Українська правда

5 порад, як побудувати соціальний бізнес в Україні

В Україні існує стереотип, що соціальне підприємництво — це благодійність чи волонтерство. Але це не так. Прибуток — це те, що допомагає бізнесу рости.

Я займаюся соціальним підприємництвом вже 17 років.

Крім соціального бізнесу, я координую проект Economy of Communion (Міжнародна інкубаційна мережа). Він діє у 12 країнах та допомагає створити бізнес, який не зосереджений виключно на прибутку, а й допомагає суспільству.

Соціальне підприємництво вже сформувалося у світі, як явище. В Україні воно тільки починає розвиватися.

Українська соціальна академія запросила мене у Київ виступити на проекті Future Lab та поділитися досвідом, як побудувати суспільно відповідальне підприємство.

Ось п’ять порад, які, з мого досвіду, можуть допомогти вам перетворити ідею соціальної ініціативи на працюючий бізнес.

Визначте проблему, яка вас турбує

Усі бізнес-ідеї соціального підприємництва приходять від бажання щось змінити. Я побачив, що в моєму маленькому місті не вистачало альтернативної культури, і виникла ідея відкрити клуб, який буде просувати музику та мистецтво. Так з'явився SAFEHOUSE.

Це був мій перший соціальний бізнес. У клубі виступали молоді музиканти та виставляли свої роботи художники. Він працював 5 років, і за цей час культурна ситуація у місті значно змінилася.

Потім у нас із дружиною народилась ідея органічного виробництва "Z VRTA" ("Із саду"). Ми вирощуємо органічні фрукти та овочі і навчаємо цьому людей.

Тож подумайте, що турбує особисто вас? Екологія, проблеми людей з особливими потребами чи малозабезпечені родини? Є багато гарних ідей для соціального підприємництва.

Можна відкрити заклад та найняти на роботу молодь з неблагополучних сімей. Можна зайнятися переробкою сміття, виготовляти з використаних речей щось нове. Можна, як ми, вирощувати органічні продукти. У Бельгії, наприклад, зараз працюють над створенням екологічних матеріалів, з яких можна будувати будинки.

Порахуйте бюджет та ризики

Підготуйте бізнес-план, який сформує розуміння етапів і ризиків проекту.

Прорахуйте стартовий капітал, необхідний для запуску, скільки людей будуть задіяні у процесі, хто ваші потенційні споживачі, який дохід будете отримувати та який відсоток готові витрачати на соціальну складову проекту.

Коли робите фінансовий прогноз, не розраховуйте одразу на максимальний прибуток. Наприклад, ви висаджуєте 300 помідорів. Кожна рослина дає від одного до п'яти кілограмів плодів. Беріть за основу найнижчий показник доходу. Тобто будьте готові, що за перший рік ви виростите 300-600 кг помідорів. А не 1500 кг.

Ставте амбітні цілі, але завжди будьте готові до найгіршого.

Подумайте, як монетизувати свою справу. Визначення "соціальне" змушує людей думати, що цей вид підприємництва неприбутковий.

В Україні існує стереотип, що соціальне підприємництво  це благодійність чи волонтерство. Але це не так. Прибуток  це те, що допомагає бізнесу рости та розвиватися, дає впевненість у завтрашньому дні. У соціальному підприємництві чим більше прибутку ви отримуєте, тим більше допомоги можете надати.

Світові приклади соціальних підприємств це підтверджують: у Мадриді багато років працює популярний ресторан "Робін Гуд". Вдень його відвідують звичайні клієнти, а ввечері там годують безхатченків. Так власники отримують прибуток і виділяють кошти на допомогу знедоленим.

Шукайте інвестиції та гранти

Якщо за проектом стоїть сильна історія, великий виклик  використовуйте краудфандинг. В Україні можна розмістити проект на платформі "Спільнокошт" (Biggggidea) або на міжнародній платформі Indiegogo.

Можна звернутися до міжнародних організацій, які допомагають підприємцям-початківцям.

Є кілька стипендій, які можна отримати на розвиток соціального підприємства: Echoing Green, Voqal, Acumen, Grameen, LGT Venture Philanthropy, Resolution, Shuttleworth, Wild Gift, Rolex Awards for Enterprise, Ashoka.

Заручіться підтримкою однодумців

Заручіться підтримкою друзів, знайдіть однодумців та соціальних підприємців по всьому світу. Напишіть їм  і вони поділяться досвідом.

Вивчайте проблему, дізнавайтеся, як її вирішують в інших країнах. Соціальне підприємництво  це про створення зв'язків. Разом ви "брейнштормите", помічаєте недоліки та одразу можете їх виправити.

Говоріть про проект

Якщо ви ще не маєте маркетингової стратегії та не розумієте, як продавати свій продукт чи послугу, будьте креативними, шукайте прості рішення.

У Хорватії першим соціальним підприємством стала шоколадна майстерня у місті Крижевці. Вона влаштовує на роботу лише людей з особливими потребами.

Засновники та працівники кондитерської на старті пройшли через фінансові труднощі. Їм ледве вдалося знайти інвесторів для покупки обладнання та сировини. Вони не могли дозволити собі замовити рекламу чи орендувати магазин.

Свої перші цукерки "особливі" кондитери продавали просто з невеличкого візка, який поставили в центрі міста. Вже через пару тижнів не було жодної людини, яка б не куштувала їхніх солодощів.

Мій колега, Матіас Капс, радить не забувати про соціальні мережі. Це сильний інструмент для просування. Створіть сторінку свого проекту і діліться етапами, які проходите. Ви знайдете однодумців, підтримку. Крім того, пропонуйте регіональним медіа написати матеріал про ваш проект.

* Українська соціальна академія –– організація, яка навчає соціальному підприємництву, допомагає побудувати власне та підтримує існуючих соціальних підприємців.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.