Від медицини до транспорту: як бізнес використовував ШІ у 2024
У цьому році ми спостерігали справжній бум запитів від українських компаній щодо залучення можливостей ШІ в робочі процеси. Від аналітики юридичних документів і пришвидшення роботи кол-центрів до виводу компаній у нові ніші — у поточному році на запит українських компаній ми інтегрували ШІ в ланцюги рішень для завдань широкого діапазону.
В B2B-сегменті у 2024 ми мали 24 успішних проєкти, впроваджених на запит від українських компаній. Для порівняння у 2023 — цей показник дорівнював 7.
Після пікового інтересу, як правило, приходить фаза стабілізації, а потім спад. Але наразі можна прогнозувати, що запит на ШІ у сфері бізнесу, який ми спостерігаємо у 2024, буде зростати. Фактично, ми маємо ситуацію, коли власники компаній відчувають потенціал і залучають фахівців, щоб знайти як цей потенціал максимально реалізувати для розвитку своїх команд і досягнення бізнес-цілей.
ШІ-помічники для малого бізнесу та в процесах великих компаній
Найбільш активно у 2024 український бізнес інтегрував у свої процеси ШІ-помічників. Так, наприклад, для малого бізнесу ШІ створив нові можливості для тисяч виробників, які беруть участь у тендерах на онлайн-майданчику електронних торгів SmartTender.
На сьогодні майданчик обʼєднує понад 110 тисяч користувачів і штучний інтелект суттєво пришвидшив для учасників підготовку документації для участі в тендерах.
Якщо раніше для подачі заявки для участі в тендері учасникам потрібно було моніторити оголошення і готувати вручну всі зазначені в оголошенні документи, то тепер частину роботи перебрав на себе ШІ-помічник. ШІ-помічник юриста за 2 хвилин аналізує тисячі відкритих тендерів, виділяє основні вимоги в тендері та параметри й одразу повідомляє компанію-виробника про відповідність вимогам тендера.
ШІ визначає найбільш перспективні тендери з урахуванням ринкової ситуації, аналізує ціни конкурентів, допомагає розробити ефективну стратегію участі. Окрім цього, ШІ-помічник формує потрібні файли, підтягує їх із бази та знижує ризик помилок. Особа, відповідальна в компанії за підготовку документації в тендерах (як правило, це юрист) отримує все необхідне для підготовки заявки. Це дає змогу зекономити час на підготовці документів до тендеру, подати якісну заявку, уникнути помилок, вивільнити час працівників на інші завдання.
За аналогічним принципом, коли ШІ забирає на себе рутину і вивільняє час для персоналу, у поточному році почали працювати ШІ-рішення в різних сферах: від фінансів до управління ресурсами та роботи з персоналом.
У 2024 ШІ успішно інтегрувався і в процеси системних компаній, які продовжують цифрову трансформацію і рішення із ШІ є одним з елементів у комплексі впроваджень. Серед знакових прикладів Фонд «Повернись живим», команда якого проводить чисельні складні процеси і прозорість, точність, оперативність є принципово важливою.
Тут ми створили спеціальний тип ШІ-помічника для автоматизації введення даних, що дає можливість обробляти до 70 тисяч документів щомісяця.
Ще одним прикладом є постачальник електроенергії YASNO, де ШІ — помічник щодня аналізує понад 200 тендерних заявок. А команда мережі АЗС WOG використовує ШІ для аналізу ринку, Епіцентр — щоб відстежувати ціни конкурентів та бачити статистику.
Ми бачимо і попит з боку транспортних компаній. Наприклад, штучний інтелект у логістиці допомагає автоматизувати підготовку та обробку документів, значно скорочуючи час і мінімізуючи помилки.
Системи з розпізнаванням тексту (OCR) дозволяють автоматично зчитувати інформацію з накладних, рахунків, митних декларацій та інших документів. Є у нас кейси, коли ШІ допомагає автоматично генерувати стандартні документи, аналізувати відповідність даних і інтегрувати їх у внутрішні системи компанії для подальшої обробки. Це підвищує ефективність операцій і дозволяє зосередитися на стратегічних завданнях.
ШІ в промисловості та військовій сфері
В індустріальному секторі, автоматизацію якого ми супроводжуємо більше 30 років, впровдження ШІ у 2024 відбувається здебільшого в процесах роботи управлінських команд та як елемент роботи логіста, юриста, відділів збуту та маркетингу.
У частині процесів на виробництвах у поточному році ми бачимо впровадження переважно зрілих, комплексних цифрових рішень, мета яких здебільшого полягає в якісному моніторингу обладнання, виявленні на ранніх етапах потенціальних поломок, формування рекомендацій щодо ремонтів на випередження.
Окремо я хотів би відзначити військову галузь. У 2024 ШІ інтегрований у роботу БпЛА, розвідку, використовується в процесах логістики та інші. З’явилися цікаві стартапи щодо розмінування. Звернення до нашої команди від виробників БпЛА свідчать, що ця сфера почала переходити на новий етап, який умовно можна було б назвати — систематизація процесів.
Так, ми бачимо, що виробники, які у 2022 активно почали виробництво в терміновому режимі наразі потребують рішень для легкого ведення обліку, замовлення компонентів, керування залишками, складом та інші. Це спонукало нас спростити деякі наші продукти, адаптувати під потреби цієї дуже важливої для країни й нас категорії користувачів.
Окрім цього, ШІ застосовується в комплексах рішень для управлінської роботи. Наприклад, у забезпеченні роботи бухгалтерії. Наша команда MASTER співпрацює з військовими частинами й допомагає посилити автоматизацію процесів обліку матеріально-технічних активів.
В одному з модулів бухгалтерського програмного комплексу інтегрований ШІ-асистент, який допомагає користувачу оперативно знайти необхідну інформацію. Це лише один із прикладів того як ШІ впевнено та в різних аспектах активно інтегрувався в рутинні процеси компаній та організацій військової сфери.
Перспективи та ШІ в державній стратегії
Поточний рік був важливий і тим, що восени представники держави визначили як пріоритет для країни розвиток інновацій і оголосили про намір спільно з провідними компаніями створити Національну ШІ-Стратегію та програму інвестування в дослідження та розробку AI-рішень.
Мінцифри говорить про амбітну мету: до 2030 року Україна має увійти до топ-3 країн світу за рівнем розробки та впровадження рішень на основі штучного інтелекту в державному управлінні, цифрових послугах та ключових секторах економіки.
Це є сильний сигнал і маркер того, що попереду може відбуватися ще більш інтенсивний розвиток АІ-рішень. По-перше, у секторі державних послуг використання ШІ може суттєво розширитися в наступні 2-3 роки, що за принципом сполучених сфер сприятиме розвитку темпам напрацювання рішень у країні загалом.
А по-друге, пріоритетність цієї сфери для держави сприятиме формуванню тих регуляторних рамок, які залишатимуть розробникам простір для розвитку. Мінцифри озвучив важливі для галузі завдання, серед яких: створити найкраще у світі правове середовище для розвитку ШІ, досягти зростання ШІ-стартапів мінімум на 50 % щорічно, розвивати статус держави, де працює найбільша кількість AI-розробників / спеціалістів у Європі.
Тож можна прогнозувати подальше інтенсивне розширення сфер і темпів використання ШІ в приватному та державному секторах у найближчі кілька років. Сподіваюся, що для цих завдань на момент впроваджень ми зможемо зберегти й розвинути кадрову базу й налагодити стабільну підготовку нових фахівців, які забезпечуватимуть досягнення цілей, сформованих бізнесом, суспільством і державою.