Українська правда

Фінансова звітність по-новому

Що спільного між банкрутством Нью-Йорка, шахрайством із звітністю компанії "Енрон" та борговою кризою єврозони? Брак статистичних даних.

Що спільного між банкрутством Нью-Йорка у 1970-х роках, шахрайством із звітністю компанії "Енрон" у 2002 році та борговою кризою єврозони 2010 року?

Це не хронологія найвідоміших економічних колапсів, а результат неякісного фінансового менеджменту.

Він спричинений системними порушеннями та умисним невідображенням у фінансовій звітності реальної картини фінансового стану та результатів діяльності.

Бюджет Нью-Йорка та казна Греції спорожніли через те, що статистики, зібраної за касовим методом, бракувало для прийняття обґрунтованих економічних рішень.

Ситуація з обліком в українському державному секторі виглядає не надто оптимістично. Справа не тільки у недосконалості касового методу обліку і необхідності кадрових реформ, а й у системній проблемі цінності інформації.

Для створення прозорості у сфері державних фінансів з метою підвищення контролю, наявності об'єктивної картини фінансового стану та реальних економічних показників діяльності міжнародна федерація бухгалтерів розробила міжнародні стандарти фінансової звітності для державного сектора - МСФЗДС.

Це єдина мова обліку для структур державного сектора. Вона базується на міжнародних стандартах фінансової звітності для підприємств, проте враховує таку специфіку державного сектора.

1. Потенціал надання послуги як елемент визнання активів, зобов'язань, доходів та витрат держустанов, що обслуговують суспільство безкоштовно: парки, музеї.

2. Облік операцій щодо обміну послугами.

3. Презентація даних у фінансовій звітності у форматі факт-план.

4. Відсутність консолідованих фінансових даних у звіті та обліку податку на прибуток.

Нова влада усвідомлює важливість достовірної фінансової інформації у сфері державних фінансів і планує запровадити поширену у Європі єдину систему макроекономічних облікових показників. Така норма зафіксована у коаліційній угоді. Для цього необхідно вести державний облік за МСФЗДС.

Перевагами використання такого обліку користуються ООН, Організація з економічного співробітництва та розвитку, Північноатлантичний альянс, США, Австралія, Австрія, Бразилія, Камбоджа, Коста-Ріка, Кенія, Перу, ПАР, Іспанія, Швейцарія, В'єтнам, Канада, Нова Зеландія, Великобританія.

Впровадження МСФЗДС передбачає низку системних змін на державному рівні, що зачіпають законотворчі, кадрові, технологічні та внутрішні процеси. Проте переваги прозорої та достовірної системи державних фінансів повністю перекривають витрати на її впровадження.

Першою перевагою є сталий економічний розвиток держави, який ґрунтуватиметься на більш зваженому прийнятті рішень на рівні держави.

Аби планувати, куди йти, треба розуміти, де ми зараз. У системі фінансових координат це відповіді на питання: скільки у державі активів, яка їх справедлива ціна, скільки у держави зобов'язань, яка собівартість послуг у державному секторі.

 Арсеній Яценюк. Фото kmu.gov.ua

Ці питання, на які допомагають відповісти МСФЗДС, визначають державні рішення щодо бюджету, рівня запозичень, пріоритетних програм державного фінансування.

Другою перевагою МСФЗДС є прозорість та порівнянність. Застосування стандартів країнами робить їх найкращими світовими практиками, що дозволяють порівнювати звітності державних структур різних країн, вдосконалювати фінансову систему та ефективність державного регулювання економіки.

Застосування стандартів можливе при існуванні сукупності належних контролів всередині системи, що перевіряються незалежним внутрішнім аудитом, а також контролю з боку суспільства, ефективним інструментом якого є зовнішній аудит.

Двосторонній контроль за державними фінансами дозволяє мінімізувати ризик корупції і максимізувати відповідальне ставлення держави до громадян та бізнесу.

Третьою перевагою впровадження міжнародних стандартів у сфері державних фінансів є довіра з боку міжнародних фінансових установ та інших країн.

Прозорість фінансів - це сигнал світовій спільноті, що країна готова до чесних, прогнозованих і партнерських економічних відносин із світом - готова грати у міжнародну економіку за правилами. Це дозволяє державі отримувати фінансування на більш вигідних умовах і стимулювати іноземні інвестиції.

Україна переживає складні часи - часи економічних реформ та суспільних трансформацій. У цих стресових умовах владі складно не втратити об'єктивність оцінки та фінансовий контроль над ситуацією, створити усі передумови для швидкого та зваженого прийняття рішень на всіх рівнях.

МСФЗДС можуть стати тим елементом фінансової системи, який вивільнить потужність та користь прозорої фінансової інформації для суспільства, бізнесу та світової економічної спільноти.

Співавтор тексту - Павло Пластовець, старший менеджер аудиторського департаменту компанії "Делойт"

* * *

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться.

Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.