Українська правда

Чим займається колегія АМКУ?

Що і як повинна робити колегія АМКУ, яка розглядає скарги стосовно публічних закупівель? Про це багато говорять, але мало знають.

Останнім часом постійно лунають розмови про те, що і як повинна робити колегія АМКУ, яка розглядає скарги щодо публічних закупівель.

Однак часто ці розмови далекі від розуміння того, що таке колегія АМКУ і які у неї повноваження.

Цей текст буде про те, яким обов'язком нас наділив законодавець, ухваливши відповідні закони.

За законом "Про публічні закупівлі", пункт 14 статті 1, Антимонопольний комітет України визначений органом оскарження.

Пункт 3 статті 8 закону "Про публічні закупівлі" визначає:

"Антимонопольний комітет України як орган оскарження з метою неупередженого та ефективного захисту прав та законних інтересів осіб, пов'язаних з участю у процедурах закупівлі, утворює постійно діючу адміністративну колегію (колегії) з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель.

Рішення постійно діючої адміністративної колегії (колегій) приймаються від імені Антимонопольного комітету України".

При цьому стаття 12-1 закону "Про Антимонопольний комітет України" визначає порядок утворення і діяльності колегіальних органів Антимонопольного комітету України, а саме: "Постійно діючі адміністративні колегії Антимонопольного комітету України утворюються Антимонопольним комітетом України з числа державних уповноважених Антимонопольного комітету України у складі трьох осіб.

Постійно діючу адміністративну колегію очолює перший заступник або заступник голови Антимонопольного комітету України".

Отже, органом, який уповноважений законом для розгляду скарг, є постійно діюча адміністративна колегія АМКУ з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, далі для зручності сприйняття — колегія.

Стаття 18 закону говорить, що після розміщення скарги суб'єктом оскарження в електронній системі закупівель скарга автоматично вноситься до реєстру скарг і формується її реєстраційна картка. Скарга разом з карткою в день розміщення автоматично оприлюднюється на порталі уповноваженого органу.

Після внесення до реєстру скарга із супровідними документами та її реєстраційна картка автоматично надсилаються органу оскарження та замовнику. Відповідно до частини 2 пункту 6 статті 18 закону, строк розгляду скарги органом оскарження становить 15 робочих днів з дати початку її розгляду.

Ми зобов'язані розглянути всі скарги, які автоматично надійшли в кабінет органу оскарження в системі ProZorro. Отже, це не наше право, це наш обов'язок, який покладений на нас відповідно до закону. Допоки я є державним уповноваженим АМКУ та вхожу до складу колегії, я зобов'язана розглядати скарги.

Ми також не встановлюємо, що саме повинні закуповувати замовники, це їх право відповідно до закону, ми розглядаємо тільки скарги, які до нас надходять.

Далі — наша вічна тема про "блокування". Чому пишу в лапках? Тому що ми не блокуємо процедури, вони автоматично призупиняються системою. Так, набагато зручніше шукати когось, хто винен, але треба говорити правду.

У пункті 7 статті 18 закону сказано: "У разі прийняття скарги до розгляду електронна система закупівель автоматично призупиняє початок електронного аукціону та не оприлюднює договір про закупівлю і звіт про результати проведення процедури закупівлі.

Замовнику забороняється вчиняти будь-які дії та приймати будь-які рішення щодо закупівлі, у тому числі укладення договору про закупівлю, крім дій, спрямованих на усунення порушень, зазначених у скарзі.

У разі усунення замовником порушень, зазначених у скарзі, замовник протягом одного робочого дня з моменту усунення порушення повинен повідомити про це орган оскарження та розмістити в електронній системі підтвердження".

Автоматично призупиняє система. Ще раз: система ProZorro автоматично призупиняє перебіг закупівлі до розгляду скарги. Тепер резюмуємо.

Етап перший. Протягом трьох робочих днів колегія АМКУ зобов'язана або ухвалити рішення про прийняття скарги до розгляду, якщо скарга відповідає статті 18 закону, або ухвалити рішення про залишення скарги без розгляду, якщо скарга не відповідає зазначеній статті.

На цьому етапі ми перевіряємо тільки відповідність статті 18 закону.

Це означає, що повинні бути дотримані строки подання скарги та вимоги до неї, які передбачені в цій статті, наприклад, обґрунтування порушених прав скаржника, підстави подання скарги, найменування замовника та процедури закупівлі, вимоги скаржника — оскаржує він дії чи бездіяльність замовника.

А от чи відповідає все написане в скарзі тому, що є у процедурі закупівлі та зазначено в тендерній документації, ми перевіряємо тільки на другому етапі, коли розглядаємо скарги по суті. Цю процедуру передбачає закон. Таких скарг у день може бути як тридцять, так п‘ятдесят і більше.

Етап другий. Колегія зобов'язана розглянути по суті всі скарги, які були прийняті до розгляду, протягом 15 робочих днів. Тільки уявіть, що є спір, який вирішується протягом п'ятнадцяти робочих днів. Не думаю, що ви зможете щось знайти. Ми перевіряємо те, що написано у скарзі, і те, що є в процедурі закупівлі.

Якщо скаржник пише про дискримінаційні вимоги тендерної документації, то ми перевіряємо, так це чи ні. Якщо він скаржиться на неправомірне відхилення своєї пропозиції замовником, то ми перевіряємо, що вимагав замовник у своїй тендерній документації та чи справді пропозиція скаржника цьому не відповідала.

Ми ж з вами пам'ятаємо: вимоги до того, що купити чи як виконати ті чи інші роботи, пише саме замовник, а не колегія. Колегія зобов'язана ухвалити рішення у стислі строки, передбачені законом.

Щоденно колегією приймають декілька десятків рішень. Розгляд по суті - це десь двадцять п‘ять-тридцять скарг, а буває і більше. У нас вже були рекордні дні, коли кількість скарг перевищувала сто, і ми спостерігаємо тенденцію до збільшення.

Тобто нам треба переглянути таку кількість тендерних документацій з різних сфер діяльності різних замовників та пропозиції учасників за цими закупівлями на відповідність вимогам таких документацій. Або перевірити документацію та пояснення на встановлення дискримінаційних вимог. Щоденно.

Для колегії ухвалення рішень є завершальними діями, оскільки далі наші повноваження закінчуються і ми не відстежуємо перебіг тендеру, укладення договорів, додаткових угод і не здійснюємо моніторинг всієї закупівлі.

Мені би дуже хотілося, щоб ці прості, але такі важливі норми закону знали та виконували всі і розуміли, як це — працювати у складі колегії АМКУ.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
законодавство АМКУ державні закупівлі