гуманітарні потреби зростали щодня, а швидке кризове реагування стало пріоритетним завданням. З часом банк визначив ключові напрями соціальної допомоги й почав системно розширювати інвестиції в програми, критично важливі для відновлення країни: освіту, фінансову грамотність, підтримку жінок і реабілітацію ветеранів.
Про те, як формуються такі рішення та які результати соціальні програми мають на практиці, представники Кредобанку та БО "Фундація Кредобанку" розповіли в інтерв'ю "Економічній правді".
– З чого фактично почалася історія БО "Фундація Кредобанку"?
Член правління Кредобанку та наглядової ради БО "Фундація Кредобанку" Павел Войтунік: Ми постійно підтримували благодійні ініціативи. З часом зрозуміли, що потрібна стала структура, яка дозволить реалізовувати ці дії стратегічно та системно. Відповідно так з'явилася Благодійна організація "Благодійний фонд "Фундація Кредобанку".
Голова БО "Фундація Кредобанку" Соломія Говоруха: Початок діяльності фонду припав на повномасштабне вторгнення росії. Перші півроку ми реагували на нагальні потреби людей.
Спільний з банком проєкт "Кредо-прихисток" у Львові, став відповіддю на потік українців, які були вимушені покинути свої домівки: співробітники банку працювали як волонтери цілодобово. Одночасно в прихистку могли зупинитися до 50 людей. Уже за пів року через нього пройшли понад 800 жінок та дітей, які рятувалися від війни. Згодом робота була структурована й переведена у більш системний формат.
Влітку 2022-го ми запустили ініціативу "Сміливість бути поруч", аби підтримати дітей вимушено переміщених осіб перед початком навчального року. З грошей, що надійшли з продажу на благодійному аукціоні постерів із дитячими малюнками, вдалося закупити понад 1000 наповнених шкільних наплічників для першокласників із родин ВПО.
Так ми визначили ключові напрями своєї роботи – допомагати дітям, учням, молоді й розвивати платформу фінансової грамотності. Згодом зосередили увагу на окремих напрямах: діти й підлітки у фокусі через фінансову освіту, жінки – через програми фінансової незалежності, ветерани та постраждалі від війни – через медичну й ментальну реабілітацію.
У нас небагато людей у штаті – п'ятеро. Але є банк, волонтери й партнери. Тому кожен напрям оформлений як тривала програма з визначеними цілями. За перші три роки роботи БО "Фундація Кредобанку" реалізувала понад 100 благодійних ініціатив на суму більше ніж 18 млн грн.
– Фінансова грамотність часто звучить як модний термін. У чому практичний сенс ваших програм для українців?
Соломія Говоруха: Ми будуємо екосистему, а не один курс.
Перше – вчителі. З 2023 року ми працюємо з педагогами Львова. Разом з Центром професійного розвитку вчителів та міським департаментом освіти Львова проводимо тренінги, конкурс авторських уроків.
Друге – школи. Ми починали у 2023-му з 28 шкіл, нині – понад 100 шкіл Львова. Разом з підприємцями та волонтерами банку проводимо зустрічі, які відвідали понад 10 тисяч учнів. У межах Global Money Week наші волонтери – серед яких працівники Кредобанку – прочитали понад 80 уроків фінансової та платіжної грамотності у 90+ школах міста – від базових тем "що таке гроші" до платіжної безпеки онлайн.
Фінансова грамотність із цього року – обов'язковий предмет для 8-класників. Ми підготували програму з фокусом на реальні життєві ситуації: кредит і його види, "покупка частинами", ризики мікрофінансових організацій.
Третє – підлітки, які хочуть більшого. Випустили книжку "Правильно про фінанси" – це 28 тем, які пояснюють дітям і батькам, як працюють гроші. Є конкурс бізнес-ідей, що з локального виріс до всеукраїнського – торік подалося понад 240 команд підлітків. Провели вже дві конференції "Бізнес для молоді", які зібрали понад 1500 учнів.
Також БО "Фундація Кредобанку" долучилась до Всеукраїнської інформаційної кампанії НБУ #ШахрайГудбай, записавши серію відеолекцій про платіжну безпеку, які доступні онлайн. Паралельно зростає частка діджиталу: короткі відеоуроки, вебінари, інтерактивні матеріали роблять фінансову освіту доступною для підлітків з будь-якого куточка країни.
Фінансова грамотність необхідна в повсякденному житті. Діти вже в початковій школі зіштовхуються з оплатами через термінали – знання потрібні змалку. Тому робимо акцент на практичних навичках, а не лише теорії.
– Пане Павле, чому саме фінансова освіта та підтримка жінок увійшли до пріоритетних напрямів соціальної відповідальності банку?
Член правління Кредобанку та наглядової ради БО "Фундація Кредобанку" Павел Войтунік: Соціальна відповідальність інтегрована в роботу банку, адже вона стосується довгострокового впливу, який організація здійснює на середовище, в якому працює. Насамперед ми зосереджуємося на дітях і молоді через освітні проєкти у сфері фінансів, підприємництва та сучасних компетенцій. Цьогоріч ми розширили це коло й запустили безоплатну програму для жінок, що сприяють їхній фінансовій незалежності. Разом із Project Foundation створили онлайн-курс "Розраховуй на себе".
Соломія Говоруха: Так. Ми планували залучити 10 тисяч учасниць, а зареєструвалося вже понад 15 тисяч. Жінки приходять із дуже конкретними запитами: вийти з боргів, знайти додатковий дохід, навчитися планувати сімейний бюджет. І "Фундація Кредобанку" їх підтримує. Пройти навчання можуть жінки віком від 18 років. Двомісячна програма охоплює шлях від базових заощаджень і кредитів до інвестицій та психології грошей.
– Інший ваш великий блок діяльності – реабілітація та підтримка ветеранів. Що саме робить БО "Фундація Кредобанку" в цій сфері?
Павел Войтунік: За наявними оцінками, понад 50 тисяч людей може потребувати протезування. Наша участь у цій сфері – це спосіб підтримати військових, які повертаються до повсякденного життя.
Соломія Говоруха: Ми співпрацюємо з Superhumans Center з 2023 року. За цей час банк і фонд надали фінансову підтримку Центру на понад 10 млн грн. Частина з цих коштів пішла на створення навчального класу для лікарів-реабілітологів, систему очищення води для клініки та медичне обладнання, зокрема на закупівлю сучасної анестезіологічної станції для складних операцій. Торік це дало змогу провести понад тисячу операцій.
Ми також профінансували видання книги "Суперлюди. Технології незламності" про травми, реабілітацію та протезування на основі експертизи Superhumans Center. Завдяки підтримці Українського інституту книги вона потрапила в бібліотеки по всій країні.
З Unbroken працюємо у сфері ментального здоров'я: підтримуємо тілесно-орієнтовану терапію при ПТСР. Лише минулого року на ці цілі спрямували 1,5 млн грн, що дозволило надати психологічну допомогу 740 пацієнтам із травмами війни, а цього року – це вже понад 500.
Окремий інклюзивний проєкт, на якому ми також зосередили увагу, – мультфільм "Лелека Тадей". Це історія лелеки, який втратив кінцівку й завдяки турботі дітей отримав протез та здолав ворога. З ним ми відвідали 123 львівські садочки разом із педагогами й психологами, щоб підтримати інклюзивний підхід і пояснити дітям особливості життя людей із протезами.
– Обсяг роботи справді значний. Що саме дозволяє тримати цей масштаб?
Павел Войтунік: Синергія банку, БО "Фундація Кредобанку" та волонтерів. У 2025 році ми зафіксували близько 60 активних волонтерів – працівників Кредобанку. Вони беруть участь у Global Money Week та відвідують школи по всій Україні й допомагають реалізовувати освітні та гуманітарні проєкти. Люди долучаються на добровільних засадах, відповідно до власної мотивації та можливостей.
З боку банку – це системна фінансова й організаційна підтримка. Цьогоріч на CSR та "Фундацію Кредобанку" ми спрямували 20 мільйонів гривень, ще понад 7 мільйонів – допомога від PKO Bank Polski та його фундації. Цей рівень ми плануємо зберегти на 2026 рік, бо бачимо реальний соціальний ефект.
Для нас важливо не лише фінансування. Ми обираємо ініціативи, спрямовані на практичну підтримку – у сфері освіти, підприємництва та реабілітації. Саме тому розраховуємо на партнерства, які допомагають масштабувати наші дії по всій Україні.
– Які ви бачите пріоритети "Фундації Кредобанку" на 2026 рік?
Соломія Говоруха: Наші три опори – експертність, партнерство, системність. Далі будемо масштабувати освітні програми через онлайн-курси й короткі відео з фінграмотності для школярів і вчителів. Продовжимо конкурс бізнес-ідей і конференції "Бізнес для молоді".
Пріоритет – жінки та жіноче підприємництво. Проаналізуємо найзатребуваніші теми курсу, зробимо великий підсумковий захід і нові формати підтримки. У медичному напрямі зосередимося на ментальній реабілітації разом з Unbroken та інвестиціях в обладнання для Superhumans.
Щоб усе це втілити, найбільше потрібні комунікація і партнерства. Важливо, щоб люди знали про можливості долучення – батьки, учні, педагоги, жінки, підприємці. Інформаційна підтримка й колаборації з державними інституціями, бізнес-спільнотами та фундаціями відкривають нам шлях до ширшої аудиторії по всій Україні.
Павел Войтунік: Наступного року плануємо розвивати міжнародну співпрацю у сферах освіти, підприємництва молоді та підтримки жінок. Ми переконані, що партнерство з європейськими інституціями дозволить нам ефективніше реалізовувати соціальні ініціативи банку й "Фундації Кредобанку". Ми бачимо великий потенціал у взаємодії з акціонером PKO Bank Polski та його благодійним фондом, а також їхніми партнерами.
Ми розглядаємо перспективу подальшого розвитку БО "Фундація Кредобанку" як майданчика для взаємодії фінансового, освітнього та соціального секторів. Віримо, що поєднання експертизи й співпраці допомагає досягати стабільних результатів.