Українська правда

Перевірити авто чи перевізника: як відкриті дані економлять час та гроші

Публікація набору даних щодо перевізників на національному порталі data.gov.ua стала передумовою для появи додаткових сервісів. Далі буде.

Відкриття даних — це великі можливості для громадян і бізнесу.

Маючи доступ до інформації, компанії можуть краще планувати свою діяльність та оптимізувати витрати, а користувачі — ухвалювати обґрунтовані рішення.

Оприлюднення даних про міський транспорт та зареєстровані транспортні засоби вже почало змінювати життя українців.

Дані про перевізників

У 2018 році суспільство сколихнули ДТП за участю перевізників на Миколаївщині, Житомирщині та Київщині. Однією з ключових причин трагедій стали нелегальні перевезення пасажирів. Припускається, що лише на Київщині понад 2 тис автобусів працюють нелегально. Близько 40% перевезень перебувають у тіні.

Донедавна пасажири не могли перевірити, чи користуються вони легальними послугами. Усе змінилося після відкриття даних ліцензій транспортних засобів на перевезення пасажирів та вантажів і створення сервісу "Кабінет перевізника".

Відтоді лише за номером транспортного засобу за лічені секунди можна перевірити будь-якого перевізника на наявність однієї із 42 794 ліцензій в Україні. Особливо актуально це для міжміських та міжобласних перевезень. Не дивно, що лише за перші місяці роботи сервісу ним скористалося понад 58 тис людей.

Публікація набору даних щодо перевізників на національному порталі data.gov.ua стала передумовою для появи додаткових сервісів. Наприклад, Opendatabot став першим стартапом, що реалізував можливість лише за фотографією номера маршрутки через Messenger, Telegram чи Viber встановити її легальність.

Це ефективний сервіс для контролю. Він містить дані про перевізника, наявність і строк дії його ліцензії, транспортний засіб, маршрути, дозволи та штрафи.

Можливість убезпечити себе отримав і бізнес. Зокрема, логістичні компанії отримали доступ до достовірної інформації про контрагентів, з якими працюють.

Експедиторські фірми часто наймають автомобіль для перевезення, який потім зникає разом з вантажем. Тепер такої проблеми можна уникнути завдяки можливості оперативно перевірити, кому буде довірено вантаж.

Відкриті дані дозволяють посилювати контроль за безпекою перевезення пасажирів, покращувати ефективність ведення бізнесу та економити гроші.[BANNER1]

Дані про маршрути

У сфері автобусних перевезень в країні працює близько 20 тис компаній, які обслуговують понад 100 млн пасажирів щороку. Недавно Міністерство інфраструктури оприлюднило інформацію щодо тисяч міжнародних та міжобласних маршрутів і дозволів на їхнє обслуговування.

Поєднання цих наборів даних стало основою для створення інтерактивної мапи "Мережа автобусних маршрутів", що показує автобусні сполучення між містами в Україні та за кордоном, а також розклад руху автобусів і проміжні зупинки.

Тільки за тиждень після запуску мапи нею скористалися 33 тис громадян. Завдяки карті чиновники можуть бачити найбільш конкурентні напрямки і ті, де сполучення недостатнє. Бізнесу проект дозволяє отримати детальну інформацію про ринок, щоб планувати підприємницьку діяльність і шукати нові можливості для росту.

Після запуску мапи міністерство констатує збільшення кількості звернень пасажирів, представників автостанцій та органів влади щодо недобросовісного виконання перевізниками вимог законодавства чи умов перевезень.

За допомогою відкритих даних громадяни разом з владою можуть наполягати на здійсненні перевезень добросовісними компаніями, які отримали всі документи.

Дані про авто і власників

Однією з найпопулярніших послуг сервісних центрів МВС є реєстрація автомобілів. Лише за 2017 рік було здійснено понад 1,5 млн реєстраційних операцій. Ми бачимо попит не лише на саму послугу, а й на дані про реєстрацію автомобілів, адже вони показують поведінку та уподобання споживачів.

У серпні 2018 року Головний сервісний центр МВС опублікував набір відомостей про транспортні засоби та їхніх власників, який став найбільш затребуваним. На національному порталі відкритих даних його переглядали майже 105 тис разів.

Дані про реєстрацію авто показують реальний стан українського авторинку. Закономірності продажів певних брендів визначають ключові тенденції та приховані можливості. Відкриті дані зменшують перешкоди й інформаційну асиметрію на ринку та надають рівні умови для всіх його учасників.

Один з редакторів порталу про електромобілі та гібридні авто розказав, що тільки після публікації даних зміг отримати достовірну інформацію про кількість зареєстрованих електромобілів в Україні та визначити потенціал цього ринку.

Користь від відкриття цих даних мають не тільки продавці транспорту. Ця інформація важлива і для компаній, що ремонтують авто і продають запчастини.

Здебільшого це малий бізнес, який не може заплатити за дорогі маркетингові дослідження. Тепер він отримав можливість безкоштовно аналізувати, на яких авто їздять його потенційні клієнти і планувати закупівлю деталей.

Оприлюднення реєстраційних даних стало корисним і для звичайних користувачів. Texty запустили проект, який дозволяє регулювати параметри пошуку інформації за допомогою фільтрів. Сервісом скористалися понад 150 тис українців.

Opendatabot поєднав дані з іншими наборами і створив сервіс, що дозволяє дізнатися місце та час реєстрації авто і рік його виробництва лише за номером автомобіля, якщо той був зареєстрований починаючи з січня 2013 року.

Бот доступний у Messenger, Viber, Telegram та Skype. Він видає інформацію за кілька секунд. У такий спосіб пройшли перевірку майже 800 тис автомобілів.

Попит на відкриття даних про транспорт лише зростатиме. Їх вплив на якість, безпеку та комфорт транспортної сфери України уже відчутний. Серед найбільш затребуваних даних — рух громадського транспорту в реальному часі, якість доріг та якість перевезень на національному рівні. Далі буде.

Співавтор — Олексій Вискуб, перший заступник голови Державного агентства з питань електронного урядування

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
інформація транспорт