Українська правда

Про війну дронів, Starlink та майбутніх 30-річних генералів

PROMOTED. Сьогоднішня війна - це не війна стрілецької зброї. Це - війна електроніки, цифрових технологій та трохи заліза.

У контексті цього хочу поділитись кейсом нашої компанії, що є одним із 5 найбільших інтернет-провайдерів країни, як ми допомагаємо виграти цю війну.

1) Налаштовуємо Starlink для ЗСУ

Оскільки наша головна компетенція - це зв’язок, то деякі з наших фахівців відправились на передову, аби налаштовувати там інтернет від Ілона Маска, бо в цих умовах це єдиний можливий зв’язок, яким можна забезпечити наших захисників.

Уявіть солдата, який йде, а на ньому 15 кг лише обладнання для цього зв'язку.  

І от нещадовано один з таких наших співробітників поділився враженнями: "Україна може виграти війну дронами, старлінками та вмотивованими майбутніми 30-річними генералами". 

2) Ми стали хабом допомоги для усіх постраждалих провайдерів на сході країни

У нас багато партнерів серед маленьких і великих інтернет-провайдерів на сході України - у Краматорську, Слов’янську, Лисичанську.

Всі вони мали дві проблеми:

  1. Як перемістити на захід своїх співробітників і їхні родини;
  2. Як транспортувати своє обладнання та автопаркінг у найближче безпечне місце, звідки вони могли б швидко повернутись для відновлення зв’язку, як тільки територія знову стане під контроль України .

Тож, на кілька місяців наш офіс став тим самим безпечним місцем, де всі ці провайдери зупинялись і жили разом із сім’ями, а всі паркувальні майданчики, які були нам доступні, були заповнені їхніми авто й технікою.

3) Приєднались до кібервійськ

Інша частина співробітників, яка залишилась в тилу, приєдналась до кібервійськ ЗСУ.

Це - і відновлення стратегічних інтернет-ресурсів , і блокування пабліків з пропагандою рф, і відбиття атак ботів. 

4) Забезпечувати зв’язком навіть боржників та екс-клієнтів

Ми прийняли рішення, що з лютого по травень наших абонентів з мінусом на рахунку ми будемо забезпечувати  сталим інтернет-зв’язком на швидкості 10 Мбіт/с. 

ЇЇ цілком вистачає для будь-якої роботи. 

Крім того "Фрегат" безкоштовно забезпечував зв'язком навіть своїх колишніх абонентів, у яких вдома залишився кабель і можна було його під’єднати.

Однак ми звернулися до всіх абонентів із проханням: "Якщо можете, будь ласка, продовжуйте платити. Так ми зможемо забезпечувати зв’язоком усіх, хто не має такої можливості". 

Так, за перші кілька місяців війни ми втратили майже 30% платежів, але це дрібниці порівняно з тим, що люди мали безперебійний зв’язок у складний час. Зараз ми вийшли вже на 10% втрат. 

Навіть коли люди потроху знову почали платити, ми все одно залишили для боржників доступ до інтернету, проте вже на швидкості 2 Мбіт/с. 

Уперше таку практику "Фрегат" реалізував під час ковіду. Але люди досить швидко звикають до гарного, тож після першої хвилі вдячності за безкоштовний портал почали з'являтися коментарі на кшталт: "А чого так мало? Чому лише 2 Мбіт/с?!" 

Проте ми не ображалися, просто продовжували робити своє. Нашою головною метою було створити нову "гігієну безпеки"  –  навіть у незвичайних умовах сформувати в абонентів відчуття захищеності. 

5) Під’єднували під прильотами

"Фрегат" – найбільший інтернет-провайдер у місті та один із п’яти найбільших у країні. Це приблизно 200 тис. абонентів у Дніпрі, Дніпропетровській і Полтавській областях, а також у Києві, Запоріжжі, Черкасах. 

Звісно, що відключення бодай-де призведе до паніки, на кшталт блокування кредитних лімітів "Привату".

Ситуація з бучанським напрямком у березні, коли рф влучили в магістральну оптику та захопили територію, якою пролягали кабелі – це підтвердила. 

Коли в частини великих провайдерів просто пропав доступ до Telegram і форуми заповнилися коментарями на кшталт: "Ну все, почалось!" 

Тоді нашим адмінам, які  працювали майже без сну та перебудували альтернативні маршрути, за декілька днів вдалося відновити зв’язок. А головне –  зберегти емоційну цілісність користувачів. 

Це було принципове завдання. Аби користувачі відчували: щоб не трапилося, зв’язок у них є. Це як "Банкомати працюють і видають готівку – отже, усе ще не так погано". 

Ще була паливна криза, коли всією командою шукали талони "по всім знайомим", аби монтажники могли налагоджувати зв'язок після прильотів. 

А оскільки покриття "Фрегату" у містах досить велике, то практично кожен прильот пошкоджує лінії зв’язку чи об’єкти з обладнанням. Наша команда завжди приступає до відновлення, як тільки отримає дозвіл на роботи від ДСНС. 

Так, після попадання в район заводу ЮМЗ у Дніпрі, ще декілька годин  продовжувалася детонація, а наші монтажники серед ночі й під вибухи відновлювали мережі на вулиці Робочій, що зовсім поруч. Ми не могли дозволити, щоб у такий момент у людей не було інтернету. Адже у них шок і паніка, вони постійно на зв’язку з близькими.

До цього в Кременчуці ми так само відновлювали зруйновані мережі відразу після вибухів. Тож, фактично ми – четверта машина, що приїжджає після поліції, ДСНС та карети швидкої на місце обстрілу. 

6) Автопарк для ЗСУ

Сьогоднішня війна - це також війна не танків, а саме мобільних позашляховиків.

Але вік життя авто на лінії фронту - від сили місяць. А виконують вони і медичну, і логістичну місії, допомагають нашим захисникам бути оперативними. 

Тому ми за півроку забезпечили захисників на 15 млн грн автопарком, а також бронежилетами, кулями, аптечками та радіозв’язком.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.