Українська правда

Цифрова трансформація бізнесу: коли починати?

Що таке цифровізація і навіщо вона потрібна українському бізнесу? Хто може її впровадити і що повинна зробити для цього компанія-замовник?

Цифрові зміни набирають обертів у світі.

Технології, які раніше використовували лише великі компанії, вже доступні малому та середньому бізнесу.

Це означає, що шанси виправдати очікування клієнтів, яких глобальний світ привчив швидко та зручно отримувати послуги онлайн, тепер у всіх однакові.

Наприклад, модель економіки спільної участі, якою керуються BlaBlaCar, OLX чи Airbnb, збільшує конкуренцію і навіть витісняє з ринку провідні світові компанії.

Український бізнес ще не дуже відчуває вплив глобальної цифровізації, але йому варто про це задуматися. Завтра може бути пізно. З чого почати?

Починати цифрову трансформацію потрібно з питання "навіщо?". Хоча відповідь здається очевидною, багато вітчизняних компаній проводять зміни більше для PR, ніж для підвищення якості надання послуг. Така псевдотрансформація означає перекладання керівництвом компанії провідної ролі на підрозділи маркетингу.

На підготовчому етапі переходу до цифрової трансформації компанії необхідно  проаналізувати зовнішнє середовище для розуміння наявних технологій, регуляторних обмежень у галузі та потенційних цифрових партнерів.

Проблемні зони та зони зростання компанії, де цифрові інструменти можуть бути найбільш корисними, виявить внутрішній аудит. Крім того, необхідно оцінити ІТ-інфраструктуру, інвестиційні можливості та компетенцію.

План та стратегія дій — наступний крок до успішної цифровізації. Остання зазвичай розробляється в рамках загальної стратегії компанії і візії її розвитку.

Однак існують винятки, коли цифрова трансформація призводить до зміни бізнес-моделі і, відповідно, коригування стратегії розвитку компанії загалом. Наприклад, переведення банком більшості сервісів в онлайн або диверсифікація каналів доставки контенту телеканалами — з "аналога" в "цифру", з телевізора в інтернет.

Люди з новими навичками допоможуть компанії впровадити нові цифрові інструменти та рішення, адже вони мають нестандартний набір компетенцій.

Щоб залучити й утримати таких працівників, необхідно перебудувати роботу HR-департаменту — там повинні розуміти принципи роботи з ІТ-спеціалістами. Крім того, HR-спеціаліст повинен розбиратися в гнучких методах розробки та вміти балансувати такі методи із загальною ієрархічною структурою компанії.

Прискорити цифровізацію також допоможуть хороші умови праці і мотивація ІТ-талантів: гнучкий графік, цифрове робоче місце, проектна робота, зниження бюрократичних процедур, виділення 10-20% робочого часу на власні розробки для компанії, навчання і розвиток співробітників.[BANNER1]

Це не означає, що компанії потрібні лише ІТ-фахівці. Вони не зможуть замінити усіх, тому багато професій трансформується. У 21 столітті вміння працювати з цифровими інструментами знадобиться майже кожному співробітнику.

Зміна звичок та поведінки працівників — складний і тривалий процес, але, як писав класик бізнес-літератури Пітер Друкер, "культура їсть стратегію на сніданок". Він мав на увазі, що компанія досягне успіху у випадку формування цифрової культури вже зараз. Для розуміння наведу кілька її принципів.

Перший — digital by default: використання цифрових інструментів замість аналогових всюди, де це можливо.

Другий — забезпечення якості та своєчасності зібраних даних, оцифрування максимальної кількості процедур і процесів.

Третій — fail fast, fail cheap, тобто культивування експериментування і сприйняття невдалих результатів експериментів як джерела досвіду.

Четвертий — заохочення ухвалення співробітниками самостійних швидких рішень.

П'ятий — забезпечення гнучкості та швидкої адаптації бізнес-процесів до радикальних змін зовнішнього середовища.

Шостий — прискорення і здешевлення реалізації цифрових проектів завдяки залученню зовнішніх підрядників.

На останньому пункті варто зупинитися окремо.

Справді, придбання рішення у великих розробників програмного забезпечення — Microsoft або Schneider — простіший та дешевший шлях проведення трансформації, ніж створення власних цифрових платформ та інструментів.

Основні мінуси — в можливих обмеженнях налаштування таких продуктів для потреб бізнесу та у відсутності можливості інтеграції з іншими системами.

Цифровізація бізнесу мусить починатися з чіткого розуміння її мети. Вона повинна формалізуватися у стратегії та плані дій і реалізовуватися командою людей, що володіють необхідними компетенціями та навичками. А формування цифрової культури можна починати вже сьогодні.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
менеджмент бізнес ІТ