Українська правда
другий щорічний захід про інвестиції

Сила взаємодії: як локальні зв’язки роблять глобальний бізнес драйвером відновлення

У 2024 році діяльність Кока-Кола сприяла приросту ВВП України на 19,1 млрд грн і створенню понад 30 тис. робочих місць — дослідження

Коли я замислююся про роль бізнесу в Україні сьогодні, то перш за все на думку спадає відповідальність. Повномасштабна війна стала випробуванням для всієї економіки: логістичні ланцюги руйнуються, підприємства закриваються або вимушено скорочують операції. У цих умовах особливо значущим є внесок тих, хто не лише продовжує працювати, а й інвестує у розвиток, створює робочі місця, підтримує суміжні галузі та місцеві громади.

Саме тому Кока-Кола ініціювала дослідження соціально-економічного впливу нашої діяльності. Його провела міжнародна дослідницька компанія Steward Redqueen (Нідерланди) на основі макроекономічних показників України за 2024 рік. Результати дослідження допомагають нам краще зрозуміти власну роль в економіці та суспільстві країни в умовах війни.

Методологія з українським корінням

Методологія дослідження має цікаве інтелектуальне коріння. Вона спирається на підхід social accounting matrix — "матрицю соціального обліку", розроблену нобелівським лауреатом, американським економістом українського походження Василем Леонтьєвим. Інший нобелівський лауреат, Саймон (Шимон) Кузнець, що суттєво вплинув на формування теорії ВВП, без якої сьогодні неможливо уявити аналіз соціально-економічних процесів, — здобував освіту в Рівному та Харкові.

Ці факти нагадують нам, наскільки глибоким і органічним є внесок нашої країни у світову економічну думку. Тепер інтелектуальні здобутки вчених з України допомагають об'єктивно вимірювати вплив бізнесу на розвиток багатьох країн, де Кока-Кола здійснює аналогічні дослідження.

Як локальні закупівлі підсилюють економіку

Згідно з результатами аналізу, у 2024 році діяльність Кока-Кола сприяла збільшенню ВВП України на 19,1 млрд грн. Цей показник охоплює не лише прямий внесок компанії, а й ширший економічний вплив, який виникає завдяки великій мережі постачальників і партнерів. Кожна гривня доданої вартості, створена безпосередньо Кока-Кола, генерує ще десять у суміжних сферах — передусім у торгівлі, промисловості, транспорті, бізнес-послугах, державному секторі та сільському господарстві.

Як виглядає цей процес на практиці? Щоб готова продукція потрапила до споживача, компанія закуповує широкий спектр матеріалів: від цукру для виробництва напоїв — до скла, алюмінію та картону для тари. Коли продукція вирушає в торгові точки, до роботи долучаються логістичні оператори, перевізники, склади, а в самих магазинах — продавці, касири, мерчендайзери.

72% від усього бюджету закупівель спрямовує Кока-Кола українським постачальникам. Це не просто локалізація, а взаємний розвиток: ми зростаємо завдяки українському бізнесу, а він — завдяки нам.

Вплив на ринок праці

Не менш відчутним є ефект від діяльності Кока-Кола для ринку праці. Дослідники порахували, що у 2024 році по всьому ланцюгу вартості компанія сприяла створенню 31 700 робочих місць. Одне пряме робоче місце в Кока-Кола підтримує ще 25 у суміжних сферах економіки. У вимірі зарплат це дорівнює 5,4 млрд грн або близько 0,2% від загального фонду оплати праці в країні.

Кожне збережене робоче місце сьогодні — акт стійкості. Це люди, які не виїхали, не втратили опору і продовжують працювати заради розвитку країни.

Діяльність Кока-Кола також допомогла сформувати 8,1 млрд грн податкових надходжень — близько 0,5% усіх податків у держбюджеті. До цієї суми входять не лише прямі податки компанії, а й ПДВ від продажів напоїв та податкові платежі постачальників і партнерів.

Соціальна місія Кока-Кола під час війни

Проте за всіма економічними показниками стоять люди і ми віримо, що саме люди сьогодні — найголовніше. Коли країна проходить через такі складні випробування як нині, обов'язок бізнесу — підтримувати тих, хто поруч і найбільше потребує допомоги.

Саме тому з початку повномасштабного вторгнення соціальні проєкти Кока-Кола трансформувалися та постійно адаптуються до актуальних потреб. Із лютого 2022 року Система компаній Кока-Кола разом із Фундацією Кока-Кола спрямували близько 40 млн дол. США на гуманітарну допомогу, відновлення інфраструктури та підтримку родин наших працівників.

Ніхто з нас ніколи не забуде перші місяці повномасштабної війни, коли ситуація вимагала негайних дій: допомогти тим, хто опинився у дорозі, без дому, без базових речей. Тоді Кока-Кола закупила для центрів ВПО 5000 спальних комплектів і доставила постраждалим 70 000 продуктових наборів, великі обсяги бутильованої води та напоїв.

Як ми допомагаємо громадам вистояти

Згодом стало очевидно, що підтримка має виходити на якісно інший рівень. Ми зосередили зусилля на довгострокових рішеннях, що зміцнюють громади та допомагають вистояти попри удари ворога по критичній інфраструктурі.

Серед ключових соціальних проєктів, які реалізували Система компаній Кока-Кола спільно із Фундацією Кока-Кола з 2022 року:

  • фінансування відбудови зруйнованого дитячого садка у Богданівці Київської області;
  • передача 105 мобільних котелень для лікарень, шкіл і житлових будинків по всій Україні;
  • 54 потужні генератори для громад;
  • відновлення стабільного доступу до чистої питної води у південних і східних областях, зокрема будівництво нової свердловини у Чорнобаївській громаді;
  • допомога фермерським домогосподарствам, що постраждали від бойових дій.

Про силу відповідального бізнесу

Я часто замислююся над тим, якою буде Україна після війни: скільки часу знадобиться на відновлення, які галузі зростатимуть найшвидше, що ми зуміємо залишити наступним поколінням. І щоразу повертаюся до простої думки: майбутнє залежить від наших дій сьогодні.

Україні потрібні партнери, які не сходять із дистанції під час кризи. Бізнеси, що глибоко інтегровані в економіку країни, допомагають їй вистояти та рухатися вперед. Переконана, що відповідальний бізнес має силу змінювати країну — і ми, в Кока-Кола, й надалі будемо робити свій внесок у стійкість суспільства та розвиток економіки.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.