Українська правда

Біомаса – не панацея

Чого навчають теплові проєкти в Луцьку і Тернополі.

Чимало українських міст оновлюють теплові мережі за підтримки міжнародних партнерів. Це стратегічно важливо: старі труби й котли – це втрати тепла, зайві витрати, залежність від газу та неефективне господарювання. Коли ж ідеться про конкретні приклади, виявляється, що гроші – ще не гарантія результату.

Два міста – два підходи

Фахівці громадської організації "Екодія" та міжнародної мережі CEE Bankwatch Network дослідили стан виконання таких проєктів у Луцьку і Тернополі. Обидва міста отримали фінансову підтримку від Європейського банку реконструкції та розвитку (ЄБРР) і донорських фондів на модернізацію систем централізованого теплопостачання, зробивши ставку на біомасу як ключове джерело тепла.

У Луцьку перша фаза проєкту вже завершилася за підтримки ЄБРР, Фонду чистих технологій і Фонду E5P. Там встановили біокотел на 5 МВт, замінили понад 8 км теплових мереж, встановили 210 індивідуальних теплових пунктів і впровадили систему дистанційного управління процесом теплопостачання SCADA.

Загальний обсяг фінансування становив близько 16,2 млн євро. Наразі плануються заходи з подальшої модернізації системи теплопостачання міста, зокрема установка трьох біокотлів різної потужності в співпраці з ЄБРР, ПРООН та Swedfund. Луцьк регулярно звітує про хід робіт і загалом цей проєкт цілком справедливо можна вважати прикладом відповідального та відкритого підходу.

У Тернополі ситуація значно складніша. Попри загальний бюджет понад 21 млн євро, низка ключових заходів досі не реалізована: біокотел не встановлений, система SCADA не запущена, деяке обладнання не введене в експлуатацію, реалізація частини заходів перенесена на 2025-2027 роки.

Водночас місцева влада відмовилася надати громадськості детальну інформацію про хід реалізації проєкту, посилаючись на воєнний стан. Така закритість ускладнює громадський контроль і знижує рівень довіри до процесу модернізації.

Біомаса – не універсальне рішення

Перехід від газу до біомаси виглядає обґрунтованим: він дозволяє зменшити вартість опалення та скоротити викиди парникових газів. Однак такий підхід пов’язаний з ризиками, які часто залишаються поза увагою на етапі планування.

По-перше, в Україні немає обов’язкової сертифікації біомаси, а отже, немає гарантії відповідального використання ресурсу. Це створює ризики для екосистем і може викликати додаткове навантаження на ліси.

По-друге, в Україні відсутні механізми, які б гарантували сталу логістику, екологічну перевірку постачальників або звітність. Усе це робить ставку лише на біомасу як один вид палива вразливою, особливо – в умовах воєнного стану.

Що потрібно змінити

Біомаса може залишатися одним з елементів комплексної модернізації міських систем теплопостачання поряд з ремонтом теплотрас, модернізацією котелень, встановленням індивідуальних теплових пунктів і термомодернізацією будівель.

Також слід розглядати можливість та доцільність використання в системах теплопостачання інших, більш екологічних видів відновлюваної енергії, таких як сонячні теплові колектори і теплові насоси. Крім того, міжнародні фінансові установи мають стимулювати запровадження стандартів сталості біомаси, звітності та залучення громад до процесу ухвалення рішень.

Досвід Луцька і Тернополя показує: ставка лише на біомасу – це ризик. Згідно з директивами ЄС про відновлювану енергію 2018 та 2023 років, біомаса, що застосовується в централізованих системах, повинна відповідати чітким критеріям скорочення викидів парникових газів та енергоефективності.

Без прозорої сертифікації, контролю постачання і сталого підходу біомаса не може вважатися гарантовано безпечною альтернативою. Вона може бути частиною системи разом з іншими технологіями і чіткими правилами. Комплексний підхід має стати стандартом для модернізації систем теплопостачання в Україні.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
біопаливо екологія ЄС ЄБРР