Українська правда

Як запобігти знищенню Мінфіном спрощеної системи оподаткування?

Як вирішити проблему розмитого трактування ознак трудових відносин для ФОПів

Україна в жовтні 2024 року черговий раз підписала Меморандум з Міжнародним валютним фондом про економічну та фінансову політику, який з боку України був скріплений підписами Президента, Прем’єр міністра, Голови Верховної Ради та Міністра фінансів.

У Меморандумі приділено значну увагу спрощеній системі оподаткування, зокрема зазначено, що Україна буде прагнути "зробити економічно недоцільним використання системи спрощеного оподаткування для переведення правової бази трудових відносин у цивільно-правову площину".

Але цю цілком позитивну ініціативу з Меморандуму Мінфін за своїм звичаєм спотворив, і виклав низку вкрай негативних пунктів у Національній Стратегії Доходів. Зокрема, це такі контрпродуктивні пункти:

  • повне виключення юридичних осіб зі спрощеної системи

  • запровадження РРО для всіх груп ФОП,

  • запровадження товарного обліку для всіх груп ФОП,

  • перехід на ПДВ після досягнення обороту 1 млн грн у поточному році

  • ліквідація спрощеної системи для аграріїв

  • відкриття банківської таємниці, можливість арешту рахунків та майна підприємців без рішення суду.

Тож попри світовій досвід та очевидний причинно-наслідковий зв'язок ерозії податків на працю та відсутності на цей час в Україні чітких критеріїв трудових відносин – Мінфін замість пропозицій по їх впровадженню – пропонує по суті перетворити спрощену систему на загальну.

В той час як рішення проблеми, зазначеної у Меморандумі з МВФ – вже кілька років як готове: спільно напрацьований аналітичними центрами, бізнес-асоціаціями та депутатами законопроєкт 5054-1 передбачає все необхідне для виконання пункту Меморандуму.

Міжнародний досвід та ситуація в Україні

Традиційно, в міжнародній практиці чітко розділені дві категорії працівників: особи, які працюють за трудовим договором, та самозайняті особи, які працюють за цивільно-правовими/господарськими договорами. Критерії трудових відносин визначені у Рекомендації про трудове правовідношення №198 Міжнародної організації праці (МОП) та імплементовані або на рівні законодавства, або у доктрині/судовій практиці країн світу.

Запропоновані норми у законопроєкті 5054-1 не є новацією. Це стала міжнародна практика (США, Великобританії, Австралії), яка також запроваджує чіткі ознаки трудових відносин (принцип презумпції наявності трудових відносин полягає у тому, що в Кодексі законів про працю встановлюються ознаки трудових відносин, при співпадінні яких - робота вважається такою, що виконується, а послуги є такими, що надаються) в межах трудових відносин, незалежно від назви та виду договірних відносин між сторонами.

У такому випадку, при співпадінні певної кількості критеріїв сторони зобов’язані укласти трудовий договір.

В Україні визначення та ознак трудових відносин на рівні закону ще досі не було. Але це зовсім не означає, що їх не існувало в принципі. Звісно, визначення та ознаки трудових відносин є в будь-яких підручниках з трудового права, відомі студентам-майбутнім правникам і інспекторам Держпраці.

Більше того, вони активно використовуються в судовій практиці. Наприклад, тільки в останніх Постановах суду у справі №200/929/19-а, у справі №560/407/19 та у справі №300/2156/19 Верховний Суд застосував Рекомендацію №198 МОП та відповідні ознаки. Але чіткої інструкції / нормативної бази, як користуватись цими ознаками – не має, тобто зараз Держпраці можуть привязатись до будь якої ознаки з Рекомендацій, на власний розсуд, і застосувати до підприємства значні штрафні санкції.

Як вирішити цю проблему в Україні?

Законопроєкт №5054-1 пропонує врегулювати на законодавчому рівні принцип презумпції наявності трудових відносин. Тобто, якщо співпадуть більшість з семи критеріїв – тільки тоді перевіряючий орган може звернутись до суду і спробувати перекваліфікувати такого ФОП у найманого працівника. Відповідно якщо співпадає 1 чи 2 чи 3 критерії – то до такого ФОП не може бути питань у перевіряючих органів – він справжній фрилансер.

Позитив такої законодавчо закріпленої норми у тому, що вона прибирає дискрецію в трактуванні Рекомендацій МОП під час проведення судових засідань.

У законопроєкті №5054-1 зазначені такі ознаки наявності трудових відносин:

 особисте виконання особою роботи за конкретною кваліфікацією, професією, посадою за дорученням та під контролем особи, в інтересах якої виконуються роботи;

- здійснення регулювання процесу праці, що носить постійний характер;

- виконання роботи на визначеному або погодженому з особою, в інтересах якої виконується робота, з дотриманням встановлених нею правил внутрішнього трудового розпорядку;

- організація умов праці, зокрема, надання засобів виробництва, забезпечується особою, в інтересах якої виконується робота;

- систематична виплата особі, яка виконує роботу, винагороди у грошовій та / або натуральній формі;

- встановлення особою, в інтересах якої виконується робота, тривалості робочого часу та часу відпочинку;

- відшкодування поїздок та інших фінансових витрат, пов’язаних з виконанням роботи, особою, в інтересах якої виконується робота.

Ці критерії трудових відносин виглядають цілком логічними і відповідають світовій практиці, їх впровадження допоможе чітко виявляти схеми «ФОП замість найму» і дозволить виконати відповідний пункт Меморандуму з МВФ.

На думку аналітичних центрів та бізнес асоціацій - проєкт №5054-1 містить лише кілька недоліків, які необхідно виправити до другого читання: а) уніфікувати критерії трудових відносин для юридичних та фізичних осіб-підприємців, привести їх до шести критеріїв з семи; б) доповнити повноваження інспекції з праці правом звернення до суду щодо критеріїв трудових відносин.

Сподіваємося, що народні депутати врахують пропозиції експертів та бізнес-спільноти і ближчим часом приймуть проєкт №5054-1, зосередившись на потрібних нормах для мінімізації зловживань великого бізнесу і відкинувши шкідливі пропозиції Мінфіну щодо "килимових бомбардувань" мікро- та малого бізнесу.

Також вкрай важливим є продовження та завершення судової реформи, забезпечення верховенства права в Україні, щоб цей та інші закони працювали якнайкраще.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.