Українська правда

Як боротися з фінансуванням тероризму: інтерв’ю з експерткою Restoring Ukraine together

Як боротися з фінансуванням тероризму: інтерв’ю з експерткою Restoring Ukraine together

PROMOTED.Для успішних перемовин та вступу до Європейського Союзу Україна має привести національний економічний простір у відповідність до європейських стандартів.

Серед головних завдань – розбудова державної політики у галузі освітніх програм для підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації спеціалістів із запобігання та протидії легалізації доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансуванню тероризму.

Саме для полегшення цієї роботи проєкт Restoring Ukraine together, що фінансується ЄС та реалізується мережею захисту національних інтересів "АНТС", запросив долучитися  визнану у світі експертку з питань боротьби з фінансовими злочинами Ільзе Знотіну.

Наталія Форсюк: Ільзе, у нашому проєкті ви залучені до підтримки запиту Держфінмоніторингу з метою розробки архітектури для системи навчання фахівців щодо протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму

Необхідність посилення таких навчальних активностей та програм для різних категорій учасників національної системи AML/CTF/CPF згадується в оцінному звіті Moneyval Ради Європи понад 100 разів. Поясніть, чому це настільки важливо?

 

Ільзе: Справді, надзвичайно великий фокус в оцінці був на вдосконаленні системи навчання фахівців AML/CTF/CPF. Про це чітко сказали у 2017 році. Moneyval підкреслив, що Україна потребує більш структурованої системи навчання.

Хоча Україна має Академію підрозділу фінансової розвідки та Агенцію з фінансового моніторингу, це не гарантує наявність добре структурованої системи підготовки й того, що всі органи, що подають звітність, мають необхідні знання для належного виконання своїх зобов'язань щодо запобігання відмиванню грошей.

Отже, завданням України є продемонструвати оцінювачам Moneyval, які, найімовірніше, вже найближчим часом будуть проводити оцінку країни, зроблені кроки за останні 7-10 років (з часу останньої оцінки Moneyval).

Питання полягає не лише в тому, щоб організувати навчання, що само собою  є відносно одновекторним завданням. Україна зараз задумується над виконанням чогось досить унікального, ніде більше в світі мені не доводилося таке бачити.

Така ініціатива мене щиро радує, і я аплодую докладеним Україною зусиллям задля закладання сталої, довгострокової системи. Вона не тільки забезпечує академічну підготовку, але й спонукає до зміни культурного світогляду.

Ця ініціатива має на меті трансформацію не лише для тих, хто залучений у справі попередження, наприклад: банків, нотаріусів, правників, агентів з нерухомості. Це стосуватиметься й наглядовців, регуляторів, слідчих, прокурорів та інших, залучених до питань протидії незаконному відмиванню грошей.

Обговорюючи цю національну систему навчання та сертифікації, заснування якої Україна має за мету, згадаємо про те, що в ній закладений потенціал до підняття рівня знань та навичок кожного, хто задіяний у цій справі.

Йдеться як і про окремих осіб, так і про компанії та агенції. Це є не просто способом продемонструвати Moneyval, що надані колись рекомендації зараз успішно імплементуються, а можливістю покращити комунікацію, співпрацю та ефективність роботи різних зацікавлених сторін в усій системі.

Співпраця є ключем до ефективної протидії фінансовому злочинству. Історичний досвід показує, що країна може успішно справлятися із наслідками фінансової злочинності за умови співпраці, зв'язку та взаємного порозуміння серед зацікавлених сторін.

Наталія Форсюк: Дякую за таку широку відповідь.

Ви згадали, що система, яку Україна намагається розбудувати, є унікальною та комплексною. Тому хочу запитати, що ви думаєте про виклики на шляху імплементації такої системи. Які можливості вона дає?

Розкажіть також про досвід Латвії.

 

Ільзе Знотіна: Насамперед політична воля є наріжним каменем успіху. Політична воля повинна бути пріоритетом серед перших осіб держави. Політичні лідери та інші впливові особи повинні усвідомити величезну цінність системи навчання та сертифікації.

Активна підтримка з їхньої сторони є незамінною, як з боку психологічної підтримки, так і в плані фінансових інвестицій.

Коли Латвія стикнулася зі значною кризою та отримала негативну оцінку Moneyval щодо нашої системи протидії незаконному відмиванню грошей та боротьби із фінансуванням тероризму, саме наш уряд під керівництвом прем'єр-міністра значною мірою підтримав ініціативи, подані робочою групою. Вони надали не лише моральну підтримку, але й виділили бюджет.

Зовнішні донори забезпечили додаткове фінансування. Це підкреслює головну роль політичної волі у просуванні таких ініціатив і може відіграти поворотну роль у справі відновлення України, завоювання довіри серед міжнародних донорів та урядів-партнерів.

Україна може позиціонувати себе в ролі надійного партнера, відданого боротьбі проти незаконного збагачення та інших фінансових злочинів. А це може залучити вкрай необхідне фінансування для відновлення країни.

Це обов'язковий крок на шляху до забезпечення того, щоб Україна не продовжувала страждати від історичного відмивання грошей і фінансових злочинів.

Для політиків найважливішим пріоритетом є усвідомлення того, що добре підготовлені зацікавлені сторони – як на стороні запобігання, так і на стороні переслідування за законом, і у державному, і в приватному секторах – сприятимуть зміцненню позиції України та допомагатимуть заручитися підтримкою, необхідною для відбудови.

До того ж другим критично важливим фактором є співпраця, побудована на довірі. Усі залучені сторони, незалежно від сектору, повинні зрозуміти переваги системи та продемонструвати свою непохитну відданість.

Саботаж або незгодні голоси повинні бути відкинуті на користь відкритого діалогу та співпраці. Інновація полягає у створенні платформи, що сприяє співпраці серед різноманітних зацікавлених сторін, побудові довіри через взаємне порозуміння.

Наталія Форсюк: Перебуваючи у стані війни, наш розвиток дещо відрізняється і ми переживаємо непрості часи. Ми почали процес вступу до ЄС.

Що може мотивувати, на Вашу думку, Україну працювати над удосконаленням системи навчання фахівців з протидії відмивання коштів та фінансування тероризму саме у важкі часи війни з росією?

Ільзе Знотіна: Я хочу взяти участь у цьому проєкті, тому що він має потенціал стати рушієм завоювання довіри та заручення підтримкою зі сторони інших країн.

Дозвольте мені бути відвертою: міжнародний імідж України до початку війни мав на собі тінь значних проблем, як-от неконтрольована корупція, гучні скандали з нелегально отриманими прибутками та розкрадання коштів, призначених для народу.

Ці гроші часто знаходили свій шлях до розкішного способу життя у Великобританії, Швейцарії, Іспанії або південних регіонах Франції.

Вкрай важливим є встановлення системи навчання та завоювання довіри серед інших країн, зокрема тих, які можуть запропонувати свою фінансову підтримку для відновлення України після війни.

Неможливо переоцінити важливість цієї системи, як із національного, так і з міжнародного боку. Україна повинна намагатися розробити цю систему підготовки якомога оперативніше, оскільки, незважаючи на палкі надії на швидку перемогу України у війні, ми повинні також готуватися до значних викликів, які будуть далі.

Постають питання: як буде відбудовуватися Україна? Як ми можемо забезпечити, щоб кошти, отримані від інших країн, використовували для добробуту та безпеки України, а не були розкрадені?

Наталія Форсюк: Ви можете поділитися певним досвідом того, які зміни наступають у житті країни після введення таких навчальних програм? А далі – щодо таких спеціалістів.

Ільзе Знотіна: Звичайно, можу запропонувати ідеї насамперед із Латвії, де маю найбільший досвід. Мені також доводилося бачити розвиток подій і в інших країнах.

Наприклад, у Мальті, де я брала участь у різних заходах щодо підвищення обізнаності та бачила, яка реакція була після того, як країну занесли до Сірого Переліку ФАТФ.

У Латвії трансформація почалася після нашого приєднання до Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР/OECD) у 2015 році. Нам довелося відповісти на серйозні занепокоєння щодо нашої системи протидії незаконному відмиванню грошей та боротьби із фінансуванням тероризму.

Це було тоді, коли я займалася оцінкою ризиків національного банківського сектору в 2016 році, після чого провели національну оцінку ризиків у 2017 році.

Саме протягом цього періоду я вперше почала безпосередню роботу з учасниками, що глибоко задіяні в системі AML/CFT.

Стало очевидно, що багатьом із них не вистачало всестороннього розуміння того, що очікувалося, не тільки з боку законодавства, але й щодо усвідомлення фундаментальних елементів AML/CFT.

Було відсутнє повне розуміння базових концепцій на кшталт "знай свого споживача", комплексної перевірки та звітування про підозрілу діяльність. Усвідомлюючи прогалини, ми почали інтенсивне залучення до навчання, починаючи із 2018 року.

Ці сесії були розроблені для згуртування зацікавлених сторін як із приватного, так і з державного секторів, розвитку сприятливого середовища для співпраці. За роки інтенсивного навчання, палких дискусій та конструктивної самооцінки ми на власні очі побачили значні зміни.

Ця трансформація не обмежується самими лише теоретичними знаннями. Латвія досягла конкретних результатів, заморозивши та заволодівши потенційно незаконними коштами, що налічують мільярди євро.

Країна відкрила сотні кримінальних проваджень щодо відмивання грошей та конфіскувала сотні мільйонів, що були чи то репатрійовані до постраждалих країн, чи перераховані до державного бюджету. Це демонструє ефективність нашого слідства.

Ця публікація була профінансована Європейським Союзом. Її вміст є власною відповідальністю авторів  і не обов’язково відображає погляди Європейського Союзу.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.