Оскарження тендерів. Як захистити свої права
Публічні державні закупівлі он лайн дають нові шанси бізнесу. Чи готові підприємці до такого виклику, і чи зможуть вони ефективно оскаржувати тендери? Поки що більшість компаній нездатні постояти за себе.
За рік роботи в адміністративній колегії з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері державних закупівель АМКУ (орган, куди звертаються для за оскарження всіх тендерів) я стикнулася з низкою проблем. Усі вони стосуються обізнаності учасників у питаннях захисту своїх прав.
Отже, як виглядає сьогодні аналіз оскаржень рішень?
Перша проблема — дуже багато торгів, під час яких з'ясовується, що професійних навичок учасників недостатньо для участі в процедурі. Часто-густо це представники компаній та організацій, які не мають відповідної освіти і тендерними питаннями займаються поряд з іншими обов'язками.
Такі приклади ми часто бачимо на засіданнях адміністративної колегії: заступник директора якоїсь компанії, який не є юристом, та окрім тендерів ще веде купу операційних питань. Розбиратися в тендерних питаннях йому не вистачає часу, а найняти юриста, який б окремо опікувався тендерами компанії, немає можливості.
Друга проблема — недосконалість існуючого законодавства. Конкретний епізод — ситуація, за якої Антимонопольний опинився фактично один на один з питанням доступності процедури гемодіалізу.
Через незавершеність медичної реформи пацієнти могли не отримати необхідну процедуру і хто знає, що б тоді було. Закупівлі в цій сфері залишаються проблемними, принаймні, до вирішення системних проблем в галузі охорони здоров'я і ухвалення відповідних рішень.
Звичайно, краще попередити проблеми, ніж потім гасити пожежу.
Отже, раджу доручити ведення тендерних закупівель окремому спеціалісту в вашій компанії і знайти можливість для підвищення його кваліфікації за відповідним профілем. Таку можливість, зокрема, надає Міністерство економічного розвитку і торгівлі України та команда ProZorro, проводячи спеціалізовані тематичні курси та семінари. Вони є уже навіть в он лайні.
Припустимо, що поки що ви не скористалися цією можливістю. Що ви можете зробити, щоб захистити ваші права?
Якщо ви вважаєте, що ваші права були порушені, ви можете оскаржити:
1. Документацію конкурсних торгів.
Оскарження документації конкурсних торгів (тендерної документації) — це фактично "біблія" закупівель. Це документ, за яким замовник буде проводити тендер та документ, який визначає що потрібно замовнику.
Для будь-якого потенційного учасника — це можливість відкоригувати таку документацію, якщо на думку особи, яка подає скаргу, вона містить дискримінаційні умови: виписана під конкретного виробника або містить умови, які неможливо виконати.
Потрібно пам'ятати, що якщо ви не оскаржили документацію конкурсних торгів, вважається, що ви погодились із тим, що там написано, і в майбутньому, оскаржуючи результати торгів (якщо ви таки прийняли участь у тендері), ви не зможете вже апелювати, буцімто, вимоги документації прописані так, що потенційний учасник не можете виконати.
2. Результати проведених тендерів.
Оскарження результатів торгів стосується виключно тих учасників, які брали в ньому участь. Тільки вони мають право подавати скарги щодо результатів тендерів.
Наприклад, оскаржувати відхилення їх пропозиції замовником, якщо, на їх думку, таке відхилення було неправомірним. Або оскаржувати обрання переможця (акцепту пропозиції), відміни торгів тощо.
Що необхідно зробити в обох випадках?
По-перше, знайти час та уважно прочитати закони України "Про здійснення державних закупівель" або "Про публічні закупівлі" в залежності від того, за якою процедурою відбувається тендер.
Як ви знаєте, за новим законом з 1 серпня цього року проведення всіх тендерів в системі ProZorro є обов'язковим. Але всі процедури закупівель, які були розпочаті за законом про державні закупівлі, будуть завершені у відповідності до його норм. Останнім днем, коли замовники могли оголосити процедури за старим законом, було 29 липня 2016 року.
Тут необхідно бути уважними та пам'ятати, що оскарження процедури державних закупівель відбувається в паперовій формі і скарга подається до Антимонопольного комітету.
Що ж стосується закону про публічні закупівлі, то тут скарга подається в електронній формі через систему ProZorro, і так само до Антимонопольного комітету. І це дуже важливо, тому що скарга, подана в паперовій формі або не через систему, є такою, що не відповідає вимогам закону та залишиться без розгляду.
По-друге, підготувати скаргу згідно із всіма вимогами статті 18 законів. Зазначені вимоги досить детально описані у зазначених статтях законів і недотримання бодай однієї з цих вимог є підставою для залишення скарги без розгляду.
По-третє, сплатити відповідну плату за розгляд скарги. Для розгляду вашої скарги за процедурою закупівлі товарів/послуг ви маєте сплатити 5 тисяч гривень, робіт – 15 тисяч гривень. Це передбачено Постановами уряду: для публічних закупівель №291 від 23 березня 2016 року та для державних закупівель - № 773 від 28 липня 2010 року.
По-четверте, подати скаргу у встановлені строки.
По-п'яте, зібрати всі документи, які, на вашу думку, підтверджують вашу позицію та можуть підсилити вашу аргументацію.
Наприклад, якщо відбувається тендер на закупівлю техніки, причому зазначено, що вона має бути зеленою в горошок і інше не розглядається. Замовник встановив технічні характеристики до такої техніки і додав вимогу щодо такого унікального кольору, а ви можете поставити техніку за цими характеристиками тільки без зеленого горошку. І не тільки ви, а і інші, окрім однієї компанії "А".
Ви маєте довести, що є тільки один виробник, у якого є ця техніка.
По-шосте, з'явитись на засідання колегії для розгляду скарги. Явка на засідання — це в першу чергу можливість висловити та захистити свою позицію, що викладена в скарзі. Оскільки замовник, зазвичай, має протилежну позицію та наводить заперечення щодо скарги, присутність на засіданні обох сторін дає можливість з'ясувати всі питання та зробити всебічний аналіз доводів обох сторін.
Початок процедури публічних торгів он лайн має відкрити нові шанси для бізнесу. Крім того, він надає журналістам можливість бачити, аналізувати та робити висновки, а недобросовісним замовникам та учасникам тендерів підріже крила.
Я вірю в те, що знання переможуть. Я вірю в те, що буде краще. Я вірю та буду робити, щоб так було.
* * *
Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться.
Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.