Знижки на одяг, електроніку та побутову техніку: як в Україні готуються до чорної п’ятниці
Традиційно похмурий листопад світові маркетологи зуміли перетворити з періоду підготовки до "зимової сплячки" на свято консюмеризму. Продавці електроніки, побутової техніки, одягу та інших товарів завішують вітрини та банери сайтів оголошеннями про розпродажі та вигідні акції. Так бізнес заохочує людей, зокрема українців, долучитися до шопінгу.
Цьогорічна чорна п’ятниця припала на 29 листопада, однак часто акції тривають весь тиждень і навіть довше. Це дозволяє знизити ажіотаж і дати покупцям більше часу на роздуми.
Як з’явився "всесвітній день розпродажу" та про що варто пам’ятати, аби чорна п'ятниця пройшла вдало?
Історія виникнення чорної п’ятниці
Традиція проводити розпродажі товарів в останню п'ятницю листопада виникла в США. У класичному значенні термін "чорна п'ятниця" почали використовувати в американській роздрібній торгівлі із середини минулого століття.
У четвертий четвер листопада в Сполучених Штатах відзначають День подяки, на який багато працівників отримують оплачувану відпустку. Оскільки люди залишаються вдома, роздрібні торговці почали знижувати ціни на товари, щоб заохочувати їх проводити час у магазинах.
Також у США поширена традиція дарувати подарунки на Різдво, тож напередодні 25 грудня американці традиційно влаштовують великий святковий шопінг. Ранній початок розпродажів у чорну п’ятницю є відповіддю на тенденції поведінки споживачів, які збільшують кількість покупок напередодні свят.
"Знижки повинні вартувати того, щоб вистрибнути з ліжка й побігти до магазину, можливо, навіть трохи почекати в черзі", – розповідала NBC News професор маркетингу в Школі Уортонського університету Барбара Кан.
Роздрібні продавці змагалися один з одним за те, хто швидше відкриється в чорну п’ятницю. Згодом чорна п’ятниця перетворилася на п’ятиденні шопінг-вихідні: починаючи з Дня подяки і закінчуючи кіберпонеділком (перший понеділок після чорної п'ятниці, коли знижки діють в онлайн-магазинах).
"Раніше вихідні на День подяки були початком сезону покупок, але тепер ми дивимося на це як на половину шляху. Чорна п’ятниця та кіберпонеділок – це характерні події, які посідають дуже важливе місце для споживачів та роздрібних торговців, але в ширшому контексті більш тривалого сезону покупок", – пояснювала віцепрезидентка Національної федерації роздрібної торгівлі з аналізу промисловості та споживачів Кетрін Каллен.
За її словами, ранній початок розпродажів у чорну п’ятницю є відповіддю на останні тенденції поведінки споживачів. Роздрібні торговці відповідно відкоригували свої розклади після того, як побачили значне збільшення кількості покупок напередодні свят.
В Україну чорна п’ятниця прийшла значно пізніше – у 2013 році. За словами бренд-менеджера Rozetka Андрія Ковалевського, тоді їх компанія була однією з перших, хто почав популяризувати цю американську традицію.
В онлайн-маркетплейсі Hotline.ua вперше зміну сезонності та зміщення акценту з грудня на листопад побачили у 2017 році. Надалі цей тренд посилювався, розповіла директорка з маркетингу та продажів Hotline.ua Вікторія Ніколаєва.
Як маркетплейси готуються до чорної п’ятниці
В Україні чорна п’ятниця – не єдиний пік продажів у листопаді, зазначають у Hotline.ua. Є кілька таких пікових днів: День холостяка (11 листопада), понеділок перед чорною п'ятницею і власне чорна п'ятниця та кіберпонеділок.
На Hotline.ua, де безпосередньо не продають товари, але дають можливість покупцю порівняти їх, теж готуються до масштабного розпродажу, додатково позначаючи товари із знижками.
Hotline.ua не є учасником ланцюжка руху грошей, тож його менеджери не можуть сказати, скільки їх користувачів здійснили покупки після переходу на сторінки магазинів. Разом з тим у період чорної п’ятниці кількість переходів із сторінок Hotline.ua на сторінки магазинів зростає в кілька разів.
Примітно, що на Hotline.finance на період чорної п’ятниці обіцяють покупцям знижки до 30%.
На Rozetka алгоритм підготовки до чорної п’ятниці інший. Компанія проводить переговори з постачальниками щодо максимально можливих знижок, переглядає залишки на складах, щоб виявити позиції, на які потрібно робити найбільші дисконти, готує промокампанії.
Компанія також збільшує кількість співробітників на складах, у магазинах та в доставці. "Уже багато років чорна п'ятниця – це не один день, а тиждень чи навіть два. Продажі протягом тижня в середньому зростають у два-три рази порівняно з попереднім тижнем", – зазначив Ковалевський.
Як українці ставляться до чорної п’ятниці
Напередодні чорної п’ятниці Rakuten Viber провів опитування серед понад 30 тис. українців. Результати показали, що 83% не планують покупок на чорну пʼятницю, а 64% пояснили, що не вірять у знижки і ніколи не купують у цей день.
Лише 4% опитаних планують купувати навіть більше, ніж у 2023 році. Для порівняння: у 2023 році 66% українців не планували робити покупки на чорну п’ятницю.
Ті, хто планують шопінг, найчастіше збираються купувати одяг, взуття, їжу, алкоголь та гаджети.
У 2023 році вподобання українців були схожими. Тоді найчастіше купували техніку та електроніку (27% від замовлень), одяг та взуття (13%), товари для дому та саду (11%), розповідали в маркетинговій компанії "Admitad Україна".
У Приватбанку підрахували, що торік в чорну п'ятницю українці здійснили 1,6 млн придбань у категорії "Одяг і взуття" і 560 тис. замовлень у категорії "Смартфони та комп’ютери".
У 2023 році до чорної пʼятниці кількість продажів на Rozetka збільшилася на 50% порівняно з періодом до розпродажу, а середня кількість замовлень від одного покупця зросла на 10%.
Які товари найчастіше можна придбати із знижкою в чорну п’ятницю
Перелік товарів, на які діють найбільші знижки під час чорної п’ятниці, щороку змінюється, каже бренд-менеджер Rozetka. У 2024 році в цей список потрапили побутова техніка та електроніка (зокрема ноутбуки), одяг та взуття, косметика, зарядні станції, павербанки, алкоголь, товари для спорту та кавомашини.
У Hotline.ua кажуть, що в цей період традиційно зростає попит на смартфони, ігрові приставки, ноутбуки, смартгодинники, телевізори та навушники. Разом з цим, наприклад, на продукцію Apple реальні знижки ніколи не сягають понад 5%.
Водночас один з великих українських банків на період чорної п’ятниці пропонує своїм клієнтам 10-відсоткову знижку на товари Apple.
Великі знижки можна "впіймати" на дитячі товари. Наприклад, конструктор LEGO можна купити за ціною, удвічі нижчою за середню.
Загалом тенденція така, що на товари, які найчастіше планують купувати українці, і діють найбільші знижки.
Як підготуватися до чорної п’ятниці
Тим, хто планує влаштовувати шопінг у чорну п’ятницю, варто заздалегідь підготуватися, щоб не потрапити на гачок чорних маркетологів, які лише імітують знижки.
Ніколаєва з Hotline.ua радить заздалегідь скласти список покупок та порівняти ціни на товари: "Обов'язково перегляньте графік динаміки цін та впевніться, що перед сезоном знижок не було підняття цін на бажаний товар".
Інтернет-магазини часто вдаються до хитрощів: спершу завищують ціни, щоб потім "знизити" їх під виглядом розпродажу. Крім відстеження цін вручну, можна скористатися спеціальними розширеннями для сайтів. Наприклад, для сайту Rozetka є розширення для Google Chrome UA Price Tracker.
Воно показує графік цін упродовж кількох останніх місяців. На сторінці товару відображаються дата зміни ціни та її динаміка (зростання чи падіння).
Ніколаєва також радить прочитати відгуки про магазин і не робити попередню оплату в магазинах із суперечливими відгуками. До цього ж закликають українців і в Міністерстві внутрішніх справ.
Оскільки на чорну п’ятницю часто купують більш дорогі товари (побутову техніку чи електроніку), ніж зазвичай, то варто продумати, що саме потрібно купити, додають у Rozetka.
"Можливо, хтось давно мріяв оновити холодильник чи ноутбук. Чорна п'ятниця – саме той період, коли потрібно це зробити. За нашими спостереженнями та дослідженнями, більшість українців оновлюють техніку саме в цей період", – зазначив Ковалевський.