Українська правда

Як зміняться вимоги до ввезення гуманітарної допомоги з 1 грудня

Новий порядок оформлення гуманітарної допомоги: що зміниться для волонтерів?

Усюди, де є людина, є можливість для доброти, колись мудро зауважив Сенека. Ці слова знаходять нові підтвердження крізь роки та епохи. Однак у світі вічних істин норми законів є відображенням потреб та викликів, що постійно змінюються.

Зміни в порядку оформлення гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану є спробою вирішити проблеми зловживань. При цьому важливо не ускладнити діяльність благодійних фондів та не уповільнити доставку допомоги.

З 1 грудня набирає чинності "Порядок пропуску та обліку гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану", затверджений постановою Кабміну №953.

Цей порядок визначатиме механізм визнання товарів гуманітарною допомогою, пропуску через митний кордон України та митного оформлення, отримання, надання, розподілу і контролю за цільовим використанням гуманітарної допомоги, що ввозиться на митну територію України.

Постанова запроваджує облік гуманітарної допомоги за допомогою веб-платформи "Автоматизована система реєстрації гуманітарної допомоги". Організації, які ввозять гуманітарну допомогу, подаватимуть публічні звіти щодо її отримання та цільового використання. Скасовуються гарантійні листи.

Як працюватиме новий порядок

На період дії воєнного стану зберігається декларативний принцип визнання товарів гуманітарною допомогою. Отже, не потрібно буде звертатися до спеціально уповноважених державних органів з питань гуманітарної допомоги та проходити процедуру визнання допомоги гуманітарною, як це було в мирні часи.

Формування і подання декларації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою, здійснюються в електронній формі

  • через єдиний державний інформаційний веб-портал "Єдине вікно для міжнародної торгівлі" або
  • через автоматизовану систему реєстрації гуманітарної допомоги або
  • у паперовій формі в пункті пропуску через державний кордон України.

З використанням автоматизованої системи здійснюються:

  • реєстрація отримувача в Єдиному реєстрі;
  • внесення інформації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою;
  • формування/подання інвентаризаційного опису гуманітарної допомоги;
  • формування/подання звіту про наявність і розподіл гуманітарної допомоги.

Перед початком декларування товарів отримувач вносить інформацію про такі товари до автоматизованої системи. Переліку гуманітарних товарів автоматично присвоюється унікальний код гуманітарної допомоги.

Внесення інформації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою, до автоматизованої системи та присвоєння унікального коду гуманітарної допомоги засвідчує факт визнання товарів гуманітарною допомогою.

Пропуск гуманітарної допомоги через митний кордон України та її митне оформлення здійснюються в пунктах пропуску без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності шляхом подання декларації. Подання декларації без унікального коду не допускається.

Ввезення гуманітарної допомоги на територію України за декларацією дозволяється протягом 30 календарних днів з дати її створення. За якість та безпеку гуманітарної допомоги відповідає отримувач. Внесення змін до декларації можливе лише до подання її митному органу в пункті пропуску.

Крім того, постанова передбачає порядок звітування отримувачів гуманітарної допомоги до повного її розподілу. Там також прописані випадки, у яких необхідно подавати інвентаризаційний опис отриманої гуманітарної допомоги.

Задекларована гуманітарна допомога, щодо якої не поданий звіт протягом 90 календарних днів з дати внесення інформації про митне оформлення допомоги, буде вважатися такою, що використана не за цільовим призначенням.

При цьому отримувачі, крім тих, що утримуються за кошти держбюджету та бюджетів місцевих органів влади, втрачають статус отримувача гуманітарної допомоги без можливості повторної реєстрації протягом наступних пів року.

Контролюють цільове використання Нацсоцслужба, податкові та правоохоронні органи. Моніторить дані щодо гуманітарної допомоги також Нацсоцслужба.

Замість висновків

Перспективи та потенційні проблеми нового порядку поки що перебувають в полі припущень. Поза зоною регулювання – волонтери-фізособи, які працюють за рамками благодійних фондів та організацій (юридичних осіб). Коли мова йде про міжнародне передавання товарів, фізосіб як волонтерів держава не розглядає.

Необхідність звітування отримувачами гуманітарної допомоги є додатковим навантаженням, яке вимагає часу та зусиль. Однак тільки співпраця державних органів, гуманітарних організацій та волонтерів дозволить вирішити непрості завдання, пов’язані з наданням гуманітарної допомоги тим, хто її потребує.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
законодавство уряд