Українська правда

Які податкові зміни приніс 2017 рік бізнесу і громадянам

Настав час підбити підсумки року, зокрема передноворічної податково-бюджетної лихоманки. Основним підсумком є те, що при голосуванні за бюджет, на жаль, не було ліквідовано жодного державного органу.

Настав час підбити підсумки року, зокрема передноворічної податково-бюджетної лихоманки.

Основним підсумком є те, що, голосуванням за бюджет 2018 року, на жаль, не ліквідовано випадково жодного державного органу, як минулого року сталося з повноваженнями податкової міліції.

А можна було ще пару непотрібних органів знешкодити, від того гірше би підприємництву не стало.

Розглянемо, які зміни були внесені в Податковий кодекс, і що це означає для людей, бізнесу і країни в цілому.

Основний позитив для малого і середнього українського бізнесу, особливо національних виробників, будівельників, сфери послуг, — це призупинення блокування податкових накладних.

У Мінфіну забрали право розробляти критерії ризику. Блокування реєстрації податкових накладних зупиняється до 1 березня 2018 року. Розробити порядок блокування до того часу повинен Кабмін, врахувавши негативний досвід Мінфіну.

Зупинені податкові накладні, за якими до 1 грудня 2017 року подані пояснення і документи на розгляд комісії ДФС, розблоковуються до 2 січня 2018 року.

Так само розблоковуються зупинені накладні, за якими комісія ухвалила рішення про відмову в реєстрації, та накладні, за якими до 1 грудня 2017 року платник почав процедуру адміністративного або судового оскарження.

Для накладних, заблокованих після 1 грудня, діятиме норма про те, що комісія повинна ухвалити рішення щодо накладної протягом п'яти днів, інакше на шостий день за мовчазною згодою така накладна розблоковується.

"201.16. Реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку та на підставах, визначених Кабінетом міністрів України".

"Податкові накладні/розрахунки коригування, реєстрацію яких у єдиному реєстрі податкових накладних зупинено відповідно до пункту 201.16 статті 201 цього кодексу, реєструються з урахуванням вимог пунктів 200-1.3 та 200-1.9 статті 200.1 та пункту 201.10 статті 201 цього кодексу, 2.01.2018 року крім:

— податкових накладних/розрахунків коригування, за якими на 1 грудня 2017 року не подані пояснення і документи відповідно до підпункту 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 цього кодексу;

— податкових накладних/розрахунків коригування, за якими ухвалене рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у єдиному реєстрі податкових накладних, і за якими на 1.12.2017 року не розпочинали процедуру оскарження в адміністративному або судовому порядку".

Запроваджена відповідальність податківців за неправомірні дії та рішення з їх власної кишені. Тепер шкода, завдана платнику податків незаконними рішеннями, діями чи бездіяльністю посадових та службових осіб ДФС, відшкодовується з коштів ДФС, а потім держава звертається з регресною вимогою до податківця.

До речі, на фінансування ДФС на 2018 рік закладено 11,8 млрд грн.

"21.3. Шкода, завдана платнику податків незаконними рішеннями, діями чи бездіяльністю посадової або службової особи контрольного органу, відшкодовується за рахунок коштів державного бюджету, передбачених для фінансування цього органу, незалежно від вини цієї особи".

У Податковому кодексі відтепер передбачене звільнення від відповідальності — фінансових санкцій (не від самого податку) платників податку на нерухоме майно та платників земельного податку, якщо ДФС не надіслала платнику цих податків відповідне податкове повідомлення-рішення.

Це важлива зміна, бо в багатьох містах повідомлення надходили із запізненням або не приходили взагалі, а штрафні санкції податкова нараховувала. Також для зручності платників усі ставки місцевих податків, в тому числі ставки податку на нерухоме майно, будуть опубліковані в одному місці — на сайті ДФС.

Це мінімальний сервіс від ДФС для громадян. У повідомленнях, які надходили у 2017 році, відсутня інформація про ставку податку, площу об'єкта, розрахунок податку. Там навіть не було вказано, за який об'єкт нарахований податок.

"У разі, якщо контрольний орган не надіслав (не вручив) податкове/податкові повідомлення-рішення у строки, встановлені підпунктом 266.7.2 пункту 266.7 цієї статі, фізичні особи звільняються від відповідальності, передбаченої цим кодексом за несвоєчасну сплату податкового зобов’язання".

"287.9. У разі, якщо контрольний орган не надіслав (не вручив) податкове повідомлення-рішення у строки, встановлені цією статтею, фізичні особи звільняються від відповідальності, передбаченої цим кодексом за несвоєчасну сплату податкового зобов’язання".

Податок на землю не повинен збільшитися, бо нормативна грошова оцінка землі у 2018 році не буде індексуватися. Пиво, вино, горілка в 2018 році не подорожчають через підвищення акцизу. Цього не скажеш про коньяк і цигарки — на них акциз підвищиться. Для тютюнової продукції він зросте у 2018 році на 29,7%.

Добрі новини для всіх, хто офіційно продає та купує легальне програмне забезпечення: постачання цієї продукції в усіх формах, зокрема в електронній і через посилання на завантаження чи коди активації, нарешті чітко визначені у законі як такі, що звільнені від оподаткування ПДВ.

Ще однією зміною щодо ПДВ, зокрема того, який сплачується при імпорті обладнання, є розстрочення сплати цього податку.

Якщо виробник ввозитиме виробниче обладнання з визначеного у законі переліку кодів УКТЗЕД для власного використання, а не для перепродажу, то матиме можливість сплатити ПДВ у розстрочку протягом двох років. Ця норма важлива для тих, хто не мав коштів на разову сплату імпортного ПДВ при розмитненні обладнання, однак потребував оновлення виробничих потужностей.

"До 1 січня 2020 року контрольний орган за заявою платника податку надає розстрочення (рівними частинами) сплати податку на додану вартість на термін, зазначений у заяві платника податку, але не більше 24 календарних місяців без нарахування процентів, пені та штрафів, визначених цим кодексом, при ввезенні на митну територію України у митному режимі імпорту обладнання, що класифікується за такими товарними підкатегоріями згідно з УКТ ЗЕД.

Обладнання ввозиться на митну територію України для власного виробництва на території України". Перелік УКТ ЗЕД та повний текст поправки — тут.

Відтепер усі медичні вироби, а не лише ті, які включалися до певного переліку Кабміну, будуть ввозитися і продаватися з пільговою ставкою ПДВ — 7%. Продаж українських дитячих книжкових видань (до 48 сторінок) буде звільнений від ПДВ, як до цього були звільнені від ПДВ інші книги вітчизняного виробництва.

Імпорт електрокарів на рік звільнений від ПДВ та акцизу. Згідно із змінами до Податкового кодексу цей строк становив п'ять років, однак поправкою з голосу, озвученою Артуром Герасимовим, фракція БПП, до закону про бюджет на 2018 рік його було скорочено до року.

Цю норму ще необхідно уточнити шляхом голосування за зміни в Податковий кодекс. В будь-якому разі в українців буде мінімум рік, щоб завезти електромобіль без сплати будь-яких митних платежів.

Водночас податковий комітет розробляє законопроект, який буде стимулювати розвиток в Україні сервісних і зарядних станцій, виробництва акумуляторів.

"До 31 грудня 2022 року звільняються від оподаткування ПДВ:

— операції з ввезення на митну територію України та з подальшого постачання на митній території України транспортних засобів, оснащених винятково електричними двигунами (одним чи кількома), що зазначені у товарній підкатегорії 8703 90 10 10 згідно з УКТ ЗЕД;

— операції з постачання послуг з перевезення пасажирів на таксі, оснащених винятково електричним двигуном (одним чи кількома), а також надання пасажирського транспорту в оренду (лізинг, прокат, перевезення на замовлення), у разі, якщо такі колісні транспортні засоби оснащені винятково електричним двигуном (одним чи кількома)".

В частині трансфертного ціноутворення передбачено таке:

— платник має право самостійно провести коригування за 2015-2016 роки до максимального чи мінімального значення діапазону, а не до медіани;

— документацію з ТЦУ контрольний орган не може просити раніше терміну подання звіту про контрольовані операції 1 жовтня наступного року;

— розширений контроль з ТЦУ за операціями між іноземними материнськими компаніями та їх постійними представництвами в Україні, що забезпечить рівні правила гри для міжнародних компаній та українського бізнесу.

Законопроект виявився комплексним. У ньому є добрі норми, є технічні, а є доволі спірні та неоднозначні. Це стосується аграрних норм (експорт сої, соняшнику, ріпаку, аграрні дотації на курятину) та закордонних посилок фізичних осіб.

Заспокою шанувальників закордонного інтернет-шопінгу: у 2018 році змін в оформленні міжнародних поштових відправлень не станеться.

За задумом Міністерства фінансів, протягом 2018 року ДФС власними силами розроблятиме та впроваджуватиме спільну з поштовими операторами електронну систему, куди вноситиметься інформація про отримувачів посилок.

Через неможливість здійснення митницею контролю за кількістю міжнародних посилок для фізичних осіб обмеження щодо трьох "безмитних" посилок на місяць фактурною вартістю до 150 євро кожна відстрочене на 2019 рік.

Є підстави вважати, що нічого не зміниться і в 2019 році, році подвійних виборів: або електронну систему не розроблять, або не захочуть негативу перед виборами.

В результаті аграрних війн дотації у вигляді повернення ПДВ на певні види продукції тваринництва не отримав ніхто, в тому числі птахівництво. У бюджеті за цією програмою закладено 0 грн.

Уряд схитрував і заховав ці кошти в іншу програму: виділення коштів на голову великої рогатої худоби та на компенсацію вартості будівництва тваринницьких комплексів. У цій програмі нема обмеження на рівні 150 млн грн в одні руки.

Хоча відповідні поправки були подані в Податковий кодекс, однак їх вибили лобісти аграрних холдингів. Зараз виникла потреба уточнити ці норми, інакше є значний ризик, що велику частину дотації на підтримку тваринництва знову заберуть курячі аграрні холдинги, які будувалися протягом останніх часів.

Розмінною монетою в цій боротьбі стало введення нульової ставки на експорт сої, соняшника та ріпаку, що означає неможливість відшкодування ПДВ при їх експорті. Ідеологи цієї норми стверджують, що це потрібно для припинення експорту необробленої сировини та стимулювання її переробки в Україні.

Однак аграрні асоціації кажуть, що примушування фермерів дешево продавати вирощені культури тим, хто вже має переробні заводи.

Аграрії перекрили автомагістралі у Черкаській, Хмельницькій та Рівненській областях, протестуючи проти рішення парламенту скасувати відшкодування ПДВ. Через критику аграрних асоціацій ця норма також буде переглядатися.

Щодня чую від підприємців питання, чому блокуються накладні, адже парламент ще 7 грудня ухвалив законопроект про зупинку блокування. Наразі очікується підписання законопроекту №6776-д головою парламенту та президентом.

Процес затягується, бо народний депутат Ю. Левченко, ВО "Свобода", зареєстрував постанову про скасування результатів голосування за цей закон.

Крім того, потрібно переглянути кілька названих спірних норм, щоб запобігти податковому аграрному майдану. Це станеться у найближчу середу.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
податки парламент законодавство президент