Чи можлива японська модель економіки в Україні?
Мати партнера-японця — мрія кожного підприємця. На яких принципах базується японська бізнес-культура?
Кожна країна є унікальна, кожна повинна мати власне бачення. Україна — не виняток. Приклад Японії може нас добре навчити, як робити це правильно, оскільки свого часу вона запозичила у світу достатньо багато.
Але кожного разу, коли в руках японців опинявся чужий досвід, філософські вчення або технологічні знання інших країн, вони трансформували їх через власний світогляд та бачення, і тільки потім завдяки цьому досягали успіху.
"Навіть найзаповітніші мрії для України мають грунтуватися на чітких розрахунках та уявленнях"
Ми маємо мріяти настільки широко і настільки високо, наскільки це можливо. Але водночас ми маємо чітко розуміти, що будь-яка неосяжна мета повинна ґрунтуватися на чіткому фундаменті наших уявлень про те, хто ми, що ми можемо, чого хочемо і які в нас для цього є ресурси.
Проводити ось таку межу між мрією і реальністю треба обов’язково на основі приземленного аналізу того, чим саме ми можемо бути цікаві, для чого нам взагалі інтеграція у світове економіку і світове товариство, і де наше місто у цій політиці.
Ким ми хочемо там бути? Якщо дамо відповіді і сформулюємо спочатку цю заявлену мету, то далі можемо зрозуміти, якими ресурсами цього можливо досягти. Відтак ми одразу приземлило наші повітряні замки до реальності і почнемо рухатися.
Це складна синергія ідеального і реального, але без цього не зможемо зрушити з місця.
"Японці починали не з економіки. Вони починали з соціального капіталу"
Збереження соціального капіталу — перший крок, який зробив японський народ для економічного відновлення після війни. Для цього вони зберегли імператора, як символ нації, уособлення надії, опори та впевненості, що давало б поштовх гуртуватися та невтомно працювати над відновленням країни.
А наступним кроком стало те, що вони переінсталювали правила гри згідно своїх цінностей та глибинних ідей, і вже на основі цього розпочали власний економічний шлях.
"Ще до Другої світової війни у японців сформувалася потужна довіра, яка зберігається дотепер і на якій будується успіх всієї країни"
Крім глибоких цінностей та культури, для японців дуже важлива довіра. Якщо немає довіри, то немає сенсу щось створювати чи будувати — це все одно розвалиться. Ще до того, як у них сталася війна, тут вже були закладені культура та етика бізнесу, які сьогодні є легендарними у всьому світі.
До прикладу, сьогодні мати партнера-японця — це мрія абсолютно кожного свідомого підприємця, бо працюючи з ними, можна бути завжди певними, що все буде сплачено і доставлено вчасно.
Японці надзвичайно ретельні і надійні партнери у цьому питанні, які терпіти не можуть судових спорів чи невиконаних зобов’язань. Вони живуть на фундаменті довіри і ця довіра в японському суспільстві зберігається дотепер.
Це не означає, що немає критики чи протестів, але поведінка урядових структур, підприємців, як і поведінка самих громадян, відбувається на основі чесної, порядної взаємодії, на розумінні своїх зобов’язань і рівня своєї відповідальності.
"Українці — нація дуже кмітливих. Це те, що можна і треба використати для побудови проєкту майбутньої України"
Англійське слово "smart" дуже влучно описує портрет нашого народу. Безліч подій, які сталися впродовж нашої історії, постійно демонстрували, що українцям дуже притаманна ось ця кмітливість.
Не просто розум, не просто мудрість, а саме кмітливість. Це одна із наших визначальних рис, яку ми можемо легко прослідкувати в розрізі всього нашого історичного минулого.
Що б не сталося, наскільки б складним не було наше становище, ми завжди щось вигадаємо і знайдемо рішення у дуже неочевидний спосіб, якого ніхто від нас не очікує.
"Україні важливо грати в глобальну світову гру і робити в ній ставку не лише на ЄС та США, але і на Азію"
Нам потрібно вибудовувати присутність в Азії, але робити це послідовно і з дуже чітким баченням того, що ми маємо стати для них надійним другом. Це системна, глибока, фундаментальна і довгострокова робота, на яку треба направляти ресурси, щоб почати грати глобально і стратегічно.
До речі, продовольство — досить несподівана і неочікувана річ, яку ми можемо запропонувати Азії, бо питання забезпечення їжею стоїть тут дуже гостро, оскільки населення росте шаленими темпами.
Але перш за все, вони мають бачити, що ми надійні партнери і не маємо схильностей до незрозумілих чи підозрілих моделей ведення справ. Якщо так станеться і ми дійсно будемо присутні на цьому ринку, то почуватимемо себе дуже надійно і матимемо ключ до великих можливостей для України.
"Діалоги про майбутнє" — це проєкт CEO Club Ukraine, що спрямований на кристалізацію і переосмислення ключових ідей, наративів і стратегій розвитку України у різних сферах. У розмовах з провідними інтелектуалами, політиками, громадськими діячами, підприємцями та експертами, формуються обриси візії нової України та шлях до її реалізації.